Vilken sorts halm...

Krans

Trådstartare
föredrar ni ? Har funderat på halm som" sysselsättning" för hästen. Behöver alltså inte innehålla näring på det sättet, men vara smakligt för hästen.Vad köper ni helst ? Och hur mkt i förhållande till hö ger ni / äter hästen upp ? Vilken halm är mest poppis bland hästarna ?
 
Havrehalm är ju den som hästarna brukar tycka bäst om att äta. Vetehalm är den vanligaste ströhalmen, kornhalm kan också förekomma. Alla dessa är ok att ge om den hygieniska kvaliten är bra (och det är den långt ifrån alltid...) . Råghalm har jag aldrig sett i hästsammanhang, jag tror den blir för sticksig. Glöm inte att halmen trots allt innehåller en del energi, och inget protein. Hur mycket du ska ge beror ju på värdena i ditt övriga grovfoder och hur mycket hästarna äter.
 
Havrehalm är väll den dom helst äter?

Vilket tar mig tillbaka till -97 när jag hade köpt min första egna häst, bäddat ett tjockt lager med halm i boxen och grejat och gjort mysigt inför hemkomsten. Dagen efter när jag kom på morgonen stog hon nästan på betonggolvet med en mage i alla väderstreck. :eek::confused:

Hon hade då alltså smällt i sig nästan en hel box med halm! O_o

Vi fick åka och akutköpa spån och valde genast bort halmen från stallhyran... Till hennes stora missnöje smakade inte spånet lika gott, även om hon försökte... :angel:

Aldrig varit med om nån häst varken före eller efter som åt som hon gjorde! O_o
 
Havrehalm är väll den dom helst äter?

Vilket tar mig tillbaka till -97 när jag hade köpt min första egna häst, bäddat ett tjockt lager med halm i boxen och grejat och gjort mysigt inför hemkomsten. Dagen efter när jag kom på morgonen stog hon nästan på betonggolvet med en mage i alla väderstreck. :eek::confused:

Hon hade då alltså smällt i sig nästan en hel box med halm! O_o

Vi fick åka och akutköpa spån och valde genast bort halmen från stallhyran... Till hennes stora missnöje smakade inte spånet lika gott, även om hon försökte... :angel:

Aldrig varit med om nån häst varken före eller efter som åt som hon gjorde! O_o
Har hört liknande historier...
 
Vi ger fritt av kornhalm, ibland äter de mer, ibland mindre. Havrehalm är typ det äckligaste man kan servera om man frågar våra hästar :p
 
Jag har haft kornhalm. Ponnyn fick spån, hon åt upp bädden. Hästen åt hellre halmen än vårat fina hö :p sen blev det brist och även hon fick spån och gick genast ner lite i vikt och blev snygg och slimmad :rofl:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 977
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 416
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 595
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp