Vilket tillskott för eksemhäst?

Twihard

Trådstartare
Min häst har fått knottallergi och gick förra året på ett tillskott som heter "Naf - love the SKIN he's in". Jag vet inte om det var det eller täcket som gjorde henne bättre, eller en kombo? Hur som helst kollar jag nu inför årets säsong vad för tillskott jag ska prova.

Vi bor inte i samma utsatta miljö längre, men hon är jättekänslig. Jag har fått höra att exemias är bäst - men den är svindyr. Egentligen är ju hennes hälsa viktigast, men jag är timvikarie nu med väldigt liten lön och för mig blir det dyrt nu när min ekonomi fått sig en törn (såklart lägger jag allt jag kan på henne och hellre lever snålt själv, men tänkte ändå kolla möjligheterna). Tänkte då kolla om ni har andra tips, eller om jag ändå ska köpa det tillskottet? Tänkte ibland är ju saker dyrt just för att det är ett visst märke, kanske det finns tillskott med samma innehåll fast för ett annat pris?
 
Min häst har fått knottallergi
Jag har fått höra att exemias är bäst - men den är svindyr.

Det som kan bota eller i alla fall lindra besvären är en balanserad foderstat med tillskott av E-vitamin och omega-3 fettsyror.

Den enda produkt som Exemia säljer som har bevisad effekt mot knottallergi är linfröolja. Linfröolja innehåller omega-3 fettsyror. Linfröoljan som Exemia säljer kommer från Gunnarshög och du kan förmodligen köpa den billigare där. Dessutom har Gunnarshög även linfröolja med extra E-vitamin.

Deras mineraltillskott ska du akta dig för av flera olika skäl. För det första finns det ingen innehållsförteckning som visar mängden av ingående mineraler i produkten. Det finns bara en uppräkning av mineraler som sägs ingå i produkten. Järn och mangan finns t.ex. med i uppräkningen och dessa mineraler är i princip inflammatoriska.

Det är viktigt att mineralerna i foderstaten är i balans. Obalanser skapar problem särskilt hos känsliga hästar. Vilka mineraler du ska ge extra av beror på vilka mineraler som finns i ditt grovfoder eller betesgräs om hästen går på bete. Ett färdigblandat mineraltillskott kommer aldrig att passa till ditt grovfoder eller betesgräs så du kan glömma Exemias och andra mineraltillskott. Dessa kan göra mer skada än nytta. Ge aldrig en produkt som du inte vet vad den innehåller (som Exemias).

Utöver linfröolja kan du ge tillskott av kondroitinsulfat. Det finns vetenskapliga studier som visar att kondroitinsulfat lindrar allergiska besvär. Spirulina är också någonting som har effekt mot allergi.

Sen ska du naturligtvis skydda din häst mot knotten med täcken eller att ha hästen inne när knotten är som mest aktiva.
 
Det som kan bota eller i alla fall lindra besvären är en balanserad foderstat med tillskott av E-vitamin och omega-3 fettsyror.

Den enda produkt som Exemia säljer som har bevisad effekt mot knottallergi är linfröolja. Linfröolja innehåller omega-3 fettsyror. Linfröoljan som Exemia säljer kommer från Gunnarshög och du kan förmodligen köpa den billigare där. Dessutom har Gunnarshög även linfröolja med extra E-vitamin.

Deras mineraltillskott ska du akta dig för av flera olika skäl. För det första finns det ingen innehållsförteckning som visar mängden av ingående mineraler i produkten. Det finns bara en uppräkning av mineraler som sägs ingå i produkten. Järn och mangan finns t.ex. med i uppräkningen och dessa mineraler är i princip inflammatoriska.

Det är viktigt att mineralerna i foderstaten är i balans. Obalanser skapar problem särskilt hos känsliga hästar. Vilka mineraler du ska ge extra av beror på vilka mineraler som finns i ditt grovfoder eller betesgräs om hästen går på bete. Ett färdigblandat mineraltillskott kommer aldrig att passa till ditt grovfoder eller betesgräs så du kan glömma Exemias och andra mineraltillskott. Dessa kan göra mer skada än nytta. Ge aldrig en produkt som du inte vet vad den innehåller (som Exemias).

Utöver linfröolja kan du ge tillskott av kondroitinsulfat. Det finns vetenskapliga studier som visar att kondroitinsulfat lindrar allergiska besvär. Spirulina är också någonting som har effekt mot allergi.

Sen ska du naturligtvis skydda din häst mot knotten med täcken eller att ha hästen inne när knotten är som mest aktiva.

Tack för svar! Mitt sto är förtidspensionär och får bara hö och mineraler. Minns inte närket nu dock. Ska kolka på linfröolja och Evitamin :)
 
Här är ett stycke från den amerikanska fodernormen för hästar, NRC 2007:

Supplementation of horses with recurrent seasonal pruritus (sweet itch) with large amounts of flaxseed (454g flaxseed/450kg BW) was associated with a significant decrease in the allergic skin response to Culicoides extract, suggesting a possible benefit of flaxseed in the management of horses with this skin condition.”

Flaxseed är linfrö på svenska. I den nämnda studien “Flaxseed and Sweet Itch” fick hästarna 100 g mald linfrö per 100 kg kroppsvikt som innehöll 20% omega-3 fettsyror. Hästarna fick således 20 g omega-3 per 100 kg kroppsvikt under 42 dagar.

Svensk kallpressad linfröolja innehåller ca. 60% omega-3 fettsyror. 20 g linfrö motsvarar således 6,7 g, dvs. 70 ml linfröolja per 100 kg kroppsvikt (100 g linfröolja väger 94 g så 6,7 g motsvarar 6,7/0,94 = 70 ml). En häst som väger 500 kg skulle i så fall behöva 350 ml linfröolja per dag vilket är väldigt mycket.

Jag vet att Dr. Kellon t.ex. rekommenderar följande tillskott till hästar med hudallergi:

“2.5 oz of milled flax twice a day
20g of spirulina twice a day
3000 mg of chondroitin twice a day”

2,5 oz mald linfrö två gånger per dag är 142 g linfrö per dag vilket motsvarar ca. 47 g eller 50 ml linfröolja. Det är rimligt att anta att man kan minska mängden linfröolja om man även ger kondroitinsulfat och spirulina. Kombinationen 1 dl linfröolja + 5 g kondroitinsulfat per dag bör vara en rimlig dos för en allergihäst.

Eftersom omega-3 fettsyror är väldigt känsliga för syre och värme så ska man alltid köpa bag-and-box varianten och förvarar den svalt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp