Vikt på fölisarna ?

gylle

Trådstartare
Blev osäker om jag kommer ihåg rätt vad gäller vikten på de små monsterna nu när det drar ihop sig till avmaskning. Stämmer det som mitt minne vill ha det till att en 8 veckors väger ungefär 100kg ?
Har jag rätt för mig om man körde på 100 kg på första avmaskningen vid 8 veckor och 175 kg på andra vid 16 veckor eller är jag helt ute och snurrar med min senila hjärna... (Gäller alltså halvblodsbebisar)

Sv: Vikt på fölisarna ?

Jag tror du ligger i underkant då
OM jag minns rätt vägde mitt föl 97 kg när han skulle opereras för x-benthet (för några år sedan, han är 4 nu) och då var han 5-6 veckor ungefär.

min hingstunge förra året vägde 130 kg som 5-veckors när han skulle opereras så du kan nog lägga på lite. ( lilleman var stor från början :o )

Ok skall man istället gissa på 150 kg som 8 veckors då ? Och sedan ca 250 som 16 veckors eller ? Är ju bättre att ligga lite för högt när det gäller maskmedel men man vill ju samtidigt överdosera för mkt.

Jag tror också du ligger i underkant. Ofta väger dom betydligt mer än man tror. Nån regel säger också att de ökar minst ett kilo om dan.

Vi ger alltid en halv spruta Banminth/Fyrantel vid 8 veckor och den andra vid 16 veckor. Därefter går dom in in det vanliga programmet med de andra hästarna. Jag vill inte riskera att dom får för lite och man lär kunna överdosera upp till 10 ggr utan någon risk. Enl vet är det bättre att ta i lite och vi har aldrig haft några reaktioner. Det blir också en sån liten "skvätt" om man ska dosera ner till 100 eller 150 kg att det även finns en risk att nåt kommer ut igen och då är effekten borta.

Vi ska maska för 8 v i morgon o jag ger en halv spruta.

Hälsn Ann

Mini vägdes igår i Skara, hon är 2 mån o 10 dagar och stor. Hon vägde exakt 149 kg! Veterinären tyckte hon var tjock! ;)

avmaskar man dem även om de inte har mask?

har inte avmaskat mina djur på länge då jag inte haft några problem av mask

Ja man avmaskar föl ändå, även om de vuxna hästarna har 0 på träckprov så säger det inte säkert att det finns noll smitttryck i hagarna då vuxna hästar utvecklar immunitet mot mask och alltså själva tar hand om de parasiter de får i sig så länge det hålls på en rimlig nivå. Ett föl har inte denna immunitet och behöver därför hjälp av maskmedel tills den har hunnit bygga upp en egen immunitet. Det som främst är problem med föl är spolmask vilket i stort sett alla hästar över två år har immunitet mot därav ser man aldrig att man har dessa parasiter i marken (som är vanligt förekommande).

Mini vägdes igår i Skara, hon är 2 mån o 10 dagar och stor. Hon vägde exakt 149 kg! Veterinären tyckte hon var tjock! ;)

Vad bra med en som är vägd på våg i hyffsat rätt ålder, då borde man ju kunna utgå ifrån att min grabb som är lätt i typen men hög inte borde väga mer än 150kg.
Tar man då för 200 kg så har man ju råd med lite spill, jag som tyckte det var så bra när jag insåg att det var en 600kg spruta banminth jag hade liggande och när jag räknade på de vikter jag trodde så skulle den räcka till båda avmaskningarna av båda fölisarna. Tji fick jag, då gäller det att komma ihåg och få recept på mer banminth, så löjligt krångligt det skall vara numera istället för att man bara knallade in och handlade vad man skulle ha på apoteket.

Visst är det! Likadant hos mig som hos dig. Jag tryckte i henne en halv tub Banminth, andra halvan räcker ju till nästa fölunge när hon är 2 månader men sen måste jag som du ringa om mer! Jag har lite av varje liggande men inga mer av den sorten. Undrar vad veterinärerna tycker om det?

Ja jag har gott om avmaskningsmedel hemma efter att vi förra året rätt vad det var fick problem med blodmask efter flera år av nollade träckprov (troligen min gamling som blev allvarligt sjuk och fick avlivas som släppt ur sig mängder i slutet och dumt nog hade jag småttingarna ihop med honom och sedan släppte jag in ston när han var borta varpå jag smittade ner hela gänget), eftersom det var många som skulle avmaskas så blev det storförpackningar, cydectin och noromectin (vågade inte ge de dräktiga cydectin så fick bli två sorter), senare visade sig Wincents mamma bära på ivermectin recistenta spolmaskar varpå jag fick lösa tuber banminth av vet till henne och det är en av dem som finns kvar.
I år nollade alla utom Wincents mamma sina träckprov så den enda av de vuxna som skall avmaskas är hon och med tanke på hennes recistenta spolmaskar så kan jag inte använda Noromectinet varken till henne eller fölisarna (eftersom de kommer att gå med henne båda två och därför troligen får i sig hennes recistenta maskar). Så just nu har jag 8 sprutor Noromectin till ingen nytta (som går ut nästa år = det blir väl att kasta dem) 3 sprutor Cydectin vilket inte får ges till föl, skall iofs testa om hennes spolmask svarar på det genom att ge henne det och sedan ta nytt kontrollprov så kanske får jag användning av dem.

Jag tror inte veterinärerna är helt glada åt denna extrabörda det löjliga blir ju att de flesta vet ändå inte frågar efter träckprovssvar utan bara skriver ut. Speciellt nu i föltider lär de ju ha att göra iom att alla föl skall avmaskas.
Det kunde ju varit så att tex Axilur som i stort sett bara är verksamt på spolmask och därför nästan bara användbart till föl kunde ju varit receptfritt.

Vid 8-10 v avmaskar man mot spolmask. Jag brukar även ge en gång till efter ytterligare veckor. Sedan är det träckprov som gäller ihop med de vuxna.
Tror det kan gå att skicka träckprov redan efter första avmaskningen men jag brukar inte göra det förrän efter installningen.

Rekommendationerna säger avmaskning av föl vid 8 och 16 veckors ålder.

Min vet rådde mig sist att köra dessa två sedan ev styngfluga (om man drabbas av sådana vilket vi brukar göra) i december och sedan även ge en mot spolmask i februari därefter går de in på de vuxnas schema = träckprov i april/maj. Nu har vi mkt lågt smittryck här hemma normalt och båda stona i det fallet var i stort sett rena. Nu har jag ju tyvärr ett sto som själv har en del vi inte kommit helt iordning med så blir nog även ett kontrollprov till hösten för att vara på säkra sidan.

Idag vägde jag min skrangliga (ca 110 cm höga) fölis som är 15 dagar gammal på vågen på kliniken. 84kg vägde han.

Oj! När vi va inne med Nova på sjukhuset och vi skulle åka hem då var hon 6 dagar då vägde hon 45 kg. Ifs så är hon ju för tidigt född. Men jag tycker verkligen det visar på hur olika mycket dom kan väga, är nog svårt att säga en speciell vikt man ska avmaska efter, man måste nog titta på sin fölis eller åka och väga den helt enkelt :laugh:

*kl*

Fick Hingst Info idag och där stod det om fölet vikt och hur man enkelt räknar ut den. Skriver av artiklen så ni själv kan se ;)

Fölets vikt
Ett enkelt sätt att skatta fölets vikt, vilket kan vara bra vid
t ex madicinering och avmaskning är att använda förmlen: Beräknad vikt i kg = G3 (G*G*G)*90 där G = bröstomfånget bakom manken (när fölet andats ut) i meter. Metoden provades på föl mellan 50-250 kg och gav tillräckligt bra noggranhet.

(3:an ska vara upphöjd men får det inte att funka.)

Nu är det dax att avmaska Nova för nu är hon 16 veckor. Hon vägde 40 kg när hon föddes. Vad kan hon väga nu???? Vet. skrev på receptet att jag skulle maska henne som om hon vägde 160 kg..... kan det stämma???
Känns som lite när jag läser hur ni avmaskar era....

Vad är det för ras? Låter som låg födelsevikt för att vara halvblod...
Sen beror det lite på vad du ska använda för preparat, det är bättre att ge för mycket än att ge för lite.

Jag var med och vägde Fenestras hingstunge förra veckan, han vägde 180 kg - halvblodsunge ca 3 månader har jag för mig... :o

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Köpte en liten frallavalp i söndags. Hon är född i slutet av juli och är nu ca 16 veckor. Föräldrarna är två muskulösa/kompakta...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
17 315
Senast: cambodia
·
Kropp & Själ Kan man förbättra sitt minne när man har dåligt minne? Jag vet ju att jag har dåligt minne av flera orsaker- epilepsi, mediciner mot det...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
2 048
Senast: Unafraid
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 456
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka