vilket sorts bett ??

L

lundborg

vilket bett har ni till era westernpållar? och varför har ni just det bettet?
funkar det bra?
själv har jag ett tredelat bett just nu på min häst som verkar funka bra! :bump:

Sv: vilket sorts bett ??

Har oxå tredelat. Tyvärr är de svåra att få tag om man vill ha dem lite showutsmyckade. :(

Jag rider väldigt ofta bettlöst, men annars har jag tvådelad med D-ringar (sweet iron) eller tvådelat stångbett. Fungerar bra på mina hästar tycker jag. Har fler bett också, bl.a. tredelade men de gillar vi inte lika mycket.

Senast ändrad av en moderator:

Jag använder ett Billy Allen snaffle bit, alltså ett tränsbett som på visst sätt är tredelat ellerfon alla Billy Allen har den där snurr grejen i miten. De betten är dessutom ledade åt alla håll så de ger stor känsla...funkar kanon till min unghäst!!:rofl:

Lilla fröken får ha ett Billy Allen snaffle just nu...det är något för stort men då jag inte börjat jobba henne med tygel än så gör det inget. Letar ett kortare av samma modell...

När hästen sen är utbildad byter jag till ett stångbett, har för dagen ett av Greg Darnalltyp (svartmetall, tvådelat med kopparinlägg) men ska införskaffa ett Billy Allen som ligger mer still.

Väl utbildad lägger jag på en fast stång...kommer dock inte ihåg märket med det var svindyrt...med tungfrihet och liten rulle.

Jag skiftar bett under träning och då blir det byte med sidepull mellan varven.

Nej, jag har inte provat men det ser väl rätt ok ut. Inte för mycket krafs i mundelen och liten tungfrihet. Dock måste signalerna sitta eftersom det är odelat så på det är det enhandsfattning som gäller (onödig info kanske:angel: )

Jag tycker man ska ha så rena och enkla bett i munnen på hästarna. Inte massa "krams" som inbjuder till oroliga munnar. Till ena hästen har vi ett Billy Allen snaffle (tränsbett) och ett Billy Allen stångbett. Tycker det är snälla och sympatiska bett:
7497.jpg
7513.jpg

Till våran nya häst har vi sidepull (bettlöst) samt rakt Happy Mouth-bett i plast. Försöker återvinna hennes förtroende för bettet.

bt.htm15.jpg

Jag tycker verkligen att du ska testa ett Billy Allen om du inte gjort det tidigare, föst som snaffle bit och sen som stångbett när man börjar rida på enhandsfattning....:banana:

jag blev nyfiken på det eftersom det verkar vara ett snällt bett och ger en tungfrihet till hästen.

Nej, jag har inte provat men det ser väl rätt ok ut. Inte för mycket krafs i mundelen och liten tungfrihet. Dock måste signalerna sitta eftersom det är odelat så på det är det enhandsfattning som gäller (onödig info kanske:angel: )

nej, det var bra info :p det är därför jag skulle vilja testa det.
enhandsfattning rider jag och pållen är väldigt lyhörd på mina signaler ;)

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
858
Senast: Fiorano
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
937
Senast: lundsbo
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka