Vilken ras ska jag välja!!!

Soleris

Trådstartare
Söker en allroundhäst som ska ridas av mig och tjejerna och gå i allmänt blandad ridning såsom i skog och mark, på ridlektioner, för instruktör i hoppning, dressyr och förmodligen lite western. Kommer ev att tävlas i små tävlingar för skoj skull så det är inte huvudsyftet med hästen. Sen vill jag även ha ett sto för att kunna ta föl på henne. Nu har jag då hittat tre hästar som jag helt fastnat för men då kan jag inte bestämma mig, för det är ett fullblod, ett halvblod och en kallblodstravare, samtliga rätt unga hästar och inte svindyra. :confused:
Hur ska jag tänka nu då???:eek:
Har tidigare haft travare av båda sorter men lagt travskorna på hyllan och vill nu bara ha hobbyhästar.
Men det var fasen så mycket enklare när man hade ett fast syfte med sitt hästköp, alla dessa tre funkar ju kanonbra som ridhästar..:cry:
Please help me!!! :bump:
 
Sv: Vilken ras ska jag välja!!!

Jag hade valt den häst som fungerar bäst. Jag antar att det är dina barn du menar med "tjejerna" och beroende på ålder och kunnande hos dessa behöver hästen ha rätt kaliber för att kunna ridas av barn.

Jag tycker ni ska åka och provrida alla tre så ni får träffa hästarna och se hur de är för att sedan efter det bestämma er. Det ni ska använda den till är ju saker som alla hästar oavsett ras klarar, så det handlar mer om hästens psyke och personlighet än om rasen i detta fallet.
 
Sv: Vilken ras ska jag välja!!!

Jag tycker ni ska åka och provrida alla tre så ni får träffa hästarna och se hur de är för att sedan efter det bestämma er. Det ni ska använda den till är ju saker som alla hästar oavsett ras klarar, så det handlar mer om hästens psyke och personlighet än om rasen i detta fallet.
Exakt!
Provrid, gärna flera gånger, och köp den ni tycker mest om.
 
Sv: Vilken ras ska jag välja!!!

Har du provridit alla tre och de känns likvärdiga ?

Prova igen, testa lite mer, låt alla som ska vara med och rida sedan även provrida.
 
Sv: Vilken ras ska jag välja!!!

Ska du ta föl på hästen kan det ju vara ganska bra att ha koll på stammen på hästen, annars så strunta i rasen och gå på den hästen som är trevligast, mest välriden och stabil i huvet. Prova hästarna på alla sätt, provocera lite och se hur hästen reagerar, många hästar är ju trevliga ifall man bara åker runt lite men är desto svårare om man utmanar dom.
 
Sv: Vilken ras ska jag välja!!!

Jag rekommenderar att man inte ska stirra sig blind på raser utan våga prova hästar av blandade raser och sedan väljer individen man tycker bäst om. Två hästar av samma ras kan nämligen vara helt olika!
 
Sv: Vilken ras ska jag välja!!!

kl

Eftersom du har tittat på tre individer redan så skulle jag också råda dig till att gå efter individ istället för ras. Speciellt om den även ska ridas av barn.

Hade du frågat utan att ha hittat några alls än så hade jag tipsat om att kika på quarter.
 
Sv: Vilken ras ska jag välja!!!

Saken är ju den att jag har haft hästar så länge så jag siktar numera in mig på unghästar som ska ridas in/till så det är inte aktuellt att åka runt och provrida... Tjejerna är i tonåren och har ridit mycket och är van vid "vildare" hästar som både stegrar, bockar och har sig så den saken är jag inte heller orolig över.
Jag kan väl mest om kallblod så stammen på henne är väl helt okej, fullblodet verkar ha okej stam och jag gillar det jag ser i halvblodet men kan inget om stam där... :)
 
Sv: Vilken ras ska jag välja!!!

Ja jag kollade på några paint också från början men så skrämde en kompis mig om att de har så dålig hovkvalitet så då backade jag.
Nä det är inte raserna i sig jag tittat på utan det är dessa tre som jag fastnat för och jag vet inte vem av dem jag ska välja helt enkelt, så måste ju hitta nåt som kan skilja dem åt och försöker nu med ras... :crazy:
 
Sv: Vilken ras ska jag välja!!!

Tänk på hur hästens avkomma ska bli om det gör saken lättare, och vad du vill betäcka med. Ska den kunna bli en ridhäst med bra förutsättningar så är inte travhästen att satsa på även ifall det föds dom med bättre ridbarhet även där.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken ras ska jag välja!!!

Saken är ju den att jag har haft hästar så länge så jag siktar numera in mig på unghästar som ska ridas in/till så det är inte aktuellt att åka runt och provrida... Tjejerna är i tonåren och har ridit mycket och är van vid "vildare" hästar som både stegrar, bockar och har sig så den saken är jag inte heller orolig över.
Jag kan väl mest om kallblod så stammen på henne är väl helt okej, fullblodet verkar ha okej stam och jag gillar det jag ser i halvblodet men kan inget om stam där... :)
fast även om det är outbildade hästar så kan de vara väldigt olika trevliga att rida.
Har du tre på pappret likvärdiga hästar så köp den som hjärtat väljer, om den går igenom veterinärbesiktningen.
 
Sv: Vilken ras ska jag välja!!!

Har ju haft flera kallblodstravare och de har varit riktigt härliga ridhästar. Och kommer man på att man vill avla fram en travare igen så kan man ju det, fina unghästpengar att hämta numera om de klarar tiderna...:)
 
Sv: Vilken ras ska jag välja!!!

Fast är det ridhäst och ridning du ska sikta in dig på så är det mest rättvist mot hästen att välja en häst med exteriör som lämpar sig för ridning. Sen är det ju heller inte det lättaste att sälja en travhäst heller om du av någon anledning inte ska ha kvar hästen.

Just det här med att avla på hästen så tycker jag man bör ha en viss tanke med vad det är som kommer hända med fölet sen om man inte kan behålla det livet ut. Det kryllar ju nämligen av travhästar som mer eller mindre bortskänkes. Känns inte som om det behövs flera av den sortens hästar direkt.
 
Sv: Vilken ras ska jag välja!!!

Ja jag kollade på några paint också från början men så skrämde en kompis mig om att de har så dålig hovkvalitet så då backade jag.
Nä det är inte raserna i sig jag tittat på utan det är dessa tre som jag fastnat för och jag vet inte vem av dem jag ska välja helt enkelt, så måste ju hitta nåt som kan skilja dem åt och försöker nu med ras... :crazy:

Paint och quarter är förvisso olika raser, och visst finns det dåliga hovar inom båda två - men även bra som hos alla andra.

Ska du stryka dessa två pga hovarna så tycker jag du ska stryka även fullblodet av samma orsak på en gång.

Vad är det för stam på halvblodet?
 
Sv: Vilken ras ska jag välja!!!

Kallblodiga travare skänks faktiskt inte bort, de ligger rätt bra i pris hos fler än travfolket då det är en riktigt allroundhäst. Jag har då aldrig haft några problem med att sälja mina..;)
 
Sv: Vilken ras ska jag välja!!!

Jag har följt priserna på kallblodstravare 7-8 år ,tidigare kostade dom 15000 upp till 30000 kr efterfrågan och prisbilden i dag är en helt annan .I dag är det inte säkert att du får ett svar om du annonserar ut en 6-7 årig för 10000 kr . I södra sverige verkar säljarna vilja ligga på 20000 och mer men jag vet inte om dom säljs för det .Min åsikt är att från gävleborg och uppåt är dom svårsålda.Om man inte får för mycket travstress är det underbara hästar men en del är direkt olämpliga sim hobbyhästar framför allt till icke mkt duktiga ryttare .
 
Sv: Vilken ras ska jag välja!!!

med tanke pa att marknaden ar som den ar, att da avla viket jag gor sjalv, ar ganska dumt. tills det finns mindre antal hastar i landet kommer vi fortfarande att ha en massa som gar till slakt, saljs for fickpengar och lever daliga liv.
skulle jag kopa en allaround hast for vad du vill ha, som du skrev i forsta posten, jag skulle faktiskt valja en fjordhast. en 6-10 ar gammal vallack, som har gjort lite men ar ung nog att fortsatta att utbilda sig.. forstas araberna ligger ju mig varmt om hjartat, men de ar annorlunda och alla manniskor klickar inte med dem. igen en 6-10 ar vallack, och de ar underbara som mullehastar de med.. man kan gora allt med en arabian.. jag sager fjordhast for de ar lattfodda, de ar trevliga och passar bade barn och vuxna i storlek. 140 cm ar kanske litet, men de har sa mkt substans till deras kroppar att man inte kanner som man sitter pa en pony.
hoppas du finner vad du vill ha..
 
Sv: Vilken ras ska jag välja!!!

Som sagt, jag har inte haft några problem med att sälja mina men de har å andra sidan varken varit stressade eller söndertravade utan gått mer som ridhästar än som travhästar och varit inkörd på ett lite annorlunda vis än många travare så de har varit fullständigt allround.
Sen skulle jag väl inte komma på iden att köpa ett travar kallblod som gått på travet utan jag köper bara unghästar som endast är testade i trav om ens det.. Kan vara där skillnaden ligger...
Att däremot föda upp kallblod idag kan vara lite mer lönande än för några år sen då premierna för unghästarna gör att en unghäst som går både premielöp och kval på godkänd tid inkasserar nära 40 000kr för dessa... :banana: I och för sig lättare sagt än gjort men dock fullt möjligt!
 
Sv: Vilken ras ska jag välja!!!

Nä, fjording är för mig inte ens aktuellt, tycker helt enkelt inte om dem av nån anledning som jag inte ens själv vet..
Jag ska inte avla idag eller imorron utan sen den blivande hästen börjat gjort sitt och visat om den har nåt jag vill ha kvar och jag vill ha en ny häst med dess egenskaper..
Araber har jag också kollat på men vill ha en större arab och tycker att de flesta är rätt små som jag har hittat...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp