Sv: Vikt på fölisarna ?
Ja jag har gott om avmaskningsmedel hemma efter att vi förra året rätt vad det var fick problem med blodmask efter flera år av nollade träckprov (troligen min gamling som blev allvarligt sjuk och fick avlivas som släppt ur sig mängder i slutet och dumt nog hade jag småttingarna ihop med honom och sedan släppte jag in ston när han var borta varpå jag smittade ner hela gänget), eftersom det var många som skulle avmaskas så blev det storförpackningar, cydectin och noromectin (vågade inte ge de dräktiga cydectin så fick bli två sorter), senare visade sig Wincents mamma bära på ivermectin recistenta spolmaskar varpå jag fick lösa tuber banminth av vet till henne och det är en av dem som finns kvar.
I år nollade alla utom Wincents mamma sina träckprov så den enda av de vuxna som skall avmaskas är hon och med tanke på hennes recistenta spolmaskar så kan jag inte använda Noromectinet varken till henne eller fölisarna (eftersom de kommer att gå med henne båda två och därför troligen får i sig hennes recistenta maskar). Så just nu har jag 8 sprutor Noromectin till ingen nytta (som går ut nästa år = det blir väl att kasta dem) 3 sprutor Cydectin vilket inte får ges till föl, skall iofs testa om hennes spolmask svarar på det genom att ge henne det och sedan ta nytt kontrollprov så kanske får jag användning av dem.
Jag tror inte veterinärerna är helt glada åt denna extrabörda det löjliga blir ju att de flesta vet ändå inte frågar efter träckprovssvar utan bara skriver ut. Speciellt nu i föltider lär de ju ha att göra iom att alla föl skall avmaskas.
Det kunde ju varit så att tex Axilur som i stort sett bara är verksamt på spolmask och därför nästan bara användbart till föl kunde ju varit receptfritt.