Vilken menskopp?

gul_zebra

Trådstartare
Jag tänkte ta och prova menskopp, men det är ju tamefan en djungel :cautious: Hur är det med att plocka ur de? Jag är ju brutalt osmidig men vill minnas att det finns sorter med en liten ögla nederst, är det nån som provat och vet om det faktiskt är enklare att få ut koppen?
Finns det någon modell som faktiskt är dålig eller är det bara att välja och vraka utan att få hem skit?

Och, viktigast av allt - jag har aldrig kunnat få en tampong att sitta bekvämt, det blir fel jämt. Är det här något som talar mot menskopp för mig? Är det någon annan som haft samma problem och fått menskopp att fungera?

Jag har menskopp men har lite strul med att få den att sitta utan att läcka. Tror kanske jag behöver en annan storlek. Ibland funkar den fint så jag vill inte ge upp riktigt än!

Brukar klippa av hela piggen och har aldrig haft problem att få ut koppen. Ibland åker den längst upp och lägger sig över livmodertappen men jag är långfingrad så det brukar gå bra ändå. Den kan ju liksom inte försvinna någonstans brukade jag lugna mig med i början innan jag var van.

Stalltips från mig bara: Dra INTE bara ut koppen utan att bryta "vacuumet". Jag gjorde det en gång och trodde typ hela livmodern skulle åka med ut. Så. Jävla. Ont. Bryt alltid suget med ett finger eller genom att mosa till botten lite.

Jag älskar min kopp:love: Lätt det bästa köp jag gjort, min är från Menskopp. Man lär sig tekniken efter ett tag, går lätt att få ut om man bryter vaccumet som sagt.
Jag har aldrig kunnat använda tampong på ett bra sätt, alltid gjort ont och känts knasigt.

Jag talade med Menskopp och fick jätte bra hjälp med rätt storlek osv :) Det är så värt att testa det, ge det ett par perioder så man får in tekniken. Jag kommer aldrig använda massa bindor som ändå läcker igenom. :meh:

Så länge man inte är rädd för blod så kör! :up:

Jag tycker inte man behöver pigg eller ögla. Har klippt av min.
När jag ska ta ut koppen så krystar jag så att koppen åker nedåt, då är det sen jättelätt att släppa vacuumet och ta ut koppen. Krystar tills ”botten” av koppen sticker ut = går att greppa enkelt.

Innan jag fattade den här krysttekniken tyckte jag att det var jättesvårt att få ut koppen. Kändes som att jag fick gräva runt massor vilket gjorde lite ont. Men nu så!

Jag köpte en monthly cup, de säljs i min matbutik (coop) så det kändes smidigast. Har funkat bra.

Jag tänkte ta och prova menskopp, men det är ju tamefan en djungel :cautious: Hur är det med att plocka ur de? Jag är ju brutalt osmidig men vill minnas att det finns sorter med en liten ögla nederst, är det nån som provat och vet om det faktiskt är enklare att få ut koppen?
Finns det någon modell som faktiskt är dålig eller är det bara att välja och vraka utan att få hem skit?

Och, viktigast av allt - jag har aldrig kunnat få en tampong att sitta bekvämt, det blir fel jämt. Är det här något som talar mot menskopp för mig? Är det någon annan som haft samma problem och fått menskopp att fungera?
Jag har menskopp med en ögla nederst istället för en pigg, från MeLuna (tyskt märke tror jag). Den funkar toppen, med pigg gick det inte alls, först skavde det då piggen var för lång o när jag klippte den fick jag istället inte tag på den. Jag har min menskopp i "sport"-modell, styvare material så den kan veckla ut sig trots starka muskler :). Jag bara ruckar min försiktigt från sida till sida för att vakuumet ska släppa. Sista undran kan jag inte svara på.

Jag har en Lunette (finskt märke). Den har en pigg men jag har klippt bort hela. Får lätt ut den genom att krysta ner den bara, lossa vaccumet och sen dra ut den.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 912
Senast: gul_zebra
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 658
Senast: hoppsann
·
Kropp & Själ Jag har ju hört många lovorda menskoppen, men jag kan liksom inte begripa hur man gör för att få ut den utan att det dräller. Blod är så...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 916
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag måste bara få gnälla. Tror inte jag kan få några bra råd ändå om jag ska vara ärlig. Min kropp är världens skitstövel. Den har...
Svar
4
· Visningar
966
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst