Vilken tum på sitsen?

Cambrie

Trådstartare
Ska köpa westernsadel till mitt varmblod, undrar vilken tum på sitsen man ska ha? Det står Adult på 15-tums sadlar, om man köper en 15 tums ridsadel är ju det för ponny i princip, så jag antar att storlekarna inte är samma? Ska jag som har relativt stort arsel :D men liten häst (tunn varmblodstravare som är ganska kort i ryggen) har 15, 16 eller 17 tum?

Sv: Vilken tum på sitsen?

Ja, storlekarna är inte detsamma som på engelska sadlar.
Jag har fått höra att en 16" western brukar vara ca detsamma som en 17-17,5" engelsk. Jag brukar trivas bäst i 17" engelsk och 15,5-16" westernsadel. Det varierar en del mellan olika märken och modeller. Det bästa är om man kan provsitta.

Sv: Vilken tum på sitsen?

Svarar båda: Det var som jag misstänkte då, tänkte skaffa en på ebay, men det kanske är dumt (tillkommer ju troligen tullavgifter så jag antar att de inte blir så mycket billigare i slutändan) och då står det ofta på storlekarna 15"adult. Hade inte tänkt skaffa någon splitterny, det har jag inte råd med, utan en bättre begagnad som passar på hästen och börja rida ute i skogen och kanske vara med på några kurser i sommar så får vi se hur roligt det är.

Har sett också att hornen är olika beroende på vilken gren man vill rida, vad ska man ha för typ av sadel om man bara vill prova på lite? Skulle jag någongång komma så långt att tävling är aktuellt är det väl koklasser och barrelrace som skulle vara aktuellt, måste man ha en sadel avsett för detta då (nu handlar det ju för mig troligen om tävlingar på rätt låg nivå i så fall).

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 236
Utrustning Hejj! Jag ska köpa ett nytt pullarträns till min ponny och jag vet inte om jag ska ta cob eller full. Eftersom han har stort huvud så...
Svar
3
· Visningar
718
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Kan ni tipsa om bra sadlar till de små ryttarna runt 8 år som är i storlek 15 tum. Vi har en ponny med rak rygg med lite manke...
Svar
10
· Visningar
2 108
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hej! Jag är helt fast i djungeln av sadlar och behöver lite hjälp. Vår lilla b-ponny har svängd rygg och mycket manke, något som jag...
Svar
1
· Visningar
1 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka