Vilken ras ska jag välja!!!

Sv: Vilken ras ska jag välja!!!

visat om den har nåt jag vill ha kvar och jag vill ha en ny häst med dess egenskaper..

Men har du inte lite optimistisk inställning till avel nu ? Så enkelt är det inte.
 
Sv: Vilken ras ska jag välja!!!

Tror jag inte, har haft 13 ston men bara två föl... Men likafullt större möjlighet att ta föl på ett sto än en valack om viljan finns...:D
Men jag gillar stona mer dessutom, har som sagt haft 13 ston men bara 3 hingstar och 2 valacker...
 
Sv: Vilken ras ska jag välja!!!

Jag kan väl mest om kallblod så stammen på henne är väl helt okej, fullblodet verkar ha okej stam och jag gillar det jag ser i halvblodet men kan inget om stam där... :)

Jag kan inget om kallblodsstammar, men vad har de övriga för stam då?
 
Sv: Vilken ras ska jag välja!!!

Jo det är klart. Det är lättare att betäcka en som har en livmoder än en som inte har. Även om man inte måste. Och om man gör det så finns inga garantier att det som kommer ut ens påminner om mamman

För att återgå till hästletandet så hade jag först och främst köpt den häst jag gillat bäst vid provridning. Oavsett om det är en valack, hingst eller sto. Inte hller rasen hade spelat roll så länge som jag inte var ute efter att tävla i höga klasser. jag hade absolut gått på individen i första hand, nu har det aldrig varit aktuellt med annat än halvblod för mig, men även där har jag trott mig veta vad jag velat ha och så har det blivit på ett annat vis, fast perfekta individerna.
 
Sv: Vilken ras ska jag välja!!!

Provrid under goda omständigheter tycker jag är en bra början. Kontrollera sjukdomshistorik en annan.

Sedan får nog helt enkelt magkänslan bestämma. Personligen tycker jag du verkar luta åt kallblodstravaren, och det är ju inget dåligt val.
 
Sv: Vilken ras ska jag välja!!!

araber skall vara "sma" som du kallar dem. jag ar 175 och red upp till hon blev avlivad i forra veckan mitt 142 cm sto. (hon skadade sig). Over 150 och de ar for stora tycker jag. men det finns massor av araber som ar bra mkt storre an det, forlorat i typ tycker jag men alla ar annorlunda.
Fjordisar ar speciella, vi har alltid haft i familjen, ridhast, korhast, skogshast ja de gjorde allt.. Men de ar speciella. Och passar inte alla manniskor..
 
Sv: Vilken ras ska jag välja!!!

Håller med Lovisaleonora, det verkar som att det lutar åt kallblodstravaren, framförallt för att du verkar ha lite bättre koll på stammen på henne om du vill ta föl sen. Såvitt jag har förstått är just också kallblodstravare populära att avla på, tänker t ex på "karoliner".

Jag är väl lite partisk också eftersom jag tycker kallblodstravare i regel är supertrevliga allroundhästar;)
 
Sv: Vilken ras ska jag välja!!!

Haflinger :love::love: Underbara hästar. Passar till det mesta! Jag känner många som rider western på dom vilket jag också gör.

Bra läge att fynda nu, finns många fina haflinger till salu till ett mycket bra pris! Se dock alltid till att ha pass och reg.bevis så du vet att den är renrasig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp