S

Sarasara

Min ponny har inte vart sig själv ett tag, hon har stannat och det brukade hon ALDRIG göra förut..Hoppade i alla lägen..

Nu de senaste veckorna har jag bara hoppat lite clear rounder och lite lägre klasser och så ifall det skulle vara självförtoendet det var fel på men hon stannar iallafall..Det är liksom inte tvärnit precis utan det är mer "fram med öronen usch vad hindret är farligt" stilen..Och jag kan inte tänka mig att det finns i denna ponnyns huvud att bara dumma sig? =/

Åkte iallafall och böjde henne i fredags, hon är kollad av fysioterapeut för ca 2-3 veckor sedan och rygg och muskler är bra (har haft problem med ryggen innan)..Hon markerade pyttepytte lite på ena frambenet men veterinären sa att nästan alla hästar markerade lite när man böjde dom (särskilt hopphästar) och att det inte var något att bry sig om..

Så i lördags åkte jag och tävlade..Hoppade bara låga klasser pga den där självförtoendegrejen..Vi var dubbelnolla i första klassen (LC) den andra klassen (LB) gick jättebra förutom att hon var i ett par hinder ända fram till hinder nr 6, där var det tvärnit. Körde "dum ponny som stannar stilen" och red sådär i bakvikt fram till det hindret och då hoppade hon..Red an mot näst sista hindret och även där var det tvärstopp..Utesluten, jaa vad kul :crazy: ..

Så vad tycker ni att jag skall göra? Jag TROR inte att hon har ont, för isåfall borde hon väl stanna och hålla på i den högsta klassen men hon varierar alltid men det går alltid bra i ena klassen och dåligt i andra :(

Läste i min andra tråd "undrar" att Lancet hade skrivit att om hästen reagerar lite på böjprov så kan man låta den vila en vecka så är det borta sedan, tycker ni att jag ska göra det? Hon har gått ganska hårt ett tag nu och tävlat tre helger i rad (det brukar jag INTE göra)

Så kom med tips och råd och peppning :bump:

Sv: Vila?

Eftersom hon haft problem innan så kanske det sitter i huvudet på henne. Att hon inte riktigt förstår att det inte gör ont längre. Hur är hon när du hoppar på träning eller hemma själv?

Men kanske lite vila från hoppningen/ridningen skulle hjälpa.

Hon är super på träningar..Hoppar 130 lätt som en plätt...Mm man skulle ju kunna tänka sig att det satt i huvudet men iochmed att det alltid går bra i EN klass så är jag lite tveksam till det...:crazy:

En annan sak som bör nämnas är att man märker redan innan man börjar rida fram hur det kommer gå..Kommer det går bra är hon tyst, koncentrerad och väldigt lyhörd. Klappar man henne innan hon går in på banan är halsens muskler helt stenhårda..

Kommer det gå dåligt springer hon runt och gnäggar efter sin bästa kompis som är på nästan varje tävling som hon är på..Hon slarvar lite på framhoppningen och är inte så lyhörd när man rider fram..Inne på banan är hon slarvig, hon är i ett par hinder och det blir ett stopp eller två :(

Kan det ha något med hormoner eller något sådant att göra..?

Det kan ju ha och göra med hennes brunst också men då borde gå över när hon inte brustar.

Min kompis hade ett sto som gick höga klasser i hoppning men i början av brunsten gick hon inte över en ända bom. Dom gjorde någon slags ultraljudundersökning på den för att konstatera det.

Du kanske ska lugna dig lite och inte träna/tävla så mycket. Gör roliga saker med henne, se bara till att ni har kul tillsammans och att det ni gör går bra. :) Ut i skogen och kräv inte så mycket. Sedan kan det ju faktiskt vara så att det sitter i huvudet på dig också, omedvetet. Det vet jag med mig själv, det minsta jag tvivlar så går det inte, men om man bara har rätt inställning så går det! :D Du kanske har krävt lite mycket av henne också? Hon kanske inte är i riktig form bara, man vet ju själv hur det e att ha en dålig dag...:crazy: Men bli inte besviken på hästen, för det känner hon...

Fy vad jobbigt, jag har lite samma problem med Flash nu, hon kan typ inte kissa, men hon reagerade inte på urinproven, och om medecinen inte hjälper så vet vi inte vad vi ska göra!! Så jag fattar hur det känns att inte veta vad som är fel! :confused:

vila ett tag. hon ju ha lessnat också. min häst hade ont i ryggen ett tag, hon hade bockat för vilt ute i hagen. behandla med laser ett par gånger plus att hon fick vila gjorde susen. framför allt så fick hon tillbaka självförtroendet:) sen vissa perioder så funkar inget, speciellt på hösten när det börjar gå mot september oktober. då måste jag lägga ner för säsongen. men ibland känns det att hon lessnar och då är det vila och extra mycket bus som gäller. förra året gick så dåligt som det bara kunde gå för oss, hon var jättekonstig men inget var fel och det resultera i att jag tappade självförtroendet. och det resultera för första gången i att min häst också gjorde det. så var jätteförsiktig med hennes självförtroende, det kan bli så att du tappar det också då. och då har ni jobb framför er.

hoppas det ordnar sig

Usch, det är jobbigt när man inte vet vad som är fel med pållen, men det verkar iallafall inte vara ngt fysiskt fel på din häst. Jag tror bara att hon behöver få en paus från tävling/träning ett tag.

Hoppat henne inte något under ett par veckor utan gör andra roliga saker med henne. Rid ut i skogen, åk till någon kompis och rid, promenera med henne om hon är snäll. Variera arbetet för henne utan att tävla/träna och ställa för stora krav. Hon kanske bara är dåligt motiverad och tycker att det är samma saker hela tiden, du skrev ju att du tävlat mycket på sistone.

Min pålle älskade att tävla hoppning och nu när han bara är promenadhäst, han är 21 år i år, så har jag fullt sjå att hålla honom på gott humör. Han blir sur när det händer för lite. Så det gäller att vara påhittig ;)

Lycka till med din häst, jag tror att det ordnar sig!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 284
Senast: Grazing
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: zarmino
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama