Vill inte gå bredvid mig

S

smiling_sun

Mitt kallblod på 3 år, som jag har haft en månad, är väldigt försiktig och känslig av sig. Han vill/ågar inte gå bredvid en när man ler, utan smyger bak en. Försökr man då få fram han blir han nervös. Likadant när jag rider. Håller på att rida in han nu, har suttit och precis börjat skritta med ledare, han bryr sig inte alls om att jag sitter där uppe. Men han vill inte gå berdvid den som ler honom, och det är ju inte så kul att ha en så stor o tung häst bak sig om han skulle börja bocka eller något när man rider. Sen en sak till, jag brukar släååa han i padocken innan jag ska rida så han får springa av sig, men han blir då helt förtvivlad när jag schasar iväg honom och undrar liksom vad han har gjort för fel. :crazy: Och blir sen överlycklig när man kallar in honom igen. Då följer han mig (bakom) som en hund, stannar när jag stannar, svänger när jag svänger osv. Är han bara rädd? Han är välsigt underlägsen i hagen. Går nu själv eftersom min häst andra häst är tvungen att gå i sjukhage. Han är även svår att få fram när man ska rida, står hellre helt stilla och är ibland omöjlig att få fram. Lat? :D

Sv: Vill inte gå bredvid mig

ja skulle bara se de som en fördel att hästen följer en vart man än går. Ja tror att han litar på dej. Men du måste ju kunna få honom att gå brevid dej oxå. Att göra så för att få honom att springa av sej har ja oxå gjort. Men ja sköter ju en travare o han gör inget hellre än att få springa. Men e de inte roligare att gå ut o gå me honom istället? :)

Han anser kanske att du är hans ledare därav "bakomsmygandet".Sen kan det vara en fegis oxå,har själv ett kallblodssto som är en som ej vill gå först.Hon är 12 år o beter sig likadant fortfarande som hon gjorde som unghäst,våran carport är jättehemsk tycker hon,det har aldrig hänt nåt där eller så.Hon har ju bara gått förbi den i alla år..... :crazy:

Det är väl bra att din häst litar på dig så mycket att han låter dig leda honom.
Självförtroende ger man genom att uppleva saker tillsammans och visa att så länge hästen litar på dig så kan han vara lungn. Med en sådan häst är det extra viktigt att aldrig svika hans förtroende. Dvs aldrig straffa honom för något han inte förstår.
Att han inte vill gå framåt kan ju ha att göra med en massa saker. Dålig kondis? Ont? Foder?

Min pensionerade travarmärr går lika gärna bakom mig som före mig. Är vi ute och fingår så går hon helst bakom men har jag henne lös så går hon framför mig och inte fortare än att jag håller henne i svansen. Släpper jag svansen så stannar hon. En fjorda jag hade ville gärna att jag gick med armen runt halsen på henne, grannarna hade jättekul åt min "fästmö".

Eller så beror det bara på den vanliga unghäst spänningen som göra att dom stannar eller går och bromsar för att dom är osäkra på vad deras uppgift är.

Mvh

Camilla

smiling_sun skrev:
väldigt försiktig och känslig av sig. Han vill/ågar inte gå bredvid en när man ler, utan smyger bak en. Försökr man då få fram han blir han nervös.

blir då helt förtvivlad när jag schasar iväg honom och undrar liksom vad han har gjort för fel.

välsigt underlägsen i hagen.

svår att få fram när man ska rida, står hellre helt stilla och är ibland omöjlig att få fram. :D

Ta det lugnt; du förstår din unga häst alldeles utmärkt; han är otrygg o rädd att göra fel/inte vara till belåtenhet. Han går hellre bakom för att han känner sig tryggare där. Så låt honom göra det. :)
Gå promenader med honom, sen ibland så klappar du honom på halsen o uppmuntrar honom till att komma upp bredvid dig; att våga ta för sig lite. Prata o beröm. Ta ett steg åt sidan så han får fri sikt. Turas om lite. Välj en miljö där han verkar avslappnad - om trafiken är läskig kanske skogen är lugnare? - och bygg hans självförtroende där. Beröm, beröm, beröm... :love:
Han är nog inte i behov av att "springa av sig" innan du sitter upp. Ta i så fall hellre en skön promenad ihop. Han blir ju stött av att bli ivägjagad, undrar vad han gjort för fel..? :confused:
Om det känns ovant att börja gå framåt med dig på ryggen, så se till att träna smackning eller dylikt vid igångsättning då du leder honom. Sen använder du smackningen från ryggen också, ev med en ledare. Vill han inte gå framåt, så böj honom åt sidan lite så kan det vara lättare. Glöm inte att ett steg då = beröm, beröm, beröm..! Ha så roligt! :banana:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 767
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst