Vilka rättigheter har jag egentligen som köpare?

percival

Trådstartare
Jag har haft min häst i drygt 3-4 mån. Hon var inte direkt igångsatt när jag köpte henne men ägaren/säljaren påstod att hon var i någolunda kondis. Efter ca 3 veckor hände en olycklig olycka-hästen råkade trampa mig och jag bröt min fot på 2 ställen. Hon hölls ändå igång sporadisk dvs ca 4 dgr i veckan ej hård träning.
För ca 1 månad sedan när jag själv började rida henne var hon hemsk och stretade emot allt.. men efter en tandkoll och drag av 2 vargtänder + ny sadel då hennes rygg såg förfärlig ut så blev hästen helt förbytt och hennes envetna och något nervösa beteende har försvann. Hon har, va vitt jag kan se, inte ont i ryggen, ömmar inte eller dylikt men hon är mkt omusklad och framför allt stel som en pinne från ryggen ner till rumpan. Dessutom är hon sned i korset och hon vilar mer än gärna sinna bakben det ena efter det andra. Nu när vi har börjat komma igång lite så känns hästen oren, inte halt men något skumt upplevs när hon travar. Jag är rädd att det kan vara något fel på henne men jag vet inte i vilken ände jag ska börja i. Kolla ryggen med massör, euqatriker? eller köra in henne till klinik, böja osv. Hon genomgick en besiktning med mig med innan jag köpte henne, inga fel upptäcktes.
OM man skulle hitta något dvs något som funnits där tidigare har jag då som köpare rätt att reklamera hästen?
Tacksam för så mkt råd jag bara kan få.

*orolig nybliven hästägare*:crazy:
 
Sv: Vilka rättigheter har jag egentligen som köpare?

eftersom det ändå gått några månader sen köpet måste det nog kunna bevisas att felet faktiskt fanns där redan innan köp, kan vara mycket svårt i många fall om jag förstått det riktigt..
 
Sv: Vilka rättigheter har jag egentligen som köpare?

Det är som LillaMy skriver att det kan vara svårt för dig att bevisa att felet fanns innan du köpte hästen.
Sedan beror det på i vilken lag som köpet gjorts.
Har du köpt av en privatperson och själv är privatperson så kommer Köplagen att gälla. Då kan det vara mycket avgörande vad som ni har kommit överens om i samband med affären. I den här lagen kan avtal om nästan allt bara man är överens vid affären.
Är det istället så att du köpt som privatperson av en näringsidkare (uppfödare, hästhandlare , tränare m m ) så kommer en lag som heter Konsumentköplagen att gälla och den ger köparen lite mindre krav och större rättigheter. I det här fallet kan det vara lättare att få rätt om felet finnits sedan tidigare eller att hästen inte kommer att passa för det ändamål som den köpts för.
 
Sv: Vilka rättigheter har jag egentligen som köpare?

hästen köptes av en "hästhandlare" men som sålde hästen åt en bekant. Det var jag och den riktiga ägaren som gjorde affären naturligtvis.

Jag är rädd för att min häst inte bara har ett fel utan kanske flera och har man haft en häst i drygt 3 mån, knappt ridit och man finner ett x antal fel som kan bevisas av vet tex att där finns förändringar osv så har jag väl ändå lagen på min sida?
 
Sv: Vilka rättigheter har jag egentligen som köpare?

'
jag haade gått till en equiaterapeut ( eller hur det stavas) så får du förhoppningsvis henne mjuk och mindre sned. lycka till!
 
Sv: Vilka rättigheter har jag egentligen som köpare?

Det är inte säkert att du kan lämna tillbaka hästen även om du kan bevisa att det var fel på den innan du köpte den. Du har ju köpt hästen av en privatperson och då gäller inte konsumentköplagen. Du måste ju också kunna bevisa att du inte fått upplysning om det. Men vänd dig till en jurist om råd. Det är pengar man ofta får igen när det krisar.
 
Sv: Vilka rättigheter har jag egentligen som köpare?

Det blir nog svårt att bevisa att felen fanns innan du köpte henne. Att hästen vilar sina bakben är väldigt vanligt. Min gör det hela tiden och den är det inget fel på. Kan hästen inte vara stel för att den inte har hållits igång ordentligt och om du nu kräver mycket mer så kanske den har träningsvärk??
 
Sv: Vilka rättigheter har jag egentligen som köpare?

Ett problem för dig är att om "felen" går att upptäcka ganska lätt som t ex vargtänderna så kan det tolkas som om du inte uppfyllt din undersökningsplikt och då gäller inte "returrätten" för felen.
En annan sak som tyvärr också kommer att spela in är inköpspriset på hästen. Ju dyrare häst du köpt ju större undersökning innan köp men också faktiskt enklare att få rätt vid reklamation.
Har hästen kostat för lite kommer du inte att kunna få någon rättshjälp utan får stå för alla kostnader själv.

Men i det här fallet så det första du ska göra om du inte redan gjort det är att kontakta säljaren och tala om vad du har hittat för fel och höra vad denna har att säga om det. Det är den första åtgärden som ska göras oavsett lagstiftning m m, att tala om för säljaren att det är fel på hästen.
 
Sv: Vilka rättigheter har jag egentligen som köpare?

Vargtänderna upptäcktes redan under besiktningen men det är ju inte dessa som orsakt problem i sig.. visst hon kan mkt väl ha gått och spänt sig som orsakat andra problem och spänningar i kroppen. Vet. sa att dom inte utgjorde några problem.. det finns de hästar som faktiskt kan leva med sina vargtänder och säger säljaren att det aldrig varit några problem med dem så oroar man sig ju inte i onödan.

Hästen kostade som dom flesta 12-åriga relativt outbildade hbl gör.. jag fick inget vrakpris men däremot ett mkt bra pris tycker jag.

Däremot var hästen aldrig den samma när jag fick hem henne som när jag provred... man kan nästan tro att jag fick fel häst men med omställningar som nytt stall och nya hästkompisar så kanske det inte är så konstigt att hästen kände sig "ohemma". Nu dock är hon världens finaste och det gör så ont att veta att hon kanske inte mår så bra...:(
 
Sv: Vilka rättigheter har jag egentligen som köpare?

Bör jag vänta med att kontakta säljaren tills jag verkligen vet och om det är något fel på hästen? Hon kanske "bara" är stel och då är det väl onödigt att dra upp en ev diskution?
 
Sv: Vilka rättigheter har jag egentligen som köpare?

Jag hade INTE väntat med att kontakta säljaren. Det ska göras utan dröjsmål enligt lagen. Om jag inte missminner mig behöver man inte i denna inledande fas närmare identifera felet, men självklart behöver du ett veterinärintyg på att det verkligen är något fel på hästen och vad det är. Därifrån får du och veterinären samråda om det är något som kan anses ha förelegat redan vid riskens övergång (köpet).

Men jag råder dig starkt att låta hästen genomgå en veterinärundersökning. Innan du kontaktar massörer, ET etc ska veterinär alltid få undersöka hästen för att hitta eventuella fel som ska åtgärdas med traditionellt.
 
Sv: Vilka rättigheter har jag egentligen som köpare?

Masse skrev:
Det är som LillaMy skriver att det kan vara svårt för dig att bevisa att felet fanns innan du köpte hästen.
Sedan beror det på i vilken lag som köpet gjorts.
Har du köpt av en privatperson och själv är privatperson så kommer Köplagen att gälla. Då kan det vara mycket avgörande vad som ni har kommit överens om i samband med affären. I den här lagen kan avtal om nästan allt bara man är överens vid affären.
Är det istället så att du köpt som privatperson av en näringsidkare (uppfödare, hästhandlare , tränare m m ) så kommer en lag som heter Konsumentköplagen att gälla och den ger köparen lite mindre krav och större rättigheter. I det här fallet kan det vara lättare att få rätt om felet finnits sedan tidigare eller att hästen inte kommer att passa för det ändamål som den köpts för.

Kollat lite i mina papper... Min häst är köp med moms, dvs säljaren har/hade ett stuteri av uppfödning.. detta finns det kvitto på!
 
Sv: Vilka rättigheter har jag egentligen som köpare?

Då kan ju bara gratulera för då gäller konsumentköplagen precis som om du varit och köpt en plasma TV eller i sett vad som helst för vara i en affär. Tänker man på det viset kan det vara lättare att förstå vad man har för rättigheter och skyldigheter.
 
Sv: Vilka rättigheter har jag egentligen som köpare?

så bra.. men jag hoppas att det inte är någon fara med henne.. man fäster ju sig trots allt väldigt mkt och det är en fin häst som jag gärna inte vill släppa.
förhoppningsvis är det nått "litet" som går att fixa men det klart man kan spekulera ihjäl sig i vad det kan vara :crazy:
 
Sv: Vilka rättigheter har jag egentligen som köpare?

Hästen halt båda kotor fram. Även glidled has vb. Röntgad ua, inga skelettförändringar eller pålagringar. Röntgat ryggen, mkt fin. Hältan kommer förmodligen från vb, sätter under sig skumt. Varför, vet ej, när vet ej men garanterat inte pga promenadridning dom senaste månaderna, halkat i hagen, sparkad? mkt möjligt. Förklaring varför den stora stelheten. Sprutad idag, ska stå i liten hage 3 veckor med Butta, därefter återbesök på klinik.
Vet. mkt intresserad av de filmer jag har från innan köpet.. positivt?
Vet inte vad jag ska säga... Trist och hästen har ont, stackars gumman :(
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 024
Senast: netschjen
·
Hästvård Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 861
Senast: unoannis
·
Ridning Köpte en ny häst för ett par månader sen (ca 4), en mycket fin hopphäst med meriter upp till 140. När jag köpte honom var jag väl...
Svar
3
· Visningar
1 809
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 439
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp