vilka fodertillskott?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare deenyze
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 072
D

deenyze

HEJ
Jag undrar vad det finns för olika fodertillskott som man kan komplettera hästens foderstat med och vad dom har för olika efftekter.:) Alltså inte grovfoder, spannmål lr färdigfoder utan t.ex. soja, biotin m.m

kram denise:D

Sv: vilka fodertillskott?

fodertillskott ger man för att täcka upp underskott på specifika ämnen
Med ett bra grovfoder och en uträknad balanserad foderstat där alla behov är täckta så behöver man inte hålla på att pytsa i hästarna en massa fodertillskott, det enda de gör är att gräva djupa hål i hästägarnas plånböcker... :idea:

fast tillskotten behövs ju om man inte har det där superhöet för att göra en balanserad foderstat...

Eller vad menas med tillskott??

Jag tänker mineraler och vitaminer...

Sedan finns det ju "tillskott" som kallas för olika för bättre hovar, muskler, päls mm mm... Men det är ju också olika sammansättningar av mineraler (väl?)...

Eller vad menas med tillskott??
(QUOTE]

Det jag menar med tillskott är t.ex. soja, hur syns det på hästen om den behöver det?

Sen är jag medveten om att det finns färdiga blandningar där det ingår flera mineraler och /eller vitaminer m.m. :) Men om hästen bara behöver en viss vitamin så behövs ju inte alla:D

soja är ju ren protein, det gav jag min häst förra vintern. Höet var okej värden men hästen såg bukig ut och drog upp sig lite mer med proteinet :)
Det första du behöver är en höanalys där du får ut protein och energivärden av höet och så finns det tabeller på ungefär hur mycket en häst eller ponny behöver dagligen beroende på hur mycket den tränar.
Visar höet för lite kan man lägga till mer protein, tex soja eller lucern..

I slutändan får man ju ändå kolla på hur sin häst ser ut för även om man har till punkt och pricka uträknad foderstat så tar inte alla hästar till sig allt på exakt samma sätt :)

Det bästa man kan göra är att läsa på om hästar och deras behov och sedan om olika sorters hästmat så man blir insatt.
I slutändan borde varenda människa vilja ge så lite som möjligt och lyckas man hitta ett bra hö så är det möjligt.

Sedan beror det på om man rider enbart i skogen eller tävlar tex..

Titta på din häst, mår den bra på "endast" grovfoder och spannmålet/färdigfodret? Om ja, då behöver den nog inget extra. Se till behovet.

Själv ger jag min häst AD-vitamin, enligt rekomendation från hovis, biotin ska enligt han, och flera hovslagare jag pratat med, vara helt verkningslöst för hovarna. (Han har väldigt dåliga hovar:cry:)
Lusern får han oxå för att få i sig mer protein.
Vid pälssättning/fällning ger jag extra b-vitamin.

Behövs inget mer är det bara bra :)

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
887
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 256
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 714
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla... 2 3
Svar
58
· Visningar
10 341
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka