Vilka hinder?

Amk

Trådstartare
Har byggt upp en mini-fälttävlans bana på en äng här hemma. Just nu består den av ett litet dike (ca 30-40 cm djupt, lika brett), två "pinnhinder" på ca 30-40 cm, och tre stockar där det lägsta är ca 40 cm, det högsta drygt 1 meter. Har börjat hoppa den lägsta stocken, och småhindren. Men, på gården har vi ganska många stora diken, så min fråga är hur pass stora diken det är värt att försöka sig på? Kan ju tillägga att jag alltid rider ensam, och absolut inte vill ta för stora risker. Jag tror att de flesta av dem är för stora, men vore intressant att veta hur stora ni hoppar?

Vad tycker ni är skillnaden mellan att hoppa fasta/lösa hinder?

Tacksam för lite inspiration och råd såhär i början av min karriär...:angel:

Sv: Vilka hinder?

Tycker inte att du ska hoppa några terräng hinder utan att du har någon med dig. De behöver inte sitta till häst bara du har ngn med dig.

Inte ens en stock på 40-50 cm? hindren är i en hage nära hem, så det är lätt att hitta mig om det skulle hända något. Det är inte heller mkt trafik, så ingen sådan risk för hästen om den skulle bli lös. Men, kanske borde ha någon med iallafall..?

Jag själv har då alltid någon med mig eller mobilkontakt innan och efter ritten, samt mobilen(ljudlös) i fickan under ritten. Nog kan man hoppa en stock på 40-50cm men det viktiga är att någon vet vart du är. När man börjar med terrängträning så tycker jag iaf att man ska ha någon erfaren med sig.

När det kommer till vilka hinder man ska ha och träna på tycker jag att du ska satsa på olika typ-hinder inte bara stockar å diken. Men va med på någon terräng träning först å lär dig och häst hur ni ska rida an på hindren först. Är så tråkigt när det blir fel pga okunskap.

Skillnaden mellan lösa och fasta hinder är ju som sagt att de lösa ger med sig, det gör itne de fasta ;) Och som sagt, en olycka sker väldigt lätt, och visserligen är det väldigt nära hem, men det kan hända en olycka och folk kanske itne börjar undra vart du är förrän en lång tid efter, och även ifall du ahr mobil på dej kanske du inte är kapabel till att ta upp den om du är tillräckligt skadad. Tycker du ska ha med dig någon .:p
//Ellinor

Bra råd, tack för det! Säkerheten ska ju alltid komma först, så jag bör snällt se till att någon har koll på mig, på ett eller annat sätt.

Jag är inte ute efter att träna mkt fälttävlan, bara ta några små språng då och då. Mycket för att kunna ta mig fram i skogen över diken osv.

jag vill å bygga upp litte hinder hemma. Min häst äääälskar att hoppa men jag har ingen paddock lr någont att ha hindrena i å bygger jag upp dem ute i naturen så är det alltid någon där å river ner dem även om jag bygger där ingen går å så.

Kan jag bygga i hagen då?? Har en stor plan hage som skulle vara perfa att bygga i. Hästarna stör sig inte av det va?? Det är ju bara i en av hagarna.
(ska bygga så hindrena är säkra då naturligtvis)

Hur höga hinder du bör hoppa och hur stora gravar som är okej beror helt på din och hästens hoppförmåga och erfarenhet. Men var jätte-försiktig om du ska hoppa själv! Finns det ingen annan som vill prova, så ni kan rida tillsammans?

Vad gäller den största grav jag har hoppat... så hoppade jag en maxad enstjärnig grav på träning, det svåra är inte att komma över, utan att övertala hästen att den kan. Vi har hoppat över vattengravar (såna som man har i hoppning, som man SKA hoppa över :D ) på över två meter, utan problem - på en duktig och hyfsat stor (167-8 cm) hopphäst, ska tilläggas... Men hästarna klarar ganska mycket mer än man tror. Det gäller bara att veta vad man själv klarar av att rida.

Jag har byggt i en stor hage som inte är i anslutning till den hage hästarna går i nu. Den används till sommarbete.

Har stockar som ligger i våran hage, hästarna tycker det är jättekul å springa runt å hoppa över dem, dressyr hästen springer dock brevid hihi

Man ska nog inte ha dem oinhängnade om man börjar göra mer avancerade hinder, mer för skade risken om de skulle tugga i sig ngt olämpligt eller så...

Nån som har tips på enkla hinder att bygga?
Gärna bilder.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 951
Senast: TinyWiny
·
Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 807
Utrustning Hallå :D Nu börjar tankarna gå till framtida häst och då är ju den stora frågan vad ska man köpa för sadel egentligen? Jag planerar...
Svar
0
· Visningar
669
Senast: Void
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2

Hund, Katt, Andra Djur