Vildkatter hjälp!!

Limelight

Trådstartare
Vad skulle ni göra i mitt fall ??

Jag bor på landet och har 2 egna katter som går ut och in som de vill.
Nu är det så att vi fått påhälsning av 2 andra katter, en honkatt och en hankatt ingen av dem är kastrerade/steriliserade.
De går inte att klappa, den ena springer så fort man bara tittar på den och den andra sitter kvar och avvaktar, men kommer du för nära sticker den. Har frågat runt bland grannar, men de kommer troligen från en bondgård som har katterna ute i ladugården för att fånga råttor och inte för sällskap.
"vildkatterna" springer och pissar överallt, på bilar, på skor man ställer ut, inne i stallet på alla grejer, ja listan kan göras lång. De pissar på ALLT och det stinker som bara den.. Jag börjar bli ganska trött på dem!!
Vad skulle ni göra i mitt fall??. Försöka fånga dem och avliva dem??, strunta i dem??. ja vad?
Tacksam för svar!. Tycker så synd om dem, men är så trött på dem för mina katter får sår hela tiden och sedan det där okastrerade pinket är jag vidrigt trött på!. :confused:

Sv: Vildkatter hjälp!!

Jag skulle låna en kattfälla från kommunen eller närliggande katthem, fånga dem efter jag bokat tid för kastrering. Sedan hålla dem inne någon dag efter att vet. sytt med självupplösande stygn och släppa ut dem igen och gärna mata dem ibland.
Om dem kastreras kommer de högst troligt inte ge sig på dina katter och sluta pinka överallt.

Jag skulle låna en kattfälla från kommunen eller närliggande katthem, fånga dem efter jag bokat tid för kastrering. Sedan hålla dem inne någon dag efter att vet. sytt med självupplösande stygn och släppa ut dem igen och gärna mata dem ibland.
Om dem kastreras kommer de högst troligt inte ge sig på dina katter och sluta pinka överallt.

Men är inte det ganska elakt att släppa ut dem bara "sådär" igen ??.
Och ha dem inne i några dagar efter kastreringen?, de är inte vana att vara inne och de är vildkatter så snacka om skrik, piss och annat det blir i huset då :confused:.
Och inte för att verka snål på något sätt, men jag varken vill eller har råd att kastrera 2 vildkatter som inte är mina.
Men tack för tipset om att man kan ringa kommunen eller katthem om lån av en fälla :).

Och ha dem inne i några dagar efter kastreringen?, de är inte vana att vara inne och de är vildkatter så snacka om skrik, piss och annat det blir i huset då :confused:.
Och inte för att verka snål på något sätt, men jag varken vill eller har råd att kastrera 2 vildkatter som inte är mina.
Men tack för tipset om att man kan ringa kommunen eller katthem om lån av en fälla :).

Varför skulle det vara elakt att släppa ut dom igen? Om inte katthemmet kan ta emot dom så får dom ju ändå leva kvar ute?

Varför skulle det vara elakt att släppa ut dom igen? Om inte katthemmet kan ta emot dom så får dom ju ändå leva kvar ute?

Sant, antar att de överlever. Fast min personliga åsikt om så kallade vildkatter är att lyckas man fånga dem ( som i mitt fall är nog ganska omöjligt för de är otroligt rädda ), så vill inte katthem eller någon privatperson ha de så anser jag att det är "humanast" att avliva dem. Tänker då på att de får mängder av mask/skabb och andra otrevligheter de kan få.

Sant, antar att de överlever. Fast min personliga åsikt om så kallade vildkatter är att lyckas man fånga dem ( som i mitt fall är nog ganska omöjligt för de är otroligt rädda ), så vill inte katthem eller någon privatperson ha de så anser jag att det är "humanast" att avliva dem. Tänker då på att de får mängder av mask/skabb och andra otrevligheter de kan få.

Visst kan man avliva, men vill man inte kosta på det (kostar väl runt 7-800, dvs mer än en kastrering) och inte har nån jägare i närheten så är det ju bara att lämna dom som gäller.

Visst kan man avliva, men vill man inte kosta på det (kostar väl runt 7-800, dvs mer än en kastrering) och inte har nån jägare i närheten så är det ju bara att lämna dom som gäller.

Jag känner jägare så vill inte katthem ha dem så blir det nog avlivning. Ena min katt är livrädd för att gå ut nu när han åkt på stryk av "vildkatterna", så vill inte ha dem på gården heller för antar att de stannar om man skulle kastrera dem.

Vill bara höra andras folk åsikter och ideér om detta för jag gillar inte alls detta då jag är kattvän och förstår inte varför folk inte kan ta hand om sina djur :(.

Nej, det tycker jag inte - inte om man jämför med alternativet. Har man dem i ett enskilt tyst och dunkelt rum med gömställen (utan möbler och mattor dock) så tror jag inte det är någon fara. Det kan räcka med bara en dag för en hankatt också, dem återhämtar sig oftast väldigt snabbt.
Fast jag förstår att inte alla vill lägga ned pengar på andras katter (dock tror jag det går på högst 1200:-) och i så fall tror jag dem mår bättre av att avlivas innan nästa vinter.

Vill bara höra andras folk åsikter och ideér om detta för jag gillar inte alls detta då jag är kattvän och förstår inte varför folk inte kan ta hand om sina djur :(.

Du ville höra fler åsikter.
:laugh:

Så här tycker jag;
Det finns inga vildkatter i Sverige. Alla katter som är förvildade idag kommer från någon människa från början. I ditt fall troligen en bondgård.

Jag tycker att det är helt fel att ha massa okastrerade bondgårdskatter som får ungar som vandrar iväg, troligen likt dem som kommer till dig. Dessa katter lever hårda, grymma liv och dör ofta tidigt. De svälter, de fryser sönder öron och tassar och de är inte lyckliga. De klarar sig INTE själva en längre tid.

Men lika fel som det är utav gårdsägarna så är det fel att bara fånga in katter och avliva för att de är förvildade och (i löpartider) pissar på ens saker. Det är liv vi talar om. De har också rätt till ett liv, ett bra liv. Två fel blir inte ett rätt, att de lever plågsamma liv nu betyder inte att det är bättre att avliva unga friska katter.

Jag har arbetat på katthem, jag har engagerat mig i förvildade katter från bondgårdar, jag har tagit in en hemlös katt som inte ens vågade äta mat 30 meter ifrån en människa, trots att denne var utsvulten. Tro mig, vi talar inte om vilda djur likt lejon på savannen. Katter är absolut inte omöjliga att tämja, de har alla varit tama en gång, eller har föräldrar som varit tama.

Om du verkligen är kattvän så funderar du på vad du kan göra för att hjälpa dem. Det är klart att pengar inte växer på träd, men ta in en katt i taget då. Ge dig sjutton på att försöka fånga in honan först, innan hon lägger ungar på er tomt. Locka, pocka, mata, låna fälla, bygg egen fälla, lura in katten i ett litet rum, gärna ett badrum. Katter som aldrig gått på låda kan ibland men ytterst sällan göra sina behov utanför lådan en första gång när de är stressade, men de VILL använda lådan, katter är makalöst renliga utav sig. Ingen av de förvildade katter jag tagit in som aldrig i hela livet gått på låda, har kissat eller bajsat utanför. De har från dag 1 använt kattlådan.

Boka kastreringtid och håll katten inne ett par veckor efter det. Rädda katter söker gömställen, ställer man in en transportbur gömmer de sig gärna där. Bra, då är det lätt att stänga till den och sticka iväg när man ska till veterinären. Sitter man sen hos katten dagligen, ger den mat, pratar med den och visar sin kärlek så förstår de att du vill dem väl. Med lite tid.

Om du öppnar ditt hjärta för dessa två katter som sökt sig till ditt hus och hjälper dem i livet så kommer du få mycket tillbaka inom dig själv. Det lovar jag. Kastrerade katter bråkar heller inte med dina egna katter och pissar inte in sitt revir. Kanske får en vän eller släkting upp ögonen för någon av katterna efter att du tagit in dem och gjort dem människovana och öppnar sitt hem för någon utav dem.

Man kastrerar och släpper inte ut katter igen för att kanske mata dem ibland, det är ansvarslöst och grymt. Katter kan kastreras, släppas ut igen och bo enbart utomhus, absolut, men då ska det finnas en varm plats att gå in, exempelvis en isolerad låda i en lada etc samt daglig tillgång till mat och vatten och en person som ser till dem och tar ansvar för dem om de skadas eller dylikt.

Min f.d. bondgårdskatt gick inte att klappa innan hon fångades in med fälla, hon kastade sig emot fönsterrutan första gången hon såg ett fönster för hon fattade inte vad det var och hon förstod inte meningen med oss människor den första månaden inne. Numera sover hon på min mage om natten, eller intill mig i soffan om dagen och älskar pussar på nosen eller magen. :love:

Att få och kunna hjälpa någon i nöd, djur eller människa, är en ynnest.
Ta vara på den.
:bow:

Nja, men vi talar ju nu om överlevarna. Dessa två, fastän de uppför sig tämligen illa - eftersom de är fertila - klarar ju sig annars ganska bra, eller hur?
Kastreras de kommer de att klara sig ännu bättre, och dessutom ställa till åtskilligt mindre besvär.
Mycket färre pissningar (som dessutom luktar mindre), mindre skrik och inte så höga, mycket färre slagsmål och inte lika intensiva, etc... Och alltså inga dräktigheter heller.

Hemlösingar som INTE klarar sig bra, som är ganska uppenbart sjuka och så, och som ingen vill eller kan hjälpa, ja i såna fall kan det vara rätt och befogat att låta en van omdömesgill jägare skjuta dem eller så.

Men en van hemlösing som klarar sig bra, speciellt om den blir kastrerad och får lite hjälp - här är det synd att ta dess liv. Synd ÄVEN i ordets religiösa mening.

Själva kastrationen är sällan gratis ja, men det är en annan fråga och nästa steg att lösa.

Jag har bestämt mig för att ringa katthem om lån av fälla och sedan fråga om de kan tänkas vilja ha dessa två katter. Vill de inte/ kan inte ta emot så avlivar jag dem tyvärr.
Jag har frågat runt bland vänner och bekanta, men ingen är villig på att ta emot dem, och jag själv vill inte ha dem.
Jag har inte råd att kastrera dem som tillfället är nu ( ekonomisk kris ) och min sambo vill inte ha mera katter så därför detta beslut :(.

Tack ?! ;)

Hoppas också katthemmen kan ta dem.!! för att avliva är inget roligt, men måste man så måste man tyvärr..

Tack ?! ;)

Hoppas också katthemmen kan ta dem.!! för att avliva är inget roligt, men måste man så måste man tyvärr..

Vi får hoppas att katthemmet inte har fullt, vilket de flesta tyvärr har så här års.

Jag tycker att du ska ta ett rejält och allvarligt snack med bonden som äger gården där du tror att de kommer ifrån. Fråga om alla hans katter är kastrerade, säg att det dyker upp förvildade, okastrerade katter vid dig som är hungriga och klår upp dina katter och att det är hans ansvar att ta hand om de djur han har. Det måste bli ett slut på dessa ansvarslösa bönder som har massa okastrerade katter och när det blir för många dränker, skjuter eller slår de ihjäl de som de får tag i, resten får klara sig själva. Ofta körs de iväg från gården av de äldre katterna, och svälter de inte ihjäl eller blir skadade försöker de desperat vid något grannhus, där de oftast bara blir kallt bortkörda.
Om inte omgivningen reagerar kommer ingenting förändras.

Jag förstår absolut att ekonomin kan sätta stopp ibland, men prova att annonsera i tidning och lappar över hela stan också innan du gör nåt drastiskt. Skriv öppenhjärtat om katternas öde, ibland läser djurvänner som vill hjälpa någon i nöd. Att avliva katterna känns magstarkt.

Lycka till.

Vi får hoppas att katthemmet inte har fullt, vilket de flesta tyvärr har så här års.

Jag tycker att du ska ta ett rejält och allvarligt snack med bonden som äger gården där du tror att de kommer ifrån. Fråga om alla hans katter är kastrerade, säg att det dyker upp förvildade, okastrerade katter vid dig som är hungriga och klår upp dina katter och att det är hans ansvar att ta hand om de djur han har. Det måste bli ett slut på dessa ansvarslösa bönder som har massa okastrerade katter och när det blir för många dränker, skjuter eller slår de ihjäl de som de får tag i, resten får klara sig själva. Ofta körs de iväg från gården av de äldre katterna, och svälter de inte ihjäl eller blir skadade försöker de desperat vid något grannhus, där de oftast bara blir kallt bortkörda.
Om inte omgivningen reagerar kommer ingenting förändras.

Jag förstår absolut att ekonomin kan sätta stopp ibland, men prova att annonsera i tidning och lappar över hela stan också innan du gör nåt drastiskt. Skriv öppenhjärtat om katternas öde, ibland läser djurvänner som vill hjälpa någon i nöd. Att avliva katterna känns magstarkt.

Lycka till.

Har tagit reda på att ena katten kommer från bondgården och den andra kommer ifrån en privatperson. Bondgården försvarar sig med att " det är bra att ha katter, de tar juh råttor och så dricker de mjölk så de kostar inget att föda. Kastrera dem?? eh NÄ, det måste bli många katter så de flest råttor försvinner :cry:." Ingen ide att tjafsa vidare tro mig!!.
Privatpersonen: " Jag har inte råd att kastrera dem ( han har tydligen 2 osteriliserade honkatter), så hittar jag på ungarna i tid slår jag ihjäl dem istället".
-Varför det? är det inte trevligare att då ge bort dina katter till någon som vill ta hand om dem?
- Nä, måste juh ha några som fångar råttor!
Alla häromkring verkar ha katterna som råttfångare och inget annat :(.
Man kan börja undra vart man egentligen flyttat :confused:.

Jag vet att katthemmen brukar ha fullt nu förtiden så därför jag väljer som näst alternativ att avliva dem för det finns redan massor med katter som behöver hjälp. Jag har själv 2 katter jag "räddat" så jag vet tyvärr hur det är..
*suck*

Liknande trådar

Övr. Katt I februari blev vi tvungna att ta bort ena katten akut. Kvar blev min kisse som fyller 15 i år, hon har aldrig varit ensamkatt (överlevt...
Svar
8
· Visningar
1 129
Senast: Crossline
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 420
Senast: Mahonia
·
Övr. Katt Vår lilla kisse fick somna in häromdagen efter ett långt och tidvis hårt liv. Vet inte om vi skall ha någon ny katt, men om så får det...
Svar
18
· Visningar
2 947
Senast: mamman
·
Övr. Katt Ja nu blev ju rubriken inte helt 100 men hursomhelst! Vi skaffade en kattkompis till vår heliga birma (hankatt) i oktober förra året...
Svar
10
· Visningar
2 216
Senast: Aliche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama