vill inte fatta höger galopp

Luna10

Trådstartare
Ja, som det står i rubriken... valacken vill inte fatta höger galopp och är fast i vänster tygel. Det går dock att fatta höger om man gör det direkt ur en skänkelvikning åt höger, så problemet kan väl antingen sitta i höger bog (som öppnas upp vis skänkelvikningen) eller vänster bak (som ju då "tvingas in mera under hästen och det blir lättare att fatta) :confused: *funderingar*.
Mera historik: I december -05 åkte hästen på 2 hovbölder efter varandra med ca 2 veckors mellanrum, p.g.a. att det blev snö och halt och i väntan på hovslagaren drog vi av skorna för att undvika snöstyltor. Hovslagaren kom aldrig, och det gick 2 veckor innan jag fick tag på en annan som kunde komma ut... Det tålde inte hans tunna hovsulor, och resultatet blev en böld först på höger fram, vilket i sin tur resulterade i en varning på senan på vänster fram:crazy: . Senan behandlades med kylande samt stödjande och skrittpromenader så fort svullnaden lagt sig enligt vets rekommendation. Sen fick han en hovböld även på vänster fram, men den åtgjärdades snabbt och sedan började jag skritta uppsuttet.
Sen har han sakta satts igång och nu sista veckan har jag börjat med galoppfattningar (i uppförslut endast) och senan ser jättebra ut:) .
Jag tror inte att sadeln är problemet heller, jag bytte sadel i början på januari eftersom gamla sadeln inte passade längre (nu har jag bomlös ST Espaniola) och han har börjat muskla sig jättebra, jämnt och fint.

Oj, det blev långt det här:o !
Men vad tror ni? Jag får ut massör nästa vecka men tänkte försöka känna lite själv. Ska jag fortsätta igångsättningen som tänkt eller ska jag avvakta?

Sv: vill inte fatta höger galopp

Jag hade nog hellre tagit ut en equiterapeut. Dom är lite bredare i sina kunskaper och det finns ju equiterapeuter som masserar också. Det behöver ju inte vara musklerna utan nån kota.. Så ta ut någon bra eq istället för massör, eller båda delar.

Stannar han i galoppen efter att han har fattat galopp från skänkelvikning?
Har du prövat att hoppa med honom i samma varv (höger va?) i galopp?

Med den historiken skulle jag kolla med veterinär och inte nöja mig med hovslagare och massör/terapeut :angel:

Jo, när han väl har fattat höger galopp håller han den. Jag vill helst inte hoppa med honom, hästen är 22 år och som sagt under igångsättning efter (iofs lindrig) skada.

Både hovbölderna och varningen på senan är behandlade i samråd med veterinär, och visst kunde jag kolla upp också detta med veterinär, men det känns knepigt eftersom jag inte riktigt vet vart problemet sitter:confused: . Vi har ingen klinik på Åland så det enda en veterinär kan göra är ju att känna och klämma och titta på hästen i rörelse. Böja vill jag helst inte göra med en 22-åring... Dessutom är frågan hur mycket man skulle få fram med ett böjprov, jag är inte 100 på att han skulle gå ren genom ett böjprov oavsett. Ska jag till klinik måste jag över till Sverige och det känns lite överkurs i detta skede...
Detta är en häst som brukar visa mycket tydligt om något är fel, blir stel och ovillig att gå fram. Nu är han extremt pigg och framåt och leker flera timmar om dagen med kompisen i hagen, rejsar och stegrar och har sig. Så jag tror egentligen mera på att han har sträck/överansträngt sig.

Jag skulle personligen vänta med veterinären. Jag skulle ta ut en duktig equiterapeut först. Man känner ju ändå sin häst bäst själv och har alltid en egen känsla om vad som är rätt. Kanske kan få något samarbete mellan vet o eq?

När min fd gammel häst vägrade fatta högergalopp så åkte jag in på klinik eftersom det är helt felt mönster av henne...hon hade kotledinflammation på båda fram samt knäledsinflammation. Så kan det gå...Så du kan ju ha det i åtanke...det vanligaste brukar vara kotledsinflammation.

Ok, tack för alla svar! Jag ska avvakta lite först, och ger det inte med sig så får jag ta honom till veterinären som kommer hit ut till travbanan ca 1 gg/månaden, han har möjlighet att behandla ifall det skulle vara kotledsinflammation. Det här är ju liksom ingenting man åker in akut för...:smirk:
Men kotledsinflammation....det skulle isåfall vara första gången, jag har haft hästen sen har var 11 och de gånger han har varit halt är lätt räknade, och det har då varit p.g.a. vrickningar i hagen och i boxen (!), alltså aldrig något ridrelaterat. Nu har jag ju dessutom varit extremt noga med form och rakriktning samt igång- och avskrittning p.g.a. varningen på senan, men man vet ju som sagt aldrig:crazy: .

Louise skrev:
Stannar han i galoppen efter att han har fattat galopp från skänkelvikning?
Har du prövat att hoppa med honom i samma varv (höger va?) i galopp?

Har du några förslag på vad det skulle kunna vara om en häst är ovillig att fatta högergalopp och sedan stannar om den väl fattar högergalopp.

Mvh

Tora

Tora skrev:
Har du några förslag på vad det skulle kunna vara om en häst är ovillig att fatta högergalopp och sedan stannar om den väl fattar högergalopp.

Mvh

Tora
Ja, men du får tolka mina tips hur du vill. Jag hade nämnligen en häst för några år sedan som inte ens KUNDE höger galopp! :(
Jag red för en B-tränare i dressyr och inte ens hon lyckades. Vi travade på en volt max 5-10 meter stor bara, jag gav överdrivna hjälper och tom "piskade" till honom på bogen isamband med att jag fattade galopp. Han tog tillslut 2 galoppsteg och sen la han av.
När vi tillslut hade kämpat 1,5 timmar i ca 8 lektioner gav jag faktiskt upp. Svetten bara rann!!
Men kanske att det skulle funka på din häst, för den tycks ju iaf kunna galoppera i höger varv.
Lycka till och berätta hur det går!

Det är inte på långa vägar så mycket. Det är bara ute på rakt spår (tex grusväg) som hon i bland kan ha lite svårt att fatta högergalopp och i bland (dock väldigt sällan) kan hon "bromsa" lite direkt efter galoppfattningen.

Mvh

Tora

Tora skrev:
Det är inte på långa vägar så mycket. Det är bara ute på rakt spår (tex grusväg) som hon i bland kan ha lite svårt att fatta högergalopp och i bland (dock väldigt sällan) kan hon "bromsa" lite direkt efter galoppfattningen.

Mvh

Tora
Men då borde det inte vara några problem! Fatta galopp på en volt, även ute, och om hon bromsar sig sedan så driiiv!
Det kommer säkert gå! :banana:

Kom och tänka på en sak... Kommer en kotledsinflammation på så snabbt då:confused: ? För det här med att inte fatta höger galopp kom ju över en natt i princip. D.v.s. i lördags när jag red, fattade han både höger och vänster på rakt spår villigt och utan problem, nästa gång jag red (2 dagar senare, på måndag) vägrade han fatta, förutom direkt ur skänkelvikning då. Nu har jag inte ridit sen dess, men igår när jag kom hem från jobbet rejsade båda hästar i hagen, och då galopperade han vad jag kunde se i båda galopperna, samt bytte galopp utan problem.
Så jag avvaktar nog och ser hur det verkar när jag rider nästa gång, på torsdag troligtvis, så han får 2 dagars vila.

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 890
Senast: Dopy
·
Träning Jag är i akut behov av hjälp eftersom jag inte kan fatta höger galopp på min häst längre. Det har alltid varit en svag punkt för oss...
2
Svar
24
· Visningar
3 050
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 668
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30