Vilka snittblommor (gärna perenner) har ni i era trädgårdar?

mino

Trådstartare
Jag skulle vilja kunna ta in stora fång med blommor. Men det blir liksom inga volymer i min trädgård, så mycket har jag inte att man tex kan ta in sex-sju pioner bara sådär och sätta i en vas... Så min plan är att öka antalet växter som man kan klippa lite av utan att hela blomningen går åt men jag kommer inte på vad som skulle kunna vara fint och som passar bra i buketter. Har ni några tips på bra bukettblommor som kan odlas i zon 2-3, gärna perenner?
 
Sv: Vilka snittblommor (gärna perenner) har ni i era trädgårdar?

Lupiner!
Dom förökar sig dessutom väääldigt mycket! Iaf hemma hos mig :)
 
Sv: Vilka snittblommor (gärna perenner) har ni i era trädgårdar?

Lupiner!
Dom förökar sig dessutom väääldigt mycket! Iaf hemma hos mig :)

Lupiner är inte blommor - det är ogräs och ska hålla sig i dikesrenar och andra ställen där ogräs finns.... morr..... Visserligen är de oändligt vackra när de blommar men det är bara en ytterligt kort tid - övrig tid är de anskrämliga och omöjliga att utrota. :mad: Skräpar dessutom förfärligt när man tar in dem.

De allra flesta sorter av perenner med lite höjd går utmärkt att ha som snittblommor. Buskrosor är också en favorit.

Gamla tåliga sorter som praktlysing, jätterams (väldigt hållbar i vas), praktbetonika, liljor, olika sorters klockor, riddarsporre, stormhatt, irisar. Kolla i grannarnas trädgårdar för tips...

Dessutom finns det väldit mycket vilt som går bra att göra buketter av. Renfanan är på gång nu - gör sig bra med ljusa blad och tex silverbuske (favvo attt ha i buketter!) Olika höga gräs. Det finns massor bara man kaliberar ögat lite.

Tanten - lätt skadad efter att ha jobbat i i miljöer som krävde färska blommor varje dag.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka snittblommor (gärna perenner) har ni i era trädgårdar?

Plus förstås....

Ettåringarna man inte kan vara utan. Som ringblomma tex. Så, och du har massor av snittblommor för en lång period. Dessutom är det sedan bara att plocka av mängder av frön till nästa säsong.

Vill man så kan man leta efter lite ovanligare sorters ringblommor. Det finns massor av fina varianter.

Malvor likaså. Lejongap, det finns massor.
 
Sv: Vilka snittblommor (gärna perenner) har ni i era trädgårdar?

tack för tipsen!!
Har du något förslag på ros som är extra bra som snittblomma? Jag har en 4-5 olika rossorter (Ritausma, New Dawn, Coral Dawn, The Fairy och okänd röd rabattros) men alla har ganska veka förgrenade stjälkar som är svåra att få nån höjd på till en vas.
 
Sv: Vilka snittblommor (gärna perenner) har ni i era trädgårdar?

Jag har förresten satt ringblommor i år, en fin melerad sort som heter triangle flashback men den har inte kommit nånstans ännu, kanske en dryg decimeter hög. Det blir nog som förra året att frösådden blir fin först i augusti.
 
Sv: Vilka snittblommor (gärna perenner) har ni i era trädgårdar?

Lupiner är inte blommor - det är ogräs och ska hålla sig i dikesrenar och andra ställen där ogräs finns.... morr..... Visserligen är de oändligt vackra när de blommar men det är bara en ytterligt kort tid - övrig tid är de anskrämliga och omöjliga att utrota. :mad: Skräpar dessutom förfärligt när man tar in dem.

:rofl:
Ja, smaken är ju bekant som baken... ;)

Fast jag håller med dig om att dom förökar sig nåt hysteriskt likt ogräs. men jag har fått dom att hålla länge inomhus. Sålänge man byter vatten varje dag och klipper lite i stjälken (stavning?), ungefär som tulpaner!
 
Sv: Vilka snittblommor (gärna perenner) har ni i era trädgårdar?

Jag är väldigt förtjust i rosenskära, även om den är en ettåring är den väldigt tacksam. Bara att slänga ut fröer, så kommer den troget.
 
Sv: Vilka snittblommor (gärna perenner) har ni i era trädgårdar?

Både vallmo och ringblommor förökar sig fint. Även prästkragar på liten yta.

Jag älskar dahlior och har dem både i kruka och i rabatten, de är jättefina att ta in som snittblommor. Dock är det lite pyssel på hösten att ta hand om knölarna och på våren så de inte fryser när de börjar gro.

Sedan har jag ett hörn på min ena gräsmatta där lupinerna får växa fritt, jag älskar dem. Efter de blommat så kör jag med gräsklipparen där och de kommer upp lika fint året efter.
 
Sv: Vilka snittblommor (gärna perenner) har ni i era trädgårdar?

*kl*

Blåklint är vackert tycker jag.

Är det ettåringar el. frösår de sig själva från år till år? (kanske samma sak)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka snittblommor (gärna perenner) har ni i era trädgårdar?

Och jag varnar för prästkrage och blåklint på samma sätt som för lupiner - de blir ogräs...
 
Sv: Vilka snittblommor (gärna perenner) har ni i era trädgårdar?

Men det är vackert "ogräs" och mycket lättare att hålla i shack än riktigt ogräs.
Sedan är de ju vackra i vas på bordet.
 
Sv: Vilka snittblommor (gärna perenner) har ni i era trädgårdar?

Tsss, inte när de sprider sig som de gör i min trädgård. ;) Vi har prästkragar ÖVERALLT.
 
Sv: Vilka snittblommor (gärna perenner) har ni i era trädgårdar?

KL

Pioner kan också vara fina snittblommor, sitter och njuter med en vas framför datorn.
 
Sv: Vilka snittblommor (gärna perenner) har ni i era trädgårdar?

det är som såpnejlika här hemma. Jag AVSKYR såpnejlika. Ärligt talat känns de mer påstridiga är kirskålen.
 
Sv: Vilka snittblommor (gärna perenner) har ni i era trädgårdar?

Jag tycker det mesta går att använda i buketter. Pioner har jag rätt gott om, så det blir det en del, men de har ju blommat över nu. Rosor plockar jag rätt mycket av, och även de som förgrenar sig blir fint i mindre buketter. The fairy tillsammans med lavendel, romersk malört och småblommig vit doftpelargon blir jättesött till exempel.

En favoritbukett är annars att plocka av alla sorters rosor (jag har 15 sorter, men alla blommar inte samtidigt) och göra en stor blandad rosenbukett som jag fyller upp med annat, som t.ex. daggkåpa.

Daggkåpa är, som sagt, väldigt bra att ha som utfyllnad, liksom olika gräsarter. Kirskål är ju ett eländigt ogräs, men OM man har sånt i trädgården (det har jag), så är blommorna ändå söta att ha som utfyllnad i buketter. Jag plockar mycket lavendel, malva, riddarsporrar, astilbe, aklejor och sånt.

Många örter passar fint i buketter och luktar gott - romersk malört, som tidigare nämnts, salvia och gräslöksblommor till exempel.
 
Sv: Vilka snittblommor (gärna perenner) har ni i era trädgårdar?

Heh, häromdagen tog jag en coral dawn ros, två mörkblå petunior samt rödskaftad mangold och satte i en liten vas, typ äggkopp. Men jag ser ju framför mig hur jag ska traska runt och fylla en sussex trug och ha till stora buketter... Nåja. Snart börjar väl perennreorna på handelsträdgårdarna, såg att det börjar bli rea på rosor på Zetas häromdagen. Jag får helt enkelt fylla ut med mer blommor och blad så att det finns lite att ta av.
 
Sv: Vilka snittblommor (gärna perenner) har ni i era trädgårdar?

Jag skulle vilja kunna ta in stora fång med blommor. Men det blir liksom inga volymer i min trädgård, så mycket har jag inte att man tex kan ta in sex-sju pioner bara sådär och sätta i en vas... Så min plan är att öka antalet växter som man kan klippa lite av utan att hela blomningen går åt men jag kommer inte på vad som skulle kunna vara fint och som passar bra i buketter. Har ni några tips på bra bukettblommor som kan odlas i zon 2-3, gärna perenner?

Kirskål :angel: Finns rikligt, är perenn och överlever vad man än gör med den. Hemma hos mig i alla fall.

Nej skämt åsido, stjärnflocka är en lättodlad och söt perenn som står sig i vas och som dessutom går fint att torka sägs det (har inte provat).
 
Sv: Vilka snittblommor (gärna perenner) har ni i era trädgårdar?

Kirskål :angel: Finns rikligt, är perenn och överlever vad man än gör med den. Hemma hos mig i alla fall.

Nej skämt åsido, stjärnflocka är en lättodlad och söt perenn som står sig i vas och som dessutom går fint att torka sägs det (har inte provat).

Jaaaa, stjärnflocka. Finns i ett par olika färgställningar. Har dock egenheten att blekna till nästan vitt när man tagit in dem?

Borstnejlika är trogen och lättodlad, Praktlysing likaså.
Jag använder ganska mycket blad, gräs och grenar i buketter. Tycker det blir vackert.
 
Sv: Vilka snittblommor (gärna perenner) har ni i era trädgårdar?

*knapplån*
Du har redan fått massa bra förslag, men kom på en grej till jag i alla fall inte sett att någon tipsat om nämligen luktärter. Finns i massa färger och tar liten plats att odla eftersom det är en klängväxt.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 285
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 315
Övr. Katt Jag har en hundgård. En stadig variant i stelt kraftigt galler. Den har dock inget tak. Hunden hatar den som pesten, alltid gjort. Så...
2
Svar
20
· Visningar
5 566
Trädgård & Växter Jag vill plantera någon typ av avbalkning/häck in mot min granne. I det huset bodde tidigare ett par som hade en levande blommande...
Svar
10
· Visningar
4 062
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp