Vila på sommaren eller vintern?

S

.Sandra.

Hej,

Vissa hästägare brukar låta sina hästar vila på vintern och rida på sommaren/hösten/våren, och andra låter hästen vila på sommaren och rida på vintern/hösten/våren istället.
Eller kanske du rider på hela året?

Hur gör du med din häst? Vad tycker du är bäst både för häst och ryttare?
Inget är ju fel natuligtvis, men det skulle vara intressant att veta vad just du gör med din häst.

Hälsningar,
sandra :cool:

Sv: Vila på sommaren eller vintern?

Nu rider ju inte jag mina av förståeliga skäl :smirk: men jag kör.De har sin vila på vintern,anledningen är enkel.Jag som reumatiker har det lite knöligt med kyla och då också mer värkbruten därav deras vintervila. ;)

Min äldre häst brukar jag vila en vecka när hon känns trött. det brukar bli en på hösten och en på våren. Sedan är hon ledig Falsterboveckan för då är inte matte hemma. Kan bli en vecka mellan jul och nyår också beroende på art jag firar jul.
Unghästarna skall få vila både på sommaren och vintern.

Jag har inte någon längre period(typ sommar/vintervila) då jag ställer av pållan helt, hennes kropp mår bäst av kontinuerlig rörelse (pga vissa spattsymptom).

Rider hela året men lägger regelbundet in kortare vilor och perioder då jag rider lugnt.

Jag brukar ge mina hästar (oj, just ja, jag har ju bara en kvar..) vila på vintern, under dec månad närmare bestämt. Det passar ypperligt för mig pga att jag har barn i skolåldern och då brukar det vara fullt upp dels med julfester, bakning mm genom skolan och alla föreningar, dels med eget julstök här hemma.
Sedan tror jag att det passar hästarna ganska bra också, för just den månaden brukar det vara som mest mörkt och isigt på vägarna och i skogarna.

Mina hästar vilar aldrig längre perioder.

På sommaren brukar jag ge dem ca 2 v sammanhängade vila.
Oftast blir det vila ändå om man åker bort någon gång, så det kan bli några dagar här och några där utspritt under året. Har ju haft äldre hästar och de mår ju bäst av att hållas igång.

Unghästen kommer väl att få sina viloperioder som planerat.

.Sandra. skrev:
Hej,

Vissa hästägare brukar låta sina hästar vila på vintern och rida på sommaren/hösten/våren, och andra låter hästen vila på sommaren och rida på vintern/hösten/våren istället.
Eller kanske du rider på hela året?

Hur gör du med din häst? Vad tycker du är bäst både för häst och ryttare?
Inget är ju fel natuligtvis, men det skulle vara intressant att veta vad just du gör med din häst.

Hälsningar,
sandra :cool:

Jag har gått ifrån vila. Förut lät jag hästarna vila under vintermörkret. Numer tror jag att hästarna hålls i bäst form och för bäst hållbarhet om de alltid är igång. Givetvis tillåts då vila under träningen. Dagar - en eller flera - läggs in efter ansträngning. Vila är oerhört viktigt för att få hållbara hästar. Under vinterhalvåret tränas hästarna inte heller utan hålls mest igång. Så man kanske ändå kan säga att vilan kommer under vintern. Viloperioder har också en tendens att komma naturligt, vid sjukdom, skada hos ryttare eller häst.

Hälsning Maja

Jag tycker det är bäst att låta hästarna gå lättare träning (ute i skogen) på vintern (desember, januari) och låta dom få nån veckas lättare träning när det behövs under resten av året (2-5 perioder).

Kram

jag håller igång min häst hela året.
en vecka är det mesta hon får som "vila", och då går jag promenader varannan dag eller mer. oftast får hon det nån vecka här och där under vintern, när det är skit att rida. under sommaren när hon går på bete rider jag typ 4 ggr i veckan.
hon mår inte bra av att vila längre perioder, hon behöver att det händer nåt.

Min medryttarhäst får oftast 1-3 vilodagar/vecka.
D.v.s. han går inte särskilt mycket.

På sommaren brukar det bli 2-3 veckors vila, lite beroende på hur min och ägarens semestar ligger.
Men vi har INTE någon "inplanerad" vila för hästen.
Behövs det så går han året om.

Senast ändrad:

Jag tävlar, så det är vintervila som gäller för min häst.

Men även om jag inte tävlade så skulle jag ha vintervila till pållen.
För där jag bor är man största delen av vintern hänvisad till enbart ridhuset 7 dagar/vecka. Det pga att jag jobbar heltid = kolmörkt när jag kommer hem, och/eller att det inte kommer ngn snö = stenhårt ute, går bara att skritta.
Och då känns det ju bättre att rida sommartid när man kan välja om man vill rida på banan eller ute, underlaget är bra osv.

Shettisen har ingen vilioperiod utan några vilodagar här och där. Han har patella så regelbunden rörelse är viktigt för att han ska må bra! Fast tex i vintras när jag var borta gick han inte så mycket alls så det var väl en slags viloperiod. Ska snart skaffa egen häst och har tänk mig en viloperiod runt november tex då underlaget, vädret och ljuset inte är det bästa. Tror att vilan blir extra viktig då man håller på med utbildningen så hästen får vila i alla fall mentalt en tag.

Har vi längre sammanhängande vila så blir det på hösten/ vintern. Självklart är det lämpligt för mig som ägare; men ofta är underlaget tråkigt och vid pälssättning brukar hästarna vara lite mera loja t ex. Det blir då några veckor i rad.

Vi har inte bete och jag tar gärna in hästarna på sommaren i vilket fall, är det mycket insekter har dom garanterat inget emot det. Kortare vilor läggs in av diverse olika skäl när så är lämpligt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 166
Senast: Kilauea
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
844
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka