Vilka bett använder ni?

Gummibett är enligt min åsikt, alldeles för tjocka för att överhuvudtaget ligga bra i en hästmun... :smirk:

Kul att ha fått så många svar, och från folk som verkar kunna argumentera varför oxå! :bow:
Såå, ytterligare en fråga. Ang min lilla skrutt. blir kanske fel forum nu, men det handlar lite om bett(?)
Han har mer eller mindre alltid blivit riden på pessoa (dock med varienrande 1,2 och 3e ringen) bett. Förr tyckte jag att det funkade bra, men på senaste tiden så har han börjat bråka, känns som om han tycker att det är obehagligt när jag tar i honom,(kastar upp huvet och biter fast i bettet).
Hade tidigare blivit rekomenderad att prova 3 delat, så jag provade att stoppa in ett 3delat äggbett i munnen på honom, men då blev han väääldigt hård i munnen istället, efter vääldigt mycket drivande så får jag honom att arbeta bakifrån, men inte med samma lätthet som förr, han har alltid varit väldigt lyhörd mot mina hjälper, men nu har han börjat bråka med munnen, biter tag, jag kan få honom att arbeta bakifrån men han verkar inte glad.

Borde kanske tillägga att jag var den enda som red honom under två års tid (innan det så har mest ägaren (som pga sjukdom inte kan rida längre) ridit honom, så det är inte så många som har ridit honom regelbundet)
Men i höstas så flyttade jag till annan ort för att studera och åkte bara hem på helgerna och red honom, under veckorna red 12 åriga dottern i huset honom. Jag vet att hon tycker att han är väldigt stark och svår att hålla. Började märka skillnad för nått halvår sen, han började missta lite av sin engergi, blev väldigt mycket lugnare att rida. Kan det vara så att han är lite av en enmanshäst? eller vad kan ha hänt? för så vitt jag vet så har jag inte ändrat radikalt på min ridstil. Har även haft tanken att jag kanske kräver lite för mycket av honom, ägaren var nybörjare när hon köpte honom som 6åring, så hon är självlärd. I början kunde han bara en galopp och ingen dressyr. Men kan nu bak -o framdelsvändningar, öppna, skänkelvikningar i hyffsad bra form, inte som nån grand prix dressyr stjärna, men med god bjudning bakifrån.
Började rida honom när han var 14, han är 17 nu. så han var ju lite till åren när jag kom, och han blir ju tyvärr inte yngre.
Men finns det nån som vet vad jag ska göra åt det här? kanske är byte av bett inte ens en fråga om i det här fallet. Men finns det nån som har varit med om samma situation? Vad gjorde ni i så fall åt saken? Hästen i övrigt är helt frisk kan jag tillägga.

Så blir det ofta när en häst blivit riden på pessoa, ett bett som är ett mycket skarpt bett då det inte finns någon hejd på hävstången (p g a att pessoat saknar kindkedja).
Frågan jag ställer mig är; har hästen gått korrekt i form (trampat under sig, höjt ryggen osv osv) när du ridit på pessoat (mycket vanligt att hästen bara kröker på nacken p g a det ENORMA trycket på nacken). Har hästens mun blivit uppkollad? Det förekommer ofta munskador i samband med delade stångbett, så därför jag undrar.

Var det ett tvådelat pessoa? Hästen kanske trivdes med det tvådelade bettet, men inte med det tredelade. Det kan vara så, men ofta är det tvärtom.

Efter att du kollat upp munnen på hästen, så kan du ju alltid testa ett tvådelat bett, eller, som jag troligen skulle gjort, rida bettlöst ett tag, helst med sidepull eller dylikt (ej hackamore, där du också får ett tryck på nacken). Men som sagt, detta efter att du låtit en kunnig person kolla igenom munnen på hästen, och kanske åtgärda eventuella problem.

Huruvida hästen är en enmanshäst eller inte kan jag inte svara på, men det kan ju mycket väl vara så.

Liknande trådar

Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
309
Senast: Elendil
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
703
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka