Vilket kraftfoder?

Det beror helt och hållet på vad grovfoderanalysen säger.

mvh Jessica
 
Inget alls den senaste vintern.

Jag har gett lucern och betfor, för att höja proteinet och blanda ut mineralerna och saltet.
 
Min pålle får:
krafft grund- innehåller lite mer energi + ingår i stallhyran
krafft nya groov- behöver muskla sig mer, för proteinets skull + han håller sig lugnare på det
kornkross- en säck på försök, sen blir det inget mer :p han blev halvknasig av det, ville ge det för hullet
betfor- som godis att blanda mineraler och örter i

har för tillfället ingen höanalys, annars väljer jag såklart kraftfoder efter det. ska analysera så fort jag köpt eget hö, så slipper jag det här skitet i stallet (ja, jag är ganska :devil: på dom!!!)
 
jag fodrar med det foder mina hästar har behov av.
Det kan bli sammansatt foder lika gärna som enkel havre.
 
havre + korn, ingår i stallhyran, fodrar inte med korn längre dock, men havre

fodrar annars med fibergi elit, av den enkla anledningen att hon älskar det
fodrar även pasture mix o racing balance, av samma anledning som fibergin.
 
...och om du väljer kraftfoder efter grovfoderinnehåll, vilket/vilka kraftfoder har du fodrat med denna säsong?
 
Vilken/vilka är huvudingredienserna i Pasture Mix och Racing Balance?
 
Kornkross och betfor.
Anser att de fullfoder jag sprungit på inte är fullfoder då man alltid måste justera det ena eller det andra ändå så man får lika många tillägg som på ren spannmål och fullfoder är då alldeles för dyrt.
Vid lågt protein på grovfoder som ej går att justera med kornet skulle jag välja luzern i så fall.
 
Fodrar med Pasture mix och Fiber P från Dodson&Horrell, plus betfor och aspbarkspellets. (plus lite andra tillskott...!!!)
Ger av de fodren för att de passar in i min foderstat (har uträknad foderstat). :)

Mvh Huntress
 
Jag ger min ena häst havre, betfor, mineraler och vitaminer.
Det passar bäst till det höt som hon får. Hon är ganska lättfödd. Den andra får hösilage med bra värden, nya kraft groov, betfor och vitaminer.
Jag köper hö som passar bra till mina resp hästar. Vill kunna ge dem mycket stråfoder. Tyvärr så var jag tvungen att köpa två sorters hö denna vinter då mina hästar har ganska skilda behov. Men när det väl ligger inlastat i ladan så är det skönt. :)
 
Havre och betfor, vitaminer & mineraler. För att kombinationen passar höet jag har. Föredrar rena fodermedel framför pelletts och müsli.
 
Inget! Har haft "bra" värden på höt i vinter. Och snart ska de ut på bra bete - då behövs inget kraftfoder. :)
 
Kentucky Lite E: Kornmix med svart och vit havre, mikroniserad majs, korn och vete, sojaolja, samt vitaminer, mineraler, spårämnen och antioxidanter.

Slobber: mikroniserad majs, korn och vete, linfrö, vetekli och lusern, tillsatt extra linol ( linolja ), soja och solrosolja samt vitaminer, mineraler, spårämnen och antioxidanter.

Läs mer här
 
Just nu är det kornkross och oat balance müsli som gäller , sedan får han lusern , salt , vitlök och gurkmeja. I vintras fick han även Breed då hövärdena var rätt dåliga =/, :banana:
 
Just nu får han bara kornkross och betfor, men till hösten får han nog lite lusern och vetekli oxå.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
931
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
466
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö En av de nytillverkade hösilagebollarna gick sönder i går. Den har stått på åkern i tre dagar, kan man fodra med den eller är det...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: fejko
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
489
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Utställnings frågor
  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp