Vila efter influensavaccination?

Targa

Trådstartare
Så var det dags igen för den årliga vaccineringen av hästarna. Som vanligt kommer man att fråga veterinären om det är lämpligt att låta hästarna vila efter vaccinationen, och som vanligt kommer man att få ett svävande svar i stil med: "Ja, du kan väl ta det lugnt med dem i några dagar".

Hur tolkar ni det här, och hur gör ni? Låter ni hästarna vila helt och hållet i några dagar? Rider ni dem lugnt i några dagar? Eller rider ni på som vanligt?

Sv: Vila efter influensavaccination?

Min veterinär brukar altid säga att man inte ska anstränga hästen, så lugnare ridturer kan man ta utan probelm.

Min pålle vaccinerades igår å jag ställde frågan till veterinären eftersom allt hästfolk kommer med olika direktiv. Jag skulle eg hoppträna på kvällen men hon avrådde.
"Hästen ska inte ansträngas hårt de första tre dagarna. Skritta i tre dagar sen kan du rida som vanligt" var hennes råd...

Rid inte hästen svettig första veckan efter vaccination.

Tack, vettiga svar allihopa!

Jag kör nog också med lugnare pass 4-5 dagar efter vaccineringen

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 104
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 801
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 869
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar