vilka "ämnen" räknar ni på?

Reykur

Trådstartare
Mj
Srmp
Ca
P
är ju de vanligaste, men de flesta räknar väl på mer än det.. Nu är jag nyfiken, vad räknar ni på? :D

Vilka kvoter strävar ni efter och hur mycket ts/100 kg häst ger ni? (grovfodret)
Hur räknar ni? med program på datorn( om så, vilket? ) eller för hand?
 
Sv: vilka "ämnen" räknar ni på?

Jag räknar med Mj, smrp, Ca, P samt magnesium.Min "bibel" när det gäller pållarnas mat är "Hästen; näringsbehov och fodermedel" som är skriven av Christina Planck. Jag strävar ju efter att kvoterna ska ligga inom rekommenderade gränser samt att pållarna ska se fina ut. Minimum när det gäller grovfoder är ju 1,2 kg hö per 100 kg häst men jag brukar se till att de får mer. Jag har ett hemsnickrat excelark som är baserat på ett formulär som Vretaskolan använder i sin hästutbildning. Ganska enkelt men funkar bra för mina behov.
//marti - som ska ge excelarket en uppsnyggning när hon blir arbetslös...
 
Senast ändrad:
Sv: vilka "ämnen" räknar ni på?

Jag räknar på MJ, smrp, Ca, P, Mg och selen.
Har även räknat på vitamin E åt min häst, och det var intressant... :o

Jag ger så mycket grovfoder det bara går, men allra minst 1,2 kg Ts/100 kg häst. Ca/P-kvoten lägger jag på minst 1,2 och gärna under 1,8 om det är möjligt då jag använder mycket lucern och vårt grovfoder är väldigt fosforfattigt.

Jag använder Freefarms Optignägg, men jag rensar alla automatiska behovsuträkningar och använder programmet i princip bara som miniräknare.
 
Sv: vilka "ämnen" räknar ni på?

*Jag räknar på kalcium/magnesium också plus det du har skrivit. Sen ser jag självklart till att selenbehovet är täckt.

*Min pålla behöver en kvot på minst 7 för att se bra ut, så jag brukar räkna på 7-7,5.

*Jag räknar på Hippocampus, dock skriker systemet på mig att min häst får för mycket mj och protein, men skulle jag ge min häst enl. vad de räknar på för behov så skulle hon se ut som ett vandrande skelett.
Går alltså inte efter programmet helt, men det är en bra hjälp!

Har ett svårfött litet fullblod som kräver ca 125 mj, och hon rids mycket lätt! Billig i drift mao, speciellt iår som vårat hö har hela 12 smrp :eek: :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vilka "ämnen" räknar ni på?

Glömde Ts :o

Hon får 11 kg hö och 4 kg hackad lusern/dag = 15 kg.
Vet inte vad lusern har för Ts, men säg 84% där också. Innebär väl 12,6 kg Ts. Hon väger 500 kg, så då får hon väl 2,52 kg ts/100kg kroppsvikt?

Har jag räknat rätt eller? :o *inte så bra på matte* :D
 
Sv: vilka "ämnen" räknar ni på?

Jag räknar på MJ, protein, Ca, P, Mg och selen. Kvoterna följer jag inte slaviskt, utan ser till att dom håller sig inom gränserna efter att behoven är täckta. Hö räknar jag ut minimigiva på, och beroende på värdena ger jag så mycket som är möjligt. Aldrig mindre än minimigiva plus nått kilo extra, för att vara på den säkra sidan...
Räknar med papper, penna och miniräknare. En del gånger använder jag mig av Hippocampus.

Mycket intressant tråd, hoppas att det är många som svarar!! :)
 
Sv: vilka "ämnen" räknar ni på?

Jag räknar Mj, Srmp, Ca, P, Mg och selen.
I bland har det hänt att jag snabbt överslagsräknat lite vitaminer, bara för att vara på den säkra sidan. Andvänder mig av hederligt, penna, papper och miniräknare eftersom jag tycker det känns tryggast, så man har koll på allt själv då :)
mineralkvoten får gärna bli något hög (hellre än något låg) och har brukat hamna kring 1.4 om jag lyckats någorlunda. När jag räknar foderstater åt bekanta räknar jag med en kvot på 6, och ber dom hålla koll för att se om kvoten ev. Behöver sänkas.
1.2 kg ts/100 kg häst har jag haft som minimum och öser gärna på mer om det fungerar :D
Hoppas många svarar, ja.. Fodr är intressant :d
 
Sv: vilka "ämnen" räknar ni på?

Utöver de som du räknar upp så räknar jag även på magnesium, selen och så försöker jag slänga ett öga på TS-halten. Räknar minst 1,2/100 kg, men min brukar hamna ungefär på 1,8 - 2,0.

Jag räknar med penna och papper, hippocampus samt så håller jag på att utvecklar ett eget programm i excel där jag kan lägga in mina egna siffror, mycket praktiskt.
 
Sv: vilka "ämnen" räknar ni på?

Nu har jag lagt till selen i kalkylen...
//marti - som gillar siffror, matte och excel...
 
Sv: vilka "ämnen" räknar ni på?

Räknar på MJ, Smrp, Ca, P, Mg, Selen samt de flesta vitaminer till mina hästar.

Jag ger minst 1,5 kg Ts per 100 kg kroppsvikt och dag.
Mina har gått på 1,8 kg Ts per 100 kg vikt/dag i vinter.

Använder Excellkalkyler och Christina Plancks bok "Hästens näringsbehov och utfodring".
 
Sv: vilka "ämnen" räknar ni på?

Jag räknar på Mj, Srmp, Ca, P, Mg, selen och kontroll räknar så att behovet av vitaminer täcks.

Kvoter som jag kollar är Ca/p kvoten som jag försöker hålla på 1,3-1,5
Smb.rp/Mj kvoten är mitt mål att den ska vara mellan 6 och 6,5.

När det gäller ts så har jag lärt mig minst 1kg ts/100kg häst men så lite räknar jag aldrig på för jag tycker att det är på tok för lite.
Min häst får 2kg hö /100kg kroppsvikt och dag (8kg hö).

Jag räknar på det gammla hederliga sättet (papper, penna och miniräknare) och jag har aldrig misslyckats med detta. Jag är bokstavligt talat RÄDD för foderberäkningsprogram av alla sorter då de varianter jag testat inte varnar för höga/låga kvoter utan oftast går efter behoven och inte bryr sig om balansen. Endel program räknar jätte snålt och endel tar i så jag tycker att det är svårt att få till det på ett bra sätt med dessa.
 
Sv: vilka "ämnen" räknar ni på?

Mj, smrp, ca, p, mg. Och ja, ts då, dock oftast inte nödvändigt att kolla på här direkt...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 186
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 032
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 171
Senast: mamman
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 232
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp