Vilken häst passar mig bäst?

betty1boop52

Trådstartare
Hej!
Jag är en ponnymorsa som börjat längta efter en egen kuse att sitta på. Jag har inte ridit på mååånga år men vi har haft ponnier i familjen i drygt 5 år och jag har tidigare gått på lantbruksskola så kunskap om hästar finns.
Dock funderar jag mycket på vilken typ av häst som passar mig/min familj bäst.
Tanken är väl att det är främst jag som ska rida den men ibland kanske även min man vill ta en lugn skogspromenad... Jag är ca 163 kort och väger typ 74kg och minskar dom undan för undan men min make är ju en fullvuxen karl på drygt 190 och styvt 100kg...
Våra ponnier kör vi ju en hel del så kan han inte rida kan han ju kanske köra.

Jag vill inte ha ett stort halvblod utan är mer inne på något kallblod eller islänning... Haflinger, nordsvensk, islandshäst vad är fördelen - nackdelen med respektive ras?
Någon som ha ett tips att ge mig?
 
Sv: Vilken häst passar mig bäst?

Nu är det kanske större än du tänkt dig, men jag skulle rekommendera en Clydesdale. Det är underbara hästar, otroligt intelligenta och snälla.
Stora ja, valacken jag hade förut var 185, men så otroligt lugna, snälla och trygga. Din sambo var ju rätt lång också.
Min förra stannade om ryttaren blev minsta obalanserad, sedan tittade han på en med en blick som sade "är du färdig? kan vi gå?" :D Den bästa hästen jag någonsin haft, man var alltid helt trygg på hans rygg.
De få gånger han blev rädd så stannade han, frustade lite och tittade på mig precis som han frågade "farligt eller lugnt?" Någon enstaka gång hoppade han till lite.

Man sitter fantastiskt bekvämt på dessa hästar, var mycket bekvämare att trava på honom än på skolans halvblod.
 
Sv: Vilken häst passar mig bäst?

Hade det endast gällt dig och dina mått så hade jag svarat kallblodstravare. Men om din make också vill rida så kanske Tinker vore något?
I sig så läste jag någonstans att nordsvensken håller på att dö ut(?) (Jag vet inte hur seriös artikeln var.)så väljer du en nordsvensk så gör du en god sak då den rasen(om artikeln stämde) skulle behöva stiga i popularitet.
Jag vet inte var du bor men om du bor i Stockholm så gör ett studiebesök på Häståkeriet vet ja´! För där har de erfarenhet av en massa olika raser och har bl.a en Shire/frieser och har även haft mamman(Shire) men henne lånade de bara. Nu säljer de inte sina hästar(annat än i sällsynta fall) men du kanske kan få bra tips på vägen.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 444
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
70 275
Senast: anglahund
·
Hästmänniskan Är osäker på om den här tråden ska ligga här eller under Gnägg, moderator är välkommen att flytta den. För två veckor sedan åkte min...
2
Svar
33
· Visningar
3 297
Senast: karini
·
G
Ridning Hejsan! Min familj har ett eget stall på tomten där vi har tre hästar. Vi har inga inakorderade hästar eller liknande så det blir att...
Svar
1
· Visningar
771
Senast: countess88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp