Kul att ha fått så många svar, och från folk som verkar kunna argumentera varför oxå!
Såå, ytterligare en fråga. Ang min lilla skrutt. blir kanske fel forum nu, men det handlar lite om bett(?)
Han har mer eller mindre alltid blivit riden på pessoa (dock med varienrande 1,2 och 3e ringen) bett. Förr tyckte jag att det funkade bra, men på senaste tiden så har han börjat bråka, känns som om han tycker att det är obehagligt när jag tar i honom,(kastar upp huvet och biter fast i bettet).
Hade tidigare blivit rekomenderad att prova 3 delat, så jag provade att stoppa in ett 3delat äggbett i munnen på honom, men då blev han väääldigt hård i munnen istället, efter vääldigt mycket drivande så får jag honom att arbeta bakifrån, men inte med samma lätthet som förr, han har alltid varit väldigt lyhörd mot mina hjälper, men nu har han börjat bråka med munnen, biter tag, jag kan få honom att arbeta bakifrån men han verkar inte glad.
Borde kanske tillägga att jag var den enda som red honom under två års tid (innan det så har mest ägaren (som pga sjukdom inte kan rida längre) ridit honom, så det är inte så många som har ridit honom regelbundet)
Men i höstas så flyttade jag till annan ort för att studera och åkte bara hem på helgerna och red honom, under veckorna red 12 åriga dottern i huset honom. Jag vet att hon tycker att han är väldigt stark och svår att hålla. Började märka skillnad för nått halvår sen, han började missta lite av sin engergi, blev väldigt mycket lugnare att rida. Kan det vara så att han är lite av en enmanshäst? eller vad kan ha hänt? för så vitt jag vet så har jag inte ändrat radikalt på min ridstil. Har även haft tanken att jag kanske kräver lite för mycket av honom, ägaren var nybörjare när hon köpte honom som 6åring, så hon är självlärd. I början kunde han bara en galopp och ingen dressyr. Men kan nu bak -o framdelsvändningar, öppna, skänkelvikningar i hyffsad bra form, inte som nån grand prix dressyr stjärna, men med god bjudning bakifrån.
Började rida honom när han var 14, han är 17 nu. så han var ju lite till åren när jag kom, och han blir ju tyvärr inte yngre.
Men finns det nån som vet vad jag ska göra åt det här? kanske är byte av bett inte ens en fråga om i det här fallet. Men finns det nån som har varit med om samma situation? Vad gjorde ni i så fall åt saken? Hästen i övrigt är helt frisk kan jag tillägga.