Vilda sjuka djur

Kilauea

Trådstartare
Kanske borde rubriken vara sjuka vilda djur istället.

Mitt hjärta blöder.
När vi var på väg in från hundpromenaden hörde vi hur det prasslade i buskarna. Ut kommer en igelkott och jag ser genast att nåt är fel med den. Flugorna surrar runt den och sitter på den stackaren. Den ser smal ut och går dåligt, ramlar tom på sidan en gång. Förhoppningsvis dör den i natt, men tänk om den inte gör det :(.
Kan eller får man ens göra nåt åt sånt här eller är det bara att acceptera naturens gång?

Beroende på vart du bor finns det olika alternativ. Ett bra sätt kan vara att kolla hos djurskyddets lokalavdelning i ditt område. Eller djurambulansen eller viltrehabiliteraren som är knuten till länsstyrelsen (tror jag det blir, lite osäker där).

I Göteborgsomrpdet finns det t.ex kottecentralen som tar hand om och rehabiliterar igelkottar. De hittar en genom t.ex googling eller om en går genom djurskyddet.

Ang att ta hand om ett vilt djur tror jag (är inte helt säker) att det är olika beroende på vilket djurslag det rör sig om och hur länge en har tänkt att ta hand om djuret.

Jag fick t.ex ta hand om en fladdermusvalp väldigt akut, men det var på inrådan av en viltrehabiliterare och jag hade inte fått ta hand om den "för alltid" så att säga. :)

Hoppas det ordnar sig mer kotten!

Mitt hjärta blöder.
När vi var på väg in från hundpromenaden hörde vi hur det prasslade i buskarna. Ut kommer en igelkott och jag ser genast att nåt är fel med den. Flugorna surrar runt den och sitter på den stackaren. Den ser smal ut och går dåligt, ramlar tom på sidan en gång. Förhoppningsvis dör den i natt, men tänk om den inte gör det :(.
Kan eller får man ens göra nåt åt sånt här eller är det bara att acceptera naturens gång?

Jag trooor man får vårda vilda djur i 24 eller 48 timmar sen måste man lämna över till viltvårdare.

Jag är alldeles för osäker för att våga slå ihjäl ett djur. En igelkott som rullar ihop sig känns inte som lockande att ta yxan på.
Vi har en granne som är jägare, men såklart är de inte hemma just nu. Annars kanske han kunde skjuta eller nåt.

Jag är alldeles för osäker för att våga slå ihjäl ett djur. En igelkott som rullar ihop sig känns inte som lockande att ta yxan på.
Vi har en granne som är jägare, men såklart är de inte hemma just nu. Annars kanske han kunde skjuta eller nåt.

Man ska aldrig avliva ett djur om man inte är säker på vad man gör. Skjuta är sällan ett alternativ om det rör sig om ett mindre djur. Om det är inom statsplanerat område blir det ännu knepigare, man får helt enkelt inte skjuta hur som helst.

@athena_arabians - nej, jag skulle aldrig få för mig att "prova". Ska de avlivas av människor så ska det gå fort och smärtfritt. Hade jag inte stått mellan två jobb just nu hade jag åkt till jobbet och avlivat med spruta men det går inte nu.

Jag hittar ingen viltvård närmare än nästan två timmar bort. Gissar på att det bara är att låta naturen ha sin gång, hur hemskt det än känns. Hoppas på att stackaren dör i natt. Är ju inte ens säker på att jag skulle hitta igelkotten igen just nu.

Mitt hjärta blöder.

Kolla din PM, personen finns i närheten och jag vet att hon varit godkänd viltvårdare, vet dock inte hur det är nu. Dock borde hon kunna ha koll!
Lycka till!

@athena_arabians - nej, jag skulle aldrig få för mig att "prova". Ska de avlivas av människor så ska det gå fort och smärtfritt. Hade jag inte stått mellan två jobb just nu hade jag åkt till jobbet och avlivat med spruta men det går inte nu.

Jag hittar ingen viltvård närmare än nästan två timmar bort. Gissar på att det bara är att låta naturen ha sin gång, hur hemskt det än känns. Hoppas på att stackaren dör i natt. Är ju inte ens säker på att jag skulle hitta igelkotten igen just nu.
Om den inte dött kan du ge den rå äggula, kattmat och vatten samt som andra redan rått dig till kontakta viltjouren för mer hjälp. Hoppas den klarar sig. :)

Inte sett den sen promenaden igår, på gott och ont. Med tanke på flugsvärmen runt den hoppas jag att den lille faktiskt fått bege sig från detta livet.
Men jag har fått ett nr av @Texaz som jag spara till framtida bruk.

Förstår inte hur ngn kan låta ett djur lida. Ett så dåligt djur ska omedelbart förpassas till en bättre värld.
Har själv tom "tjuvskjutit" skabbräv från bil, på annans mark. Naturligtvis har jag sedan meddelat markägaren.....

Jag sa i ett tidigare inlägg, @landsbygdsbo att jag inte har kunskapen att avliva ett djur utan spruta. Därför skulle jag heller aldrig prova. Döden måste vara snabb och smärtfri och det skulle jag inte kunna garantera, vilket både jag och djuret skulle lida av.

Återigen, jag skulle i det här fallet leta reda på en sten, lika stor som igelkotten, lyfta den över mitt huvud och....
Men det är jag, hur du och andra gör är ert val och ansvar.

Återigen, jag skulle i det här fallet leta reda på en sten, lika stor som igelkotten, lyfta den över mitt huvud och....
Men det är jag, hur du och andra gör är ert val och ansvar.
Om jag inte kunde göra så skulle jag ta med mig igelkotten och få någon annan till att göra så alternativt faktiskt be någon veterinär avliva den. Det går fort, behöver inte kosta mycket i så fall, om man nu inte har någon vän som kan slå nåt hårt på den.

I mina ögon är det bara till att göra.

Saxat ur dagens lokalblaska:
Polisen fick på söndagen rycka ut för att undsätta en liten skadad rovfågelsunge.

Relaterat
En person som vistades i skogarna i Läppe larmade om en skadad rovfågelsunge som låg i skogen. Personen trodde att det var fågels ben som kunde vara skadat.

Polisen är enligt lag skyldig att ta hand om en hel rad av viltdjur i Sverige, om de kommit till skada.

Polisen hämtade upp fågeln i Läppeskogen och körde den vidare till Strömsholms djursjukhus.

På djursjukhuset ska en veterinär att undersöka fågeln, och bedöma vad som ska göras med den. Det kan hända att den skickas vidare till ett rehabliteringscenter för skadade djur.

@Oldie - gäller det inte bara att de ska ta hand om djur som krävs att man polisanmäler om man tex kör på? Dit hör ju en del rovfåglar. Dock inte igelkottar.

Hittade inte den lilla igen igår.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka