Vilken hage ska jag välja?

Sparrisen123

Trådstartare
Stallet där min ponny står erbjuder två olika hagar. Eller ja, fler alternativ finns men två alternativ som över huvud taget är tänkbara.

1. Tillsammans med två andra ponnyer i en platt hage på ca 40*150 meter.
2. Tillsammans med 7-8 andra hästar och ponnyer i blandad storlek i en hage på ca 150*150 meter. Den hagen är mer kuperad men också ganska stenig.

Det som talar emot den stora hagen är att ponnyskrället kan vara en riktig :devil: mot andra hästar, och jag vet inte om jag vill riskera massor av spring och bråk i en såpass stenig och knölig hage... :crazy: Samtidigt som den hagen ju erbjuder mycket mer naturlig rörelse än den ganska platta "tråkiga" hagen.
Ponnyerna i den lilla hagen är två ponnyer han kommer bra överens med. Det är den hagen han går i nu och han verkar inte misstycka, men jag tycker ändå att den andra hagen på ett sätt vore bättre. Samtidigt som, som sagt, skaderisken ökar ju ganska mycket...

Kortfattat: jag blir tokig, hur hade ni tänkt/gjort?

Sv: Vilken hage ska jag välja?

Jag hade låtit honom stå kvar i den hagen han står i nu. Varför byta om det funkar?

Visst, den kanske är mer kuperad men gör det något i det stora hela?

Din häst trivs i hagen den går i och med sina vänner. Varför ändra ett vinnande koncept?

Jag tänker också så, men samtidigt...
Dels är ju hagen han går i nu ganska liten, och dessutom platt så det blir ju inte så mycket "naturlig" rörelse som han håller sig mjuk och smidig av och sådär. Mycket större möjligheter att få "hjälp" av hagen i en större, kuperad hage.
Men samtidigt är det precis som du säger, varför ändra på det som fungerar... Bara tankar på om det kan bli bättre för honom.

Håller med matbrissbrukaren . Och oavsett det , varför riskera andras hästar inkl din egen på mänsklig bedömning att din häst torde vara lyckligare enligt din mänskliga bedömning , om du redan har en vettig hage och hästen trivs med sin vistelse och sina kompisar ?

Men är hagen vettig då?
Jag kanske är bortskämd från tidigare stall, men i min värld är en 40*150 meter stor, platt hage gränsfall för 3 ponnyer :crazy: Men jag kanske är ute och cyklar?

Jag hade hållt mig till de 2 ponnyerna, tycker inte om hagar med många hästar faktiskt, 4 i en hage är nog max för min bossiga fuxfia. 2 och 2 tycker jag annars är lagom ^_^.

Har varit mycket i tävlings stall och då har man fått inpräntat att stora flockar = spark skador och bråk. Inte för att det behöver vara så, men jag vågar inte släppa in min häst till 10 andra.

Har varit mycket i tävlings stall och då har man fått inpräntat att stora flockar = spark skador och bråk. Inte för att det behöver vara så, men jag vågar inte släppa in min häst till 10 andra.

Min har gått i större flock tidigare, och när han väl "kommer in i det" så går det bra, men i början är han dryg och smågruffar, försöker jaga och håller på. Eller han kan iallafall göra det, jag vet ju inte att han skulle göra det nu...

Kanske bäst och säkrast att ha honom kvar i den "tråkigare" hagen iallafall över vintern och ta en funderare inför eventuellt bete till sommaren.

Klart hagen är vettig.

Man kan inte få allt här i världen.
Din häst kanske inte får den största hagen, men den får en bra hage även om den mestadels är plan och den får kompisar den trivs med. Kan säga att bra kompisar i hagen är bättre än en stor hage. Då trivs hästen.

Ju mindre hästar i hagen desto bättre. Tycker jag.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 915
Senast: Piek
·
Foder & Strö Hej! Jag har en liten ponny på under 1 meter, en smäcker modell. Har henne nu i en hage tillsammans med en annan liten ponny men ägaren...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Har ett litet dilemma när det gäller mina hästar. Ponny A: ranghög, måste gå med ranglåga hästar. Vaktar sin hage, ponny B och sin mat...
Svar
1
· Visningar
806
Senast: exotic
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 898
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21