Vildkatt/Hemlöskatt? vad göra?

Ämelie

Trådstartare
Vi har en väldigt skygg katt springades i skogen bakom vårat hus, den är svart och har lång tovig päls.
Eftersom pälsen ser så ovårdad ut och att katten är så skygg så misstänker jag att det är en vildkatt/någon katt som sprungit bort. Har inte sett några anslag om bortsprungen katt eller likande i slutet.
Vi har hund, så den kommer inte nära huset. Vi bor i en liten by där "alla känner alla". Om någon har en svart långhårig katt i byn så hade jag med största sannorlikhet vetat om det.

Locka på den är helt omöjligt, den springer upp i ett träd eller gömmer sig så fort man får syn på den. Har sett katten strö omkring i ca 1månad nu. Vi hade lite kattmat (torrfoder) hemma så jag ställde ut en skål med kattmat där jag såg kissen sist.

Vad ska jag göra? I sommar kommer den säkert överleva, men i vinter kommer den ju frysa ihjäl om den inte har något hem :cry:

Sv: Vildkatt/Hemlöskatt? vad göra?

Man brukar kunna låna fällor av kommunen eller katthemmen så att du kan fånga den. Fortsätt mata den, gärna på regelbundna tider och försök få tag på en fälla att fånga den.

Tror du kissen kommer tillbaka och äter av maten då?
Om man skulle lyckas fånga in kissen med en bur eller likande, brukar de gå att få dom tama?

Ska gå och kolla imorgon bitti om det ser ut som kissen ätit något.
Tack för tipset om burarna, har hört att de funnits med aldrig vetat vart man kan vända sig :bow:

Tror du kissen kommer tillbaka och äter av maten då?

Kanske, men ha tålamod. Lägg maten på samma ställe varje dag vid ungefär samma tidpunkt. Ställ inte ut fällan förrns du vet att den kommer och äter.. Då ställer du dit fällan men lägger inte maten i men börjar fodra närmare och närmare fällan tills du fodrar i fällan och föhoppningsvis fångar katten.

Om den går att få tam eller inte går inte att svara på. Är det en förvildad tamkatt, alltså en katt som en gång varit tam så borde det gå. Är det en vildkatt är det mycket svårare men kan gå beroende på individen.

/Jen med en halvtam vildkatt i innekattflocken

Liknande trådar

Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 689
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 498
Senast: MJLee
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 144
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund för ett par månader sedan köpte jag en långhårig schäfertik. hon blir två år nu i höst. Hon är snäll och go på alla sätt ,men lite...
Svar
5
· Visningar
1 727
Senast: Dean
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama