Vilka hingstar ger avkommor m bra psyke?

Sv: Vilka hingstar ger avkommor m bra psyke?

Kul att höra att Melmacarna är trevliga. Själv var han ju ganska gangsteraktig, men på ett trevligt sätt. Skrev en artikel om honom någon gång och intervjuade Loket som jämförde honom med Emil i Lönneberga. :angel:

Sen var det alltid Rune Ohlsson som fick träcka honom, Loket hängde väl inte med i sina trätofflor!

Melmac verkar ha lämnat en ganska hög procent vettiga hästar med det stomaterial han har fått. Han var en härlig häst att se när han löpte!:love:

Ja, precis, en kanonkula med hjärta, liksom! :love: Hade gärna tagit mitt sto till honom, men nu verkar hon ju inte vara fertil alls... :( *mummel, svordom*

Tyvärr vet jag flera avkommer efter Melmac som haft ryggproblem som tex kissing spine. Jag säger inte att det kommer från honom men de kan vara bra att nämna. Hade häst i samma stall som Melmac ha verkade snäll men han kom hem många ggr utan ryttare och utan träckare. Så lite kaxig var han nog allt men har aldrig sett han vara jävlig på nått sett. De e en STOR stark herre. och jätte snygg.

Men jag måste säga att om h*n söker en hingst som ger avkommor med bra psyke tycker jag att Melmac är lite riskabellt. Vi har haft x antal Melmacare i stallet och de är väldigt knepiga. Några var ett rent h*lvete att rida in. Även om de inte är elaka så är de väldigt speciella. De har mycket nerver och jag kan inte påstå att de är helt trygga i psyket.

Jag försöker inte baktala Melmac på något sätt, jag skulle själv gärna betäcka med honom då många av hans avkommor har sprungit bra, men om jag leter hingst med stabilt psyke skulle han inte vara ett alternativ.

Tja, de Melmacare som jag har hanterat/ridit har varit toksnälla. :confused:

Jag måste säga att jag hade mina misstankar om Melmac. Men rätt stall och med rätt ryttare kan det mesta bli OK!:bow:

Har bara ridit underbara Diaghlyphards men dom stod alla hos Rune O!

Det omvända, Northern Dancer som farfars far och Diaglyphard som morfar har hos mig i alla fall givit en väldigt trevlig och lätthanterlig häst utan klaustrofobi.

Jag måste säga att jag hade mina misstankar om Melmac. Men rätt stall och med rätt ryttare kan det mesta bli OK!:bow:

Har bara ridit underbara Diaghlyphards men dom stod alla hos Rune O!
Ja, och att avkommans temperament inte behöver bero så mycket på hingsten. :grin: (Även om hingstarna ALLTID får bära hundhuvudet när det är nåt "fel" på avkommorna.) Det är möjligt att de Melmacare som jag har pysslat lite med har haft bra mammor, eller så kanske de krångliga Melmacarna var undan ston med lite sämre temperament? Eller så kanske vissa ston helt enkelt får lite jobbiga avkommor med Melmac medan andra ston får precis det omvända? :idea:

Ja, och att avkommans temperament inte behöver bero så mycket på hingsten. :grin: (Även om hingstarna ALLTID får bära hundhuvudet när det är nåt "fel" på avkommorna.) Det är möjligt att de Melmacare som jag har pysslat lite med har haft bra mammor, eller så kanske de krångliga Melmacarna var undan ston med lite sämre temperament? Eller så kanske vissa ston helt enkelt får lite jobbiga avkommor med Melmac medan andra ston får precis det omvända? :idea:
Tillägg: Att en hingst beter sig lite "vasst" i hanteringen behöver ju inte vara genetiskt, faktiskt. I det första galoppstallet jag praktiserade fanns en hingst som var en riktig :devil:! Han högg mig i huvudet en gång, stegrade sig över folk, attackerade om man öppnade boxen, osv. :eek: Träffade honom åtskilliga år senare på en hopptävling, där han med sin nya ägare visade precis hur trevliga, säkra och snälla fullblod är! :love: Han var som en riktig liten lammunge, och hade det inte funnits en regel som säger att fullblod inte får heta likadant som ett annat fullblod så hade jag inte trott att det var samma häst. (Hans namn var dessutom rätt annorlunda.) Uppenbart är att galoppmiljön inte passade honom, men att han nu har det mycket bättre.

Min treåring har Itsabrahma som pappa (som jag hört ska vara väldigt cool i psyket). Kan iaf intyga att det stämmer, den här killen är inte rädd för något, är lugn, stabil, självsäker särskilt med tanke på att han bara är tre år gammal.

Det var riktigt roligt att höra. blir nyfiken på vilken häst de kunde vara.

Funambule har väl gett mestadels trevliga och jäkligt bra avkommer ?
Han har jag aldrig hört nått negativft om.
Men han står inte till förfogande till andra ston väl?
För död är han väll inte? Än.

Nej, Bullen lever nog fortfarande. Har för mig att jag hörde att han betäckte några av Ernas egna ston förra året, och kan förhoppningsvis betäcka några i år också.

Har själv aldrig haft med några av hans avkommor att göra men dom verkar jättetrevliga. Hans halvbror, eller trekvarts blir det väl egentligen, Bal du Seigneur är en av mina absoluta favoriter. :love:

*KL*
Vi har fått en Melmac avkomma t stallet, 1 årigt sto, mkt trevlig exteriört, rör sej väl och har ett gott stabilt psyke, har dock sett glimtar som kan tyda på en hel del nerv och kan nog bli en smula elektrisk. Men det är ju inte alltid av ondo! Vet tyvärr inte mödernet just nu.

Jag har en alldeles underbar 6årig kille efter Troon. Han används som ridhäst nu, och avslutade sin galoppkarriär för ungefär ett år sedan. Han är den mysigaste, positivaste och pussgladaste som finns!:love: Inte heller svår, eller komplicerad på något sätt.

Så, I vote for Troon!:banana: (han är dessutom snygg):angel:

Jag har en alldeles underbar 6årig kille efter Troon. Han används som ridhäst nu, och avslutade sin galoppkarriär för ungefär ett år sedan. Han är den mysigaste, positivaste och pussgladaste som finns!:love: Inte heller svår, eller komplicerad på något sätt.

Så, I vote for Troon!:banana: (han är dessutom snygg):angel:
Håller med! :D

Håller oxå med! Alla Troon-avkommor jag träffat har varit jättetrevliga.

Annars så har Lotus Pool lämnat avkommor med riktigt trevligt psyke, men det tåget har ju tyvärr gått...

Nej, Bullen lever nog fortfarande. Har för mig att jag hörde att han betäckte några av Ernas egna ston förra året, och kan förhoppningsvis betäcka några i år också.

Har själv aldrig haft med några av hans avkommor att göra men dom verkar jättetrevliga. Hans halvbror, eller trekvarts blir det väl egentligen, Bal du Seigneur är en av mina absoluta favoriter. :love:

Ja visst Bal Du Seigneur gillar jag med.:love:
Ja och Troon har jag ju glömmt, han har jag aldrig hört något nego om ang psyket. Har dock gått ryckte på banorna om att dom inte varit så hållbara. Vad vet jag.:confused:

Jag har en 3åring e:Inchrory ue: Diaglyphard
Helt fantastisk, super trygg, lättlärd arbetsnarkoman med jätte starkt psyke.
Hel mysig om än med mycket temperament.

Liknande trådar

Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 198
Senast: pastejja
·
Avel Hej! Nu vill jag skriva så här direkt så det inte blir fel. För GIVETVIS beror det på stoet oxå lika mkt och hanteringen av avkomman så...
2
Svar
24
· Visningar
4 149
Senast: cikoria
·
I
  • Låst
Avel Kom igen nu! Jag behöver bolla lite idéer med sådana som kan det här med avel. Jag har ett 11 år gammalt sto efter D-Day - Martini -...
Svar
2
· Visningar
1 042
Senast: ameo
·
F
Avel som rubriken lyder, är jag dum om jag ens tänker tanken att betäcka min frieser med något annat än en frieserhingst? Att avel i sig...
2
Svar
32
· Visningar
3 985
Senast: Frieserhäst
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar