Vilket sadelmärke är något att ha?

Status
Stängd för vidare inlägg.

ZaNdRoRiA

Trådstartare
Jag ska på fredag åka en sväng för att prova ut en sadel till min Paint.
Det finns ju en hel uppsjö av märken och har genom vissa trådar lärt mig att dubbellimmat läder tillhör "billigare sadlar"?

Jag är nu på jakt efter en beg märkessadel och undrar över vilka märken som är det och vilka som är "billiga".

De hade en uppsjö av olika beg sadlar, några av märkena är Premier, VH Saddelery, Tex Tan, Crates och så säljer de nya Double C.

Crates fick jag höra var "Rolls Royce" och en sadel alla i princip vill ha?

Men då jag nu en längre tid letat sadel och äntligen hittat detta alternativet vill jag ju inte bli blåst på pengar heller.

Så vilka sadlar är dåliga/bättre/bäst?
Tips på hur man ser att det är en bra märkessadel?

Tacksam för svar!

Sv: Vilket sadelmärke är något att ha?

Hur som helst tycker alla olika,så enkel är inte sadelmarknaden tyvärr finns lite märken. Jag själv är inne på 3e sadeln på 1,5 år som jag köpt på nätet. Vad gäller passform på hästen. Har inte tillgång att åka o prova till nån sadelförsäljare. Men bra kvalite ska det va. Jag har äntligen köpt rätt denna gång. För mig blev det en Continental equiflex reiningsadel x-full,som sitter bra nu när hon "vuxit klart" och kan växa i lite mer. det är en bra sadel och passar oss .
premiere,longhorn,Mc Call,Garland,2xContinental har vi har jag haft ett tag men vuxit ur. Är nog alla rätt ok sadlar bara dom passar :).

Hur man ser om det är en bra sadel? Bommen är ju svår o se men annars läder och allt det syns. Kan inte förklara tyvärr :).

*halvt kl*

Det här med sadlar är svårt. Jättesvårt.

Bommen. Man kan ta reda på vad sadeltillverkaren/märket använder för bom i sadlarna. Priset kan i viss mån vara en vägledning. En westernsadel som kostar 3000-4000:- ny, t.ex., skulle jag inte tro innehåller en så himla trevlig bom. En vettig sadelbom kostar en slant.

Lädret i en w-sadel ska vara ganska tjockt. Det ska inte vara limmat, utan sytt. Samma med hur materialet är fäst i bommen: inte lim eller häftklamrar (oh ja, jag har sett det :crazy:), utan bra skruv som inte sitter löst/"glider ur" skruvhålen. Lädret ska inte se plastigt ut (svårt att beskriva, men det är stor skillnad i utseendet på materialet i en sadel från Hööks eget märke och en Dakota, t.ex.).

Continental equiflex, Crates, Rocking R ska vara bra sadlar. Dakota är helt ok sadlar det med, i en lite lägre prisklass än t.ex. Crates.

Continental equiflex, Crates, Rocking R ska vara bra sadlar. Dakota är helt ok sadlar det med, i en lite lägre prisklass än t.ex. Crates.

Bra lista! Jag vill även lägga till Circle Y till den listan. Jag tycker de är bra sadlar som ibland kan hittas till ett bra pris begagnat. :)

Tack för svar! :-D
Vet ni något om de andra sadlarna??
De ligger i samma prisklass och lite över mot en begagnad Crates.
Nu vet jag förvisso inte skicket men iaf :-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har just nu en Prestige Paris med normal bom som inte längre passar min häst pga den är för smal i bommen. Hästen har lång...
Svar
7
· Visningar
1 168
Utrustning Är påväg till en kvinna imorgon för att låna hem lite sadlar för att prova på en av mina hästar. Hon hade många olika märken och...
Svar
3
· Visningar
1 087
Senast: bigganl
·
Western Hej! Jag är ny på detta med western, men skulle nu vilja införskaffa mig en westernsadel. Jag är ganska så haj på det hur en...
Svar
4
· Visningar
2 382
Senast: 4BarsRR
·
Western Japp bara att bege sig ut i sadeljungeln igen :cry: Efter mycket träning med Chili passar nu inte min underbara specialbeställda...
Svar
12
· Visningar
1 881
Senast: Isabelle L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka