Vilken ska jag välja? :o

Selma

Trådstartare
Hej hej!
Det är såhär att jag ska (KANSKE) och kolla på två hästar, en född 2000 & den andra 1997, jag är tolv år och har tänkt äga en C/D ponny ca 2-3 år framåt.
Hästarna står på samma ställe, båda verkar enligt annonserna vara pigga & framåt!
Men efter som jag tänkte äga en C/D ponny ca 2-3 år framåt så hinner ju den ena bli ca 16 år, och den andra ca 19 år ..

Jag "känner" mer för den ena, men det är den äldre ...
Men om vi åker och provrider så tänker jag nog känna på hur "dom känns", och vems som klickar bäst. *Klick*

Jag vet att jag inte ska döma hästarna på en bild, men den som är född 97 är såååå SÖT!

Men som sagt, Vad skulle ni kollat på på provridningen?:)
 
Sv: Vilken ska jag välja? :o

Du tänker helt rätt. Provrid båda och försök göra det så "fördomsfritt" som möjligt. När du rider och hanterar hästarna, tänk inte på vem som är sötast eller äldst utan vilken av dem du trivs bäst med. Om du trivs bra med någon av dem, det är ju inte säkert.
Om någon av hästarna verkar väldigt bra så är det kanske rätt häst för dig och isåfall får man gratulera :)
Och kom ihåg att när man är så pass ung som du är, så är det viktigt att hästen är trygg i ridningen (pigg får den självklart vara, men den ska vara trygg att rida ut på, inte hitta på massor av bus och så vidare) och väluppfostrad i hanteringen. Då har man goda förutsättningar för att ha riktigt roligt med sin häst!
 
Sv: Vilken ska jag välja? :o

Ja de är ju sant, jag kanske känner att nä, ingen passar mig eller något liknande.
Tack för "tipsen" !:)
 
Sv: Vilken ska jag välja? :o

När jag var ett år yngre än du är idag fick jag min första ponny, d-ponny. Hon visade sig inte från sin allra bästa sida men när man tittar på hästar för första gången och man älskar alla hästar i hela världen tänker man inte riktigt på vilken kraft hästarna har. Jag fick hem hästen och hon stod på bakbenen och var allmänt jävlig i 2 år innan jag kunde hantera henne dugligt. Jag hade inte verktygen till att få henne ner på marken och det var innan NH-tränarna syndes överallt.

Jag är jätteglad idag att jag har henne, jag lärde mig massor och nu, 11.5 år senare (jajjamen, jag äger henne fortfarande, kunde inte sälja så jag köpte en till när min ponny inte längre räckte för det jag vill göra) är hon mitt allt, det finaste jag vet. Ärligt talat rider jag hellre på min gamla ponny än på nya hästen också. Däremot hade jag aldrig köpt den ponnyn till mina barn. Hon rids fortfarande inte av barn då hon är väldigt speciell och gör lite som hon vill. Även om hon är helt fantastisk vet jag hur många gånger ja höll på att tappa motivationen och intresset för ridning överhuvudtaget när hästen stack med mig, stegrade och var hemsk alla ridturer.

Det jag försöker säga till dig är: välj med BÅDE hjärnan och hjärtat. Fråga gärna om du får prova att lämna gårdsplanen "själv" (t.ex med ägaren en bra bit bakom) för att se hur hästen reagerar och känn igenom den ordentligt. Det behöver ju inte bli en långtur utan att du känner på hur den reagerar. Att inte vilja lämna gårdsplanen är vanligare än man kan tro.
 
Sv: Vilken ska jag välja? :o

Du är tolv år gammal och planerar att ha C- eller Dponny i två år.
Tänkte du gå upp på storhäst redan som 14-åring?
Eller ska du bli hästlös igen när du är 14?'

Utifrån din ålder, skulle jag nog rekommendera D-ponny, och kanske i 12-13 års ålder.

I och för sig är det många ponnyer som håller till ganska hög ålder, så att ponnyerna är lite äldre behöver inte spela någon roll.
 
Sv: Vilken ska jag välja? :o

Om du planerar att ha din blivande häst längre än 2-3 år skulle jag rekommendera att leta efter en grövre D ponny, som tar lite längd så att säga. Att gå upp till stor häst är för det mesta ett mycket stort steg, ännu större vid så ung ålder.

För övrigt vill jag bara poängtera att man ska prova många hästar, ta det lugnt, skanna marknaden och känn dig för. Att hasta iväg till ett beslut "bara för att" blir sällan det bästa alternativet.. Lycka till! :)
 
Sv: Vilken ska jag välja? :o

Oj, nu blev det mycket att svara på.


Svarar inte på allt, men ni vet att jag läser och tar till mig!:)
 
Sv: Vilken ska jag välja? :o

Fast... säg inte det. Jag har en bekant som gick direkt från C-ponny till storhäst eftersom hen över en sommar växte massor. Och det till en storhäst i 170-klassen, ingen nätt liten YR-häst här inte ;)
Det går jättebra för dem :)

Jag gick upp på storhäst när jag var 13, eftersom jag redan då var 175 lång. Hade jag som 12-åring fått en D-ponny hade jag ändå inte kunnat ha den särskilt länge.

Men, Selma: välj med hjärtat! Även om det blir en C-ponny och du växer ur den på ett år, så kan rätt ponny på det året ha gett dig massvis med självförtroende och erfarenhet. Det enda är väl att du får stålsätta dig för den sorgliga dagen då den ska säljas.

Och du - 16 år och 19 år är inte särskilt gammalt, speciellt inte för en ponny :) Så åldern behöver du inte oroa dig för!
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken ska jag välja? :o

Okej. :)

Ja, ska försöka (Om vi åker o kollar) att välja det som känns bäst, inte vem som är sötast Osv. ... haha, de lär bli svårt för mig! ;)
 
Sv: Vilken ska jag välja? :o

Köp den som känns bäst. Jag köpte min andra D-ponny när jag var 13, han kändes stor och svår på alla sätt, men hade rejält med kapacitet. Jag ångrar det visserligen inte då jag fick iaf 3 roliga år (började klura ut honom när jag var 16 och behöll honom nästan året ut som 18-åring) med en fantastisk ponny som jag ångrar att jag inte behöll och red bland storhästar, men de första 3 åren hade jag haft betydligt roligare med en snällare, mindre skarp och shysstare ponny!
 
Sv: Vilken ska jag välja? :o

Fast... säg inte det. Jag har en bekant som gick direkt från C-ponny till storhäst eftersom hen över en sommar växte massor. Och det till en storhäst i 170-klassen, ingen nätt liten YR-häst här inte ;)
Det går jättebra för dem :)

Jag gick upp på storhäst när jag var 13, eftersom jag redan då var 175 lång. Hade jag som 12-åring fått en D-ponny hade jag ändå inte kunnat ha den särskilt länge.

Men, Selma: välj med hjärtat! Även om det blir en C-ponny och du växer ur den på ett år, så kan rätt ponny på det året ha gett dig massvis med självförtroende och erfarenhet. Det enda är väl att du får stålsätta dig för den sorgliga dagen då den ska säljas.

Och du - 16 år och 19 år är inte särskilt gammalt, speciellt inte för en ponny :) Så åldern behöver du inte oroa dig för!

Jo, det är klart att det går, men det är inte alltid det lättaste. Själv gick jag upp från D ponny 145 cm på 19 år med relativt markbunden gång, till min nuvarande häst, Deimion, fyra år på 170 cm, en större gångartshäst med mycket vilja och temperament. Hur stor övergången blir beror ju självklart på kunskap, tidigare erfarenheter samt hästarna som individer.

Det jag menade var främst att TS bör se sig om efter en grövre D ponny som tar lite längd om h*n vill ha kvar ponnyn mer än något år. I den åldern kan det vara hårt att gå upp om jämnåriga kompisar fortfarande rider ponny och liknande om man ska se det ur den aspekten, samt att det även tar en viss tid att "rida in" sig på en ny häst..
 
Sv: Vilken ska jag välja? :o

Liten fundering: står i en annan tråd att du har en c-ponny redan sedan ett halvår tillbaka. Är det värt att köpa en till i ungefär samma storlek för att ha ett par år och sen byta? Jag personligen hade nog gjort så att jag köpte en större häst som övergång och börjat rida in mig på den. Du har ju i så fall en ganska unik chans att lära känna din kommande (tävlings?)häst innan du säljer den gamla och slipper alltså ett "avbrott" för att hitta knapparna på den nya. Kanske kan du tävla båda två parallellt en tid också.
 
Sv: Vilken ska jag välja? :o

När jag provrider så går jag endast efter kännslan. Känner du att det känns bättre på den äldre hästens rygg så tycker jag inte att det är fel att köpa den bara för att den hinner bli 19 år innan du ska sälja den. För en 19 årig ponny är fortfarande en ponny som har mycket kvar att ge (om den är frisk och kry såklart). Det finns ju många där ute som letar efter äldre lugna barnponnyer! Lycka till med provridningen!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 115
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 022
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 157
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp