Vilken häst!

Sanna88

Trådstartare
Hej alla kunniga hästmänniskor!
Jag går i kvalet till att köpa häst.
Jag kollar för fullt ute på annonserna men mitt dilemma är att jag inte vet vad för häst jag ska köpa, tänkte ni kunde hjälpa mig att reda ut detta:)

Jag har tänkt ha hästen till mycket skogsridning men även kunna rida inför instruktör och både utbilda mig vidare samt utvecklas med hästen. Därför ingen travare som jag hade tidigare som endast funkade till skogridning men därefter tog det stopp!
Även ev. kunna vara med i någon mindre tävling, gärna hopptävling el terrängtävling.

Det finns många engelska fullblod till vettig peng men är rädd för att många av dem är sönderridna innan på galoppen och ev. dåliga hovar och andra gömda skador? Plus att jag vill kunna rida i manege utan att den stressspringer som en tok, lite finridning vill jag ju att den ska kunna :P
Så hur lätt är det att forma om ett engelskt fullblod och hur pass bra grundinridna är dem? Varierar förstås men generellt?

Men att lägga ut 100+ för att "bara" rida inför instruktör och mesta dels i skog känns mycket pengar för ett t.ex halvblod. Då den inte behöver vara så "avancerad" ( Finns självklart billigare men då är dem oftast gamla eller så är det nått annat fel) plus att jag undrar om ens de skulle vilja sälja sina dyrgripar med fulla stammar och som kan avancera med rätt ryttare till en som mig som inte ska ta dem upp på tävlingar?


Mina krav är:

* Inte äldre än 10 år
* Minst 160 cm
* Ska tycka om att hoppa
* Stabil
* Grundinriden

Hur tycker ni att jag ska tänka inför mitt hästköp?
 
Sv: Vilken häst!

Vad är budgeten?
Det går att hitta fina halvblod för okej summa om de är 160 ungefär, de har lite svårare att hävda sig på banan om de inte är talanger så de brukar rent generellt vara lite svårare att sälja = bättre pris.

Annars kanske övervuxen ponny alt. ponnykorsningar vara av intresse? Kolla typ NF, Connemara, welsh korsningar och då med halvblod alt fullblod :)
 
Sv: Vilken häst!

Det skiljer typ lika mycket mellan galoppörer och travare hur grundridna, lätta att omforma och temperamentsfulla de är. Jag har ridit galoppörer som kommit direkt från galoppbanan och gått stabilt i ok unghästform i alla gångarter. Sen finns det såna som är helt flippade. Det beror troligen mycket på vilken tränare de har bott hos och lite på gener. På det stora hela tycker jag det är jämförbart att ta en galoppör från banan som att ta en travare och skola om. Fördelen med ett fullblod är att de generellt rent fysiskt har det lättare för sig när de kommer till ridsporten och det går säkert därför lite fortare att konvertera. Plus att de har gångarter som passar in i mallen för hur en ridhäst ska röra sig. Men det finns travare som är goda hoppare för de lätta klasserna, inte att förglömma.

Många fullblod är känsliga att rida, på gott och på ont. En hel del har mycket motor och kan svänga fort mellan lugn och taggad, "explodera" som vissa uttrycker det, för ganska små saker om man inte "kanaliserar" det på att fokusera på uppgiften. Vill du ha en lugn stabil häst ska du se till att provrida den ordentligt, oavsett ras men kanske lite extra om det handlar om ett nyskolat fullblod för att få vad du vill ha. Jag har även lärt känna fullblod som är riktiga klippor. Så man ska inte dra alla fullblod över samma kam, men provrid ordentligt och känn efter.
 
Sv: Vilken häst!

En Kallblodstravare? De är ofta lätta att skola om och kan bli riktigt trevliga ridhästar. Inte att förväxla med en varmblodstravare som ofta är väldigt begränsade som ridhästar. ( Min åsikt!) Annars en korsning Halvblod el fullblod/ ponny el. arab.
 
Sv: Vilken häst!

Tycker jag hittar mängder av hästar som stämmer in på dina krav under 100k.
Hur mycket har du kollat runt? :)
 
Sv: Vilken häst!

Jag tror också att det finns många olika hästar som kan matcha dina önskemål utan att vara dyra eller trasiga. Känner flera som är nöjda med sina fullblod, det finns en del olika kallblodskorsningar(kallblod/nättare ras) som har jämförelsevis hög ridbarhet utan att vara dyra.
Vet inte hur stora welsh cob blir, men de verkar man kunna få riktigt tjusiga exemplar för vettiga pengar.
Kallblodstravare kan också vara värt att kolla på, lite beroende på hur mycket de körts/ridits innan.
Själv siktade jag på en irish cob-korsning, gillar det lite mer sansade temperamentet, men önskade en lite nättare häst. Har sett flera irish cob-korsningar som är superfina.
 
Sv: Vilken häst!

Finns ju massvis med dugliga hästar om smärtgränsen är 100k.... Även riktigt fina, välstammade halvblod :).
 
Sv: Vilken häst!

Tycker dom stabila hästarna är just många vbl travare. Du verkar inte ha så höga mål med din ridning och då måste jag fråga lite varför du inte kom längre än skogsridning med din travare? själv tyckte jag att jag fick massa bra häst för den ynka summan 6000 kr när jag köpte min vbl travare. Han tävlades tom 130 hopp och LA dressyr. Vi provade även på distansritt! Vi körde även vagn i naturen. Stabilt temperament och välhanterad sedan travtiden. Nu är han såld och utbildar elever i hoppning och dressyr! Min första häst var oxå en vbl travare och henne red jag med i parader, körde bröllop, tävlade LB dressyr, tävlade 1 meters hoppning, red terräng och hubertus. Stabilt temperament, oxå välhanterad sedan travperioden. Så för det du letar efter då hade valet varit lätt för mig :D
 
Sv: Vilken häst!

Om du inte har specifika raskrav så provrid många olika och gå efter personkemin. Nästan alla hästar går att träna till att gå lätta klasser i de flesta discipliner.
 
Sv: Vilken häst!

Hej Tack för ditt svar!
Anledningen att jag inte kom längre med mitt varmblod var att hon omöjligt kunde trava kort trav. Blev passliknande slängtrav likadant med galopp blev nått konstig galopp/trav/pass.
Jag jobbade mycket med detta med henne även instruktörer som hjälpte mig men även dem fick ingen bukt på henne. Har därför blivit lite restruktiv till travare.
Såg nyss en video på en travare som låg ute, gick i form men samma passliknande trav som min häst hade(!) Vill som sagt kunna rida "normalt" med hästen:D
 
Sv: Vilken häst!

Man ska såklart inte välja en med passtrav, det finns många där ute som kan "trava normalt" :) Var också och provred en med passtendenser och den kändes inte som ngn idé att lägga ngt jobb på. Dock beror det också vilken prisklass du letar häst i. Det är ju inte omöjligt att du kan köpa ett halvblod, finns ändå en del ute för runt 30.000 också.
 
Sv: Vilken häst!

Om du inte har specifika raskrav så provrid många olika och gå efter personkemin. Nästan alla hästar går att träna till att gå lätta klasser i de flesta discipliner.

Nej men precis. Provrid, provrid, provrid och slå till när magkänslan säger så. Det finns Nordsvenska brukshästar som tävlar MSV C i dressyr (Turbo) och travarkorsningar som inte kan galoppera riktigt rent och som vinner guld i EM, OS och VM i hoppning (Jappeloup :love:). Köp en häst du klickar med så hamnar du rätt.
 
Sv: Vilken häst!

Ett tips!

Lägg ut en annons själv med vad du söker :)

Jag skrev ut det jag sökte + information om mig själv och fick mer intressanta svar på en vecka mot vad jag hittat på annons på 5år ;)
Sen blev det inte helt enligt planerna men jag är supernöjd :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 096
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 037
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 470
Tävling Tänkte ställa frågan även till förbundet men tänkte även kolla om fler än jag skulle tycka det var en bra idé med möjligheten teckna...
Svar
16
· Visningar
2 086
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp