Vilket hösilage ska jag välja till fånghäst?

S

Sommarbris

Hej, tänkte jag kanske kunde få lite hjälp här.

En av hästarna fick fång på betet i somras. Har gått på oanalyserat torrhö sedan dess, det enda jag fick tag på då och sedan har hon fått fortsätta på det. Nu har det börjat sinat hos bonden så jag måste antagligen köpa hö någon annanstans ifrån i vinter.

Har fått två analyser på hösilage, undrar nu om det kan vara ngt för en fånghäst? Och vilken isåfall?

Analys 1:
TS: 77%
Smältbart råprotein: 45g/kg foder
Energi: 7,7 MJ/kg foder

Råprotein 96 g/kg TS
Smältbart råprotein: 59 g/kg TS
Energi: 10.1 MJ/kg TS

Analys 2
TS: 79%
Smältbart råprotein: 60 g/kg foder
Energi: 6,9 MJ/kg foder

Råprotein: 114g/kg TS
Smältbart råprotein: 76 g/kg TS
Energi: 8,8 MJ/kg TS

Calcium, fosfor m.m finns inte med på någon av analyserna :confused:
Var allt för länge sedan jag höll på med foderstatsberäkningar. Tidigare har hästen ätit hösilage med fri tillgång.
Det är ett halvblodssto på 16 år som ska sättas igång försiktigt nu i december, ett halvår efter fånganfallet, på rekommendation från vet.

Tacksam för hjälp och ni får gärna förklara varför ni skulle välja eller rata de olika analyserna.
 
Sv: Vilket hösilage ska jag välja till fånghäst?

Två olika??? Hur menar du då? Det du skrivit ovan ser ju ut som fyra olika analyser...
 
Sv: Vilket hösilage ska jag välja till fånghäst?

Jag skulle valt ett hö med så låg energi som möjligt och så högt proteín som möjligt till ett hbl med fång. Förutsatt att samtliga höpartier har lika god hygienisk kvalitet. Nu har du ju inte tillgång till fler värden än det du angett ovan, men annars kan sockerhalten vara en parameter som är bra att ta hänsyn till när man väljer.
 
Sv: Vilket hösilage ska jag välja till fånghäst?

Nej hon har angett två analyser .Men skrivit värderna per kg foder och per kg TS på båda.
 
Sv: Vilket hösilage ska jag välja till fånghäst?

Av vilken anledning fick hästen fång? Jag personligen hade nog valt Hösilage nr två och skickat iväg analys för mineraler och socker också.
 
Sv: Vilket hösilage ska jag välja till fånghäst?

Det går nog inte att svara på din fråga.
Man bör akta sig för icke strukturella kolhydrater dvs socker, stärkelse och fruktan. Det är nog oftast så att om energi och proteiner är högt så kan det vara ett hö som är skördat tidigt och då bör halten av dessa vara högre. Men för att veta säkert måste man analysera dessa kolhydrater. Ditt ensilage följer ju inte detta riktigt dvs det med lägst energi har högst protein. Jag antar att det kan bero på att det är två helt olika vallblandningar. Vissa gräsarter är mer lämpliga än andra. Klöver eller lusern i blandningen minskar också farliga kolhydrater och ökar proteinet. Protein är inte farligt utan bra för en häst som ska bygga nya vävnader.

Sedan finns det de som menar att det är säkrare med torrhö till en fånghäst. Detta trots att det inte har gått att visa vad det skulle kunna bero på. Min ponny fick en del av sitt grovfoder i from av ensilage när hon fick sitt anfall. Jag har valt att bara ge henne lite ensilage och hö och lusern som den största andelen av grovfodret även om jag inte tycker att jag kan säga att man inte ska ge ensilage. Det finns fånghästar som klarar detta mycket bra.
 
Sv: Vilket hösilage ska jag välja till fånghäst?

Anledningen till att hon fick fång, ja du, hmm...

Hon var överviktig, har rätt lätt för att lägga på sig. Innan hon fick gå på bete så motionerades hon bara sporadiskt pga av min tvillinggraviditet.

Betade henne morgon och kväll ca 2 timmar totalt ett par veckor innan betesläpp. Hann gå på bete i nästan 1 månad innan fånganfallet.
Brukar släppa henne på bete runt midsommar, i år blev det i början av juni.

Nytt bete. Vad jag vet så har det gått kalvar där tidigare, ev hästar för länge sedan.

Hade bara en bit av beteshagen öppnad från början, öppnade upp lite mer så småningom och ett par dagar efter det så blev hon sjuk.

Hon fick små bulor över hela kroppen i samband med fånget. Alltså, jag stallade in henne på kvällen när jag tyckte hon såg ut att gå lite försiktigt, drog av skor, kylde, ringde till vet. Dagen efter så hade hon riktigt ont i fossingarna och hade då fått jättemånga små bulor över hela kroppen. Inga insektsbett, min andra häst stod också inne med henne och han blir alltid värre biten och han hade inte ett enda myggbett. Bulorna försvann efter två dygn tror jag det var. Förgiftningsfång?

Letade i hagen och hittade en växt som jag inte kände igen. Har inte kunnat hitta vad det är för sort, letade som en galning på nätet. Den växte i skogen, nära ett vattendrag som gick utanför hagen, de högsta låg på runt en meter eller mer. När jag hittade den så hade inte blommorna slagit ut så de vet jag inte hur de ser ut men växten påminnde om jätteloka o björnloka. Men bladen på min växt stämde inte helt överens med bilderna jag hittade på de växterna så jag vet ej vad det var.

Ja, där har du faktan. Hon kan nog ha fått fång av olika anledningar antar jag. Övervikt? För tidigt? Inte vant in henne nog mkt på gräs? För kraftigt bete? Förgiftning? :confused:

Hon brukar aldrig reagera på foderbyten och så. Jag var mer orolig för den andra hästen, han kan bli lite kass i kistan ibland när man öppnar en ny rundbal eller när han går på bete. Men för honom gick allt bra, han blev inte det minsta dålig i magen av gräset.
 
Sv: Vilket hösilage ska jag välja till fånghäst?

Varför hade du valt nr 2?

Alltså, om man kollar kvoten så ska väl hästar ha runt 6 och jag får till 8,7 på analys nr två och 5,84 på analys nr 1. Eller är det mindre viktigt när det gäller fånghäst?

Är 2:an bättre för att det är mindre energi i det?:confused:

Är det värt att kosta på en sockeranalys eller borde jag leta något annat hösilage eller torrhö?
 
Sv: Vilket hösilage ska jag välja till fånghäst?

Vallblandningen har jag ingen aning om men kan kanske ta reda på det.

Ensilaget på analys nr två är i varje fall skördat i augusti, en månad senare än analys nr ett.

Så då bör jag kanske leta ett torrhö då? Även fast hon gått på ensilage i många år utan problem? Torrsubstansen på dessa analyser är rätt hög, spelar det in på ngt vis? 79% och 77%.

Innan jag själv fick en fånghäst (i och med det har jag fått totalt hjärnsläpp och glömt allt vad jag någonsin lärt mig ang fång...) så hörde jag också att folk hade fått för sig att det var vanligare med fång på hästar som åt hösilage.
Då fick jag en egen teori: Har sett hästar stå och äta av rundbalar där de inte plockat bort det vita (livsfarliga) nätet. Är ensilaget hyfsat blött så verkar nätet liksom tagit smak av gräset, för hästarna ratar det inte utan kan äta upp det.
Tänker mig då att om det i balen kommit med örter och växter som är
giftiga för hästar så tar de smak av ensilaget. Hästarna kan på det viset inte urskilja de giftiga utan äter allt med hull och hår och fånganfallet kan komma som ett brev på posten. Förstår ni hur jag menar? ;)
 
Sv: Vilket hösilage ska jag välja till fånghäst?

Man bör akta sig för icke strukturella kolhydrater dvs socker, stärkelse och fruktan.

Fruktan i hö/hösilage har absolut ingen betydelse för en fånghäst. Det är höga halter av socker och stärkelse som är farligt.

Det är nog oftast så att om energi och proteiner är högt så kan det vara ett hö som är skördat tidigt och då bör halten av dessa vara högre.

Mängden socker och stärkelse i ett grovfoder har ingenting med mängden energi och protein att göra. Du kan inte bedömma hur mycket socker och stärkelse det finns i ett grovfoder genom att titta på energi- och proteininnehållet. Du måste helt enkelt göra en analys.

Klöver eller lusern i blandningen minskar också farliga kolhydrater

Helt felaktigt. Baljväxter lagrar energi i form av stärkelse som är det farligaste du kan ge en fånghäst. Undvik därför grovfoder som innehåller klöver.
 
Sv: Vilket hösilage ska jag välja till fånghäst?

Hon var överviktig, har rätt lätt för att lägga på sig. Innan hon fick gå på bete så motionerades hon bara sporadiskt

Överviktigt sto som inte motioneras och som har fri tillgång till gräs är typexemplet för insulinrelaterad fång.

Hon fick små bulor över hela kroppen i samband med fånget. . . Inga insektsbett, min andra häst stod också inne med henne och han blir alltid värre biten och han hade inte ett enda myggbett. Bulorna försvann efter två dygn tror jag det var. Förgiftningsfång?

Inte helt omöjligt. Det finns dock ett samband mellan insulinresistens och allergi.

jag stallade in henne på kvällen när jag tyckte hon såg ut att gå lite försiktigt, drog av skor, kylde, ringde till vet.

Du gjorde helt rätt.
 
Sv: Vilket hösilage ska jag välja till fånghäst?

Är det värt att kosta på en sockeranalys eller borde jag leta något annat hösilage eller torrhö?

Ja, du måste göra en sockeranalys. Välj dock rätt analysföretag eftersom det endast är ett företag som verkligen analyserar socker. Det andra företaget analyserar WSC och där ingår alla vattenlösliga kolhydrater, dvs. även fruktan.
 
Sv: Vilket hösilage ska jag välja till fånghäst?

Ensilaget på analys nr två är i varje fall skördat i augusti, en månad senare än analys nr ett.


Det är omöjligt att säga utan sockeranalys, men jag skulle ha valt hösilage nr 2 och gjort en sockeranalys på detta.

Så då bör jag kanske leta ett torrhö då? Även fast hon gått på ensilage i många år utan problem? Torrsubstansen på dessa analyser är rätt hög, spelar det in på ngt vis? 79% och 77%.

Det finns egentligen ingen anledning att tro att ett hö generellt sett skulle vara bättre för en fånghäst än hösilage. Möjligtvis om fånganfallet berodde på en tarmstörning men detta är mycket ovanligt.

Om din häst inte hade diarré och feber i samband med fånganfallet så kan du utgå ifrån att orsaken är insulinrelaterat. Du kan be din veterinär att ta ett blodprov och skicka på analys av glukos- och insulinvärden.
 
Sv: Vilket hösilage ska jag välja till fånghäst?

Jag hade valt nr två eftersom det ligger lägre i energi och du slipper ge proteintillskott.
 
Sv: Vilket hösilage ska jag välja till fånghäst?

Fruktan i hö/hösilage har absolut ingen betydelse för en fånghäst. Det är höga halter av socker och stärkelse som är farligt.

Mängden socker och stärkelse i ett grovfoder har ingenting med mängden energi och protein att göra. Du kan inte bedömma hur mycket socker och stärkelse det finns i ett grovfoder genom att titta på energi- och proteininnehållet. Du måste helt enkelt göra en analys.

Helt felaktigt. Baljväxter lagrar energi i form av stärkelse som är det farligaste du kan ge en fånghäst. Undvik därför grovfoder som innehåller klöver.

Favoritdebatt i repris.
Jag håller naturligtvis inte alls med dig och anser verkligen inte att det är visat att fruktan är ofarligt för en fånghäst.

Det är klart att det inte finns ett definitivt samband mellan kolhydratstyp och protein/energiinnehåll. Men om man inte alls vet så är det oftast så att ett vallfoder med högt energi och proteininnehåll är skördat tidigt i sitt utvecklingsstadium. I ett sådant gräs består kolhydraterna av en större andel socker och fruktaner och en mindre andel fibrer.

Det finns mycket delade meningar om baljväxternas påverkan av fånghästar. Det jag har läst visar att det är bättre att ge klöver och lusern än gräs.
 
Sv: Vilket hösilage ska jag välja till fånghäst?

Ja, du måste göra en sockeranalys. Välj dock rätt analysföretag eftersom det endast är ett företag som verkligen analyserar socker. Det andra företaget analyserar WSC och där ingår alla vattenlösliga kolhydrater, dvs. även fruktan.

Jag trodde alla i Sverige analyserade WSC?
 
Sv: Vilket hösilage ska jag välja till fånghäst?

Nu ska vi se här... Varit ambitiös och suttit i telefon, och blev inte ett dyft klokare...:crazy:

* Ringde min vet och frågade ang hösilage till fångis, samt talade om vad analyserna sa. Hon säger att fånghästar ska gå på hö och att jag skulle fortsätta leta. Men hon själv var intresserad av att köpa ett parti av analys två från bonden till unghästarna ;)

* Ringde Strömsholm och frågade samma sak. De tycker att man absolut kan ge hösilage till fånghästar. Vidarebefodrade mig till en oberoende foderexpert de brukade använda sig av.

*Foderexperten tycker att jag kan ge av analys nr ett, eftersom det var sådan bra kvot (5,84). Rådde mig att ta mineralanalys men inte sockeranalys då det inte skilde så mycket på de analyser hon hittills sett.

*Hittade en sida på SLU, "Forskare att fråga". Där finns Ove Wattle, fångexperten. Tyvärr lyckades jag inte få tag på honom så ringde istället till en forskare som har hand om frågor kring hö och ensilage. Hon tycker att hösilage ska man absolut kunna ge till fångisar. Det där med att bara ge torrhö eller t o m fjolårets hö var en gammal skröna. Hon tycker att jag ska ge av analys två. Att kvoten var hög (8,7) tyckte hon inte gjorde något.
Sockeranalys avrådde hon ifrån då de inte är tillförlitliga.

Passade också på att fråga henne om Ove Wattle skulle hålla med henne i vad hon just sagt till mig. Då skrattade hon och sa:"- Tyvärr, det gör han inte. Han är också inne på att fånghästar bara ska ha torrhö, men han kan inte förklara för mig varför han tycker så. Trots att vi har tillgång till precis samma material och fakta att jobba med så är vi inte eniga i den frågan."


Så här sitter jag, lika förvirrad som innan. Inte ett dugg klokare.
Men har i varje fall beställt rundbalar som kommer imorgon. Lyssnar på magkänslan, den säger rundbalar av analys nr två.

Min häst är egentligen en sk hosthäst så därför byter jag gärna bort torrhöet. Nu har det förvisso gått bra under de sex månader hon käkat hö, ingen hosta, men på längre sikt känns det bättre att ge hösilage.

En långsam invänjning och sedan är det väl bara att hoppas på det bästa. :crazy:
 
Sv: Vilket hösilage ska jag välja till fånghäst?

Okej! Du ska vända dig till foderexperter och inte till veterinärer (sorry veterinärer, men ni har ju faktiskt minimalt med utbildning på foder). Därför ska du tala med t ex C. Müller eller A. Jansson på SLU som är de som faktiskt är uppdaterade i frågan vilket veterinärerna inte är.
 
Sv: Vilket hösilage ska jag välja till fånghäst?

Ja det var ungefär det jag menade i mitt första svar till dig dvs det finns egentligen ingen som vet - än. Det positiva är att det pågår en del forskningsprojekt om detta med utfodring av fånghästar. Men det hjälper ju inte våra hästar just nu.

Det har inte gått att visa att ensilage är olämpligt till en fånghäst men veterinärer som behandlar fånghästar uppfattar det ändå ofta så.

Om man nu ska tro ngt om detta så tror jag att det delvis kan bero på att många ger sina hästar ensilage av mer tvivelaktig kvalite. Jag har frågat dem på SLU om de har undersökt just detta med kvalitens eventuella påverkan. Men det hade de inte gjort då (för ett par år sedan).

Om det finns en risk för hosta så hade jag nog vägt in den risken och gett ensilage men kollat hästen ofta.
 
Sv: Vilket hösilage ska jag välja till fånghäst?

Det var Cecilia Muller som jag ringde till på SLU :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
553
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 269
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp