Vill bara berätta vad som hände i fredags

C

Cecely

Som endel kanske har läst som har jag min häst barfota och har tagit hjälp av en barfotaverkare för detta. Min häst har endel problem med sina hovar, tex bockhov...
Alltså är jag väldigt mån om hur hennes fötter ser ut.
Nu var det så att tyvär kunde min verkare in komma ut och verka min hästs hovar i tid (grymmt mycket att göra).
Och visst tänkte jag, får väll ta ut en "vanlig" hovslagare, många säger ju att skilnaden inte är så stor.
Jag fick tag på en hovslagare som har gått rykte av sig.
Han kom ut och jag frågade om han varit i kontakt med en häst som blivit vildhästverkad, då började det...
-Vad är det som säger att vildhästarna har det så bra da? började han....
Han hävda dessutom att min vildhästverkare orsakat en hälta som visade sig vara fång på klinik, men denna hovslagare visste bättre och menade på att det var vildhästverkaren som orsakat allt osv osv....Tillslut blev jag förbannad och sa att jag skiter i vad du tycker om denna person, jag är skitnöjd över det jag sett så slut på diskution...
När han skulle verka så tänkte jag ju att här måste jag ha koll på vad han gör för blir detinte rätt så kan han ju i värsta fall förstörra allt!
Och visst det första han gör är att skära bort sula!
-Ursäkta sa jag men jag vill inte att du verkar nått på sulan.
-Jaha du kanske vill göra det själv sa han.
-Nej tack
-Skulle du säga till din läkare hur han ska skära i din mage om du behöver det sa han sen!
- Ja det skulla jag om jag läst på och vet hur man ska göra!
-Ska jag verka din hästs hovar eller inte sa han.
-Nej sa jag och gick in med min häst i boxen, aldrig i livet.

Jag blev så förbannad, visste inte vad jag skulle göra! Gick bara därifrån...

Denna hovslagare är utbildad och har dessutom haft endel lärlingar hos sig, men han kunde inte ett smack om barfota gång kan jag ju säga, han verkar nog på aldeles som vanligt...

Jag är så jävla trött på allt tjat, varför kan inte jag bara få ha min häst barfota utan en massa jävla tjafs hela tiden!

Egentligen vet jag inte om jag vill ha några svar på detta men jag var bara tvungen att få skriva av mig lite....

Sv: Vill bara berätta vad som hände i fredags

Varför ringde du en annan hovslagare än din vanliga då?
Om inte hovarna var jättelånga så hade du ju bara kunnat boka din vanliga och väntat lite till.

Du borde ha räknat ut att det lätt skulle kunna bli argumentation.
Man förstår samtidigt att en utbildad hovslagare kan tycka det är näsvist att man börjar säga åt dem, men egentligen är det väl inte värre än att man säger åt frisören vad som ska hända med
ens eget hår?

Min ordinarie hovslagare hade fulspekat schema så det tog längre tid än jag räknat med innan han kunde komma ut, dvs 4 veckor mer...

Jo, jag befarade att det skulle bli argumentation men samtdigt trodde man att man kunde säga till hur man vill ha det. Allt ansvar ligger ju hos mig egentligen så hovslagaren ska ju egentligen göra som jag säger.

Men suck igen detta eviga tjat för/mot..vem är bäst, vem är sämst, vem sa bu vem sa bä. Det är ju likadant bland *barfotaverkarna* dom dissar ju hovslagare och vise versa...så vad är skillnaden i vem som smutskastar vem eller snackar skit ? Skära bort sulan ? Tillåt mig småle..hade han gjort det hade du antagligen inte haft en häst som kan stå på hoven..Så, blev din häst blockhalt eller annat nudå bara för att en hovslagare verkade ?? Eller blev det andra skador ?

Ja å så finns det dom som missförstår med vilje...

Han skar i sulan (passade det dig bättre?).

Jag har också tjatat om barfotagång gång efter gång och jag tycker jag har varit ganska ödmjuk, bla genom att ta kontakt med en vanlig hovslagare och bett han verka, men nu vet jag ju hur det går!!!

Och om du hade läst tillräcklig långt ner så hade du sett att han inte fick verka...

Jag bokar alltid in en ny tid med hovis då han är i stallet och fixar min häst. Sju veckor fram, eller vad det blir beroende på underlag etc, är han aldrig fullbokad.

Vet precis hur du känner dig, möter motstånd överrallt trots pållens klara förbättringar. (tom från vetrinärer) så jag säger bara suck, var glad att du hittat något som passar din häst istället!

Jag känner så väl igen mig. Jag hade också börjat läsa på men var tvungen att ta ut en vanlig hovslagare eftersom det inte fanns någon vildhästverkare i närheten och jag inte vågade ansvaret själv.
En vettig hovslagare hade tagit av skorna och gjort första tre verkningarna hyfsat bra förutom vissa detaljer men jag kunde ju inte så mycket då. Hästen var oöm och jag var glad. Sedan flyttade jag och blev tvungen att ta en ny hovslagare... Han var INTE bra på barfotaverkning!
Jag önskar bara att jag hade haft modet att göra som du och köra ut honom, istället stod jag bara helt paff och tänkte "Men vad GÖR karln?"
Efteråt ringde jag OL och var nästan gråtfärdig för hästen var öm även i hagen! Det var sista gången en hovslagare rörde hennes fötter. Inte långt därefter arrangerade jag en kurs och sedan har det rullat på...
Men jag ångrar än idag att jag inte SA något! Fast jag snor kunder från honom hela tiden, så det är väl min hämd >:)

Men som sagt! Första hovslagaren var helt OK!

Utan att lägga mig i barfotadiskussionen...två saker tycker jag är viktiga, dels att man bokar in en ny tid vid verkning/skoning till nästa gång. Speciellt om man vet att man har en upptagen fotfixare. Dels att jag aldrig skulle anlita någon till min häst som det inte gick att diskutera med, oavsett om det är en hovslagare, barfotaförespråkare, veterinär, massör etc.

MEN sen skulle jag inte heller anlita någon och sedan ifrågasätta den och dess kunskap, antingen litar man på personen eller så gör man det inte och då anlitar man den inte.

Ett litet inlägg annars bara; om du vänder på det då: skulle du kunna få din barfotafixare att göra en hovslagarverkning? Förmodligen inte! Vad är skillnaden? INgen, för båda gör det de tror och har läst sig till är rätt.

Bubbla skrev:
MEN sen skulle jag inte heller anlita någon och sedan ifrågasätta den och dess kunskap, antingen litar man på personen eller så gör man det inte och då anlitar man den inte.

Men om man anlitar personen ifråga för första gången då? Man måste ju någonstans börja!
Bara för att jag ringer efter en hovslagare så betyder inte det att jag litar på honom eller henne. Jag måste ju få bilda mig en uppfattning först.

Jag anlitar inte någon utan rekommendationer från någon. Och jag diskuterar gärna med personen ifråga innan den får behandla mina hästar. Kan jag inte få rekommendationer kollar jag upp personens utbildning, erfarenhet m.m.

Sen tycker jag att man kanske får skylla sig själv lite om man anlitar någon till att göra något man borde förstå att den inte är utbildad till, och som går helt emot det den är utbildad till. Lite som att ringa efter en veterinär och be den ge hästen homeopatmedicin eller liknande.

Allt ansvar ligger ju hos mig egentligen så hovslagaren ska ju egentligen göra som jag säger.

Nja det tycker jag faktiskt inte, för i så fall kan du väl verka hovaran själv då. Vem skall ta ansvaret om något går snett? Hovslagaren vill inte påta sig ett ansvar när du har bestämt hur det skall vara, och blir det fel trots dina instruktioner så vill du att hovslagaren tar ansvaret. Så funkar det inte.

Skulle du hantera din läkare, tandläkare, veterinär eller annan behandlande/vårdande person på samma sätt? Säga till veterinären att hästen skall ha sin vaccination i ändan och inte i halsen, allt enlligt dina intruktioner. Eller skulle du säga åt din läkare att denne skall skriva ut magmedicin istället för hudsalva åt ditt eksem, allt enligt dina instruktioner. Eller varför inte borra i en anna tand istället för den du har hål i, bara därför att du litar mer på din egen erfarenhet och inte tandläkarens. :angel:

Senast ändrad:

Jisses, du dömer ut en hel kår utifrån en enda hovslagare? Förstår dig inte alls, har haft 3 hovslagare som alla varit utbildade och som alla fixade barfotagång utan problem. :cool:

Precis!
Hovslagaren är ju ansvarig för vad han/hon gör, och har därför en ansvarsförsäkring. Om då hästägaren vill ha verkat på ett annat sätt är det bara att ringa någon annan.
Till trådskaparen: Hade jag varit hovslagaren i fråga hade jag begärt betalt för resan, packar ihop mina saker och åkt därifrån!

Jag vet vad du snackar om..bry dig inte om de andra som inte vet vad det är att ta ut någon karl som tror de vet bäst.

fast man kan ju förstå hur hovisen kände sig, en tjej som ifrågasatte. Måste blitt en chock för honom :) !!
jag retar då upp min hovis rätt bra under vinterhalvåret då hon är skodd. Men det blir ju som jag vill ha det oxå!

Varför verkar du inte själv?? Lätt på sin egen häst tycker jag.

Stå på dig. /jenny

Jag är väldigt kinkig både vad gäller hovslagare, veterinärer och andra. Och jags kulle INTE anlita NÅGON som det inte gick att diskutera med, de åker ut fortare än fortast. I ditt fall, om jag upplevde att det inte går att föra en dialog med hovslagaren, hade jag betalat hans resekostnader och tackat för mig. Innan han hunnit sätta ett verktyg mot hoven, jag pratar igenom det hela INNAN jag.

Jag ifrågasätter ibland vad min hovslagare pysslar med, och än så länge har han alltid kommit med en tillfredsställande förklaring och motivering och kunnat svara på alla mina frågor, och då får han fortsätta. Ibland har jag tyckt att 'hörru M, är du trött idag eller ska det verkligen vara sådär?' och han har konstaterat att 'Jag är nog trött idag, för nej det ska inte vara sådär, jag har missat och bra att du såg det', och han blir inte sur. (Vadå, jag har ju inget annat för mig tiden det tar honom att sko än att inhämta nyaste skvallret, kolla vad han gör, ställa tusen frågor samt verkligen KOLLA vad han gör och har gjort).

Vill jag göra något/testa något så diskuterar vi det. Även om min hovslagare INTE är pigg på det hela så förklarar han vad HAN anser, jag säger vad jag anser, vi diskuterar och så endera tycker jag att 'nä, det var ingen bra ide, du har rätt', eller så tycker jag 'men jag vill prova' och då provar vi. Ibland fungerade min ide som han var emot och då är han den första att glädjas, och ibland fungerade inte min ide alls och han fick rätt, och då är han den första att beklaga. Han har aldrig varit missunsamm när jag haft rätt och han fel, och han har aldrig varit skadeglad och sagt 'vad var det jag sa?' när jag haft fel.

T ex när jag på vets inrådan ville ha PG på valacken. 'Nej, nej, nej inte Pg på den hästen för de problemen' sa hovis. Varför inte då sa jag och han motiverade, och talade dessutom om vad han ville prova. Jag förklarade dock att jag ville prova köra vets linje, och hovis tyckte att såklart provar vi, vissa fungerar det ju på. Om det fungerade skulle han dessutom köpa in utrustning för att sko PG, bara för mins kull.

Det fungerade inte, det fungerade riktigt jävla dåligt rent ut sagt. Jag ringde hovis och tyckte 'kom hit och ta AV eländet, helst igår'. Hovis kommer ut, tycker att 'Trist att det inte fungerade, en del går det ju på och andra inte' Inte ett ord om 'ja men det var ju det jag sa'. Sen diskuterade vi hans förslag, och beslöt oss för att testa det. Det fanns ingen kritik, ovila att diskutera eller något någonstans.

Så, sålänge det är en DIALOG där båda parter har argument för sina åsikter och inte bara 'tycker för att tycka' så har jag aldrig haft problem. (Eller jo kanske den gången jag nästen fick HOTA förra hovisen att lägga om ett par sulor, jag fick sulorna omlagda tillslut men på egen risk. Där FÖRSTÅR jag dock hovisen, hovarna for våldsamt illa av sulorna och det var VIDRIGT under dem. Men utan sulorna kunde hästen knappt gå, och det handlade om 4 veckor till med sulor, sen var det himlafärd)

Bubbla skrev:
Ett litet inlägg annars bara; om du vänder på det då: skulle du kunna få din barfotafixare att göra en hovslagarverkning? Förmodligen inte! Vad är skillnaden? INgen, för båda gör det de tror och har läst sig till är rätt.

Jag verkar min häst innan hovslagaren kommer för jag vill ha så mycket koll jag kan på hovaran.
jag har berkat honom enligt vildhästmodellen tidigare och jag kan meddela att hovslagaren är alldeles nöjd med den verkning jag gör som är avsedd att lägga skor på.
Han tycker dessutom att jag borde börja sko själv men där går gränsen för mig, speciellt som hästen har hippogrip och dom är rätt knepiga att sko med.

Så visst skulle en barfotaberkare kunna verka för skor och en vanlig hovslagare för barfotagång.

Men det finns alltid klantarslen som inte tänker längre än näsan räcker och som är ungefär lika flexibla som gestapo när det gäller att föra diskussioner.

Jag är MKT nöjd med min hovis och han respekterar mig för det jag kan och har inget emot att bli ifrågasatt eller att prova nya lösningar.

bra att du vågade säga ifrån! min hovslagare skrattade åt mig när jag slängde hästskorna och klev in i "barfotavärlden". -det där kommer aaaldrig att funka sa han! nu, ett år senare när jag träffar på honom på ritterna frågar han näsvist vem som verkar min häst och blir förvånad över att det fortfarande fungerar och tom ser bra ut. sist förklarade han att ett varierat underlag i hagen var bra för att hovarna skulle anpassa sig och att det finns bra barfotaboots att köpa ifall hästen ömmade på vissa underlag! :) så han har uppenbart ändrat uppfattning när fler och fler började med barfota(vi är 6 st i vårt stall) och hade gett sig in i ämnet! i sommar vill jag starta i en cl distans och måste sko, ingen tvekan om vilken hovslagare jag ringer!! tyvärr är han den enda hovslagare jag träffat på som till slut stöttat mig...

Jag fördömmer inte alls alla hovslagare, jag hade faktiskt en jätte bra innan när jag hade skor. Han förklarade alltid, eller så frågade jag och vi bollade fram å tillbaka. Tyvär var han ganska ny i gamet så eftersom jag hade endel problem så räckte inte hans kompetens så långt.

Men jag tycker som ni, man måste ju kunna diskutera iaf!

Nästa gång min verkare kommer ut så ska jag boka tid för nästa gång direkt så jag slipper sånt här, sen ska jag gå kursen de anordnar så slipper jag ta ut en vanlig hovslagare igen...
Tyvär måste jag säga för annars hade det ju varit skönt om man hittat nån vettig...

Detta var riktat till trådskaparen som uppenbarligen dels hade mycket åsikter om den hovslagares hon anlitats sätt att verka och dels verkade ha en barfotaverkare av den mer strikta barfotaverkningsskolan. Visst är det jättebra om man hittar en fotfixare som är öppen för nya sätt och saker, men det måste ju fortfarande vara något som den tror på. Om den gör något med hästens fötter är ju den ansvarig (förutsatt att man anlitar en riktig hovis, vitt och med ansvarsförsäkring) och jag tror inte att någon hovis vill vara ansvarig för något den inte tror på.

Men visst, många vanliga hovisar behöver säkert ta till sig en del av det som barfotaverkarna visar på, MEN jag har aldrig upplevt en hovslagare som helt fördömt barfotagång (kanske bara haft tur?) men de flesta barfotaförespråkare som jag pratat med är väldigt rabiata i sin framtoning vad gäller skor. Jag kan utan problem få min hovis att ta av min hästs skor men jag kan inte få närmaste barfotaverkare att slå på ett par...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 163
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar