Vi fick ta bort henne..

H

HarryBarry

Hej!
Första gången här inne på kattavdelningen, men jag var tvungen att skriva av mig lite..
Igår åkte vi in med min 9 år gamla blandraskatt till djursjukhuset.
Hon har sedan i måndags varit ganska hängig, och inte alls varit sig själv. Hon har alltid varit en soffpotatis, men inte på detta sätt.
Idag skulle jag troligen få hem henne igen, hon var uttorkad och hade fått dropp över natten. Dock visade blodprovet de högsta värdena av allting som tydde på att njurarna hade lagt av.
Veterinären rådde oss att låta henne somna in.
Så vi åkte in och tog farväl, och de hade gjort jätte fint med ljus och lite dämpad belysning. Hon somnade så fint. :cry:

Men nu i efterhand går tankarna lite om det absolut inte fanns ngt att göra för henne?
Har ni några erfarenheter ang detta med njurar hos katt?
Påverkas av vad? etc..

Sv: Vi fick ta bort henne..

Hej

har oxså behövt ta bort katt för att njurarna slutat funka, men då har det gällt äldre katter. Den senaste var 16 år gammal. Så jag trodde att det var något som enbart drabbade äldre katter. Tror faktiskt inte det finns något att göra, oftast upptäcker man nog det först när det gått för långt. Katter är ju ganska bra på att dölja sjukdomar (tycker jag iallfall)

/B

consoling1.gif
Njurarna är bland det vanligaste problemen på äldre katter (även om 9 år inte är så mycket). Orsakerna kan vara många: ärftliga faktorer, fel kost eller helt enkelt hög ålder. Tyvärr är det ju inte mycket man kan göra när njurarna väl börjar lägga av. Upptäcker man det i tid kan man förlänga tiden med god livskvalitet genom anpassad utfodring, men någon bot finns inte. Ibland kollapsar de fort tex om de fått infektioner som belastat kroppen på andra sätt. När man ser symptom brukar det redan vara ganska långt gånget.

Har njurarna verkligen lagt av kan man inte göra något. Det går inte att laga dem.

Är njurfunktionen "bara" nedsatt kan man med en del tur ge katten några år till mha. specialkost, regelbunden uppvätskning och mediciner.

Tyvärr har njurfunktionen oftast sjunkit enormt när katten väl börjat uppvisa symptom.

Jag tycker inte du ska grubbla över om du gjorde rätt eller inte. Din katt var väldigt sjuk, veterinären rekommenderade avlivning och nu lider inte katten mer. Det är det viktiga.

Värdena i blodet var på max, de visste alltså inte om hon hade ännu högre.. Vi resonerade på samma sätt och det känns som vi gjorde det rätta för hennes skull.. Men det känns så himla tomt nu..:cry:

Vi tog bort en av våra katter för ett år sedan. Vi hade telefonkontakt med vet då vi märkte att katten slutat äta, men åt ändå nångång ibland. Vi hade den konstant under uppsikt och daglig kontakt med vet som sa att vi skulle avvakta. Men det blev inte bättre så efter några dagar så åkte vi in med honom och vet såg medsamma att det inte var hoppfullt. Njurarna hade lagt av så det var avlivning medsamma. Katten var 6 år gammal. :cry:

Värdena i blodet var på max, de visste alltså inte om hon hade ännu högre.. Vi resonerade på samma sätt och det känns som vi gjorde det rätta för hennes skull.. Men det känns så himla tomt nu..:cry:

ni gjorde rätt..
Vi tog hem våran stallkatt som höll ¨på att dö för ett par vintrar sen.. vi hittade han utanför stallet efter att han varit borta flera dagar (detta var en katt som kommit till stallet själv o ingen i närheten visste vems d va) han försvann det året när första snön kom.. sen hittade vi han typ död på kvällen... vi tog in han i värmen o tvingade i han vatten för han va uttorkad.. Dagen efter va han lite piggare men åkte in till djursjukhuset. där fick han dropp osv..

Han kvicknade till men antagligen så försämrades hans njurar då... han drack jättemycket efter detta... efter ett par månader när ja kom hem en natt så satt han o bara dreglade o såg jättedålig ut.. ja åkte direkt in till djursjukhuset. (hade fått avliva min 14åriga hona bara ett par månader innan). väl framme vid sjukhuset (30 min bort). så va han dålig. dom tog prover på han o värdena va på max.. samt att han hade 4% njurkapacitet kvar... Han hann nästan somna av sig själv.. men dom gav han en spruta :cry:
va glad att erat inte gick så långt...
vet ej hur gammal denna katten var men man gissade på runt tio... kanske över.... men han va enormt go..

en månad efter fick vi ta bort våran 13åriga honkatt.. hon sörjde... så ja åkte in me henne o hon hade cancer i kroppen precis som sin mamma som ja fick ta bort bara några månader innan

det va en jobbig tid.

ja e säker på att du gjorde det rätta.... för lilla kissen..
men ja lider me dig.. o skickar över en massa Kraaamar

Men fy vad vissa får lov att gå igenom med sina älsklingar.

Till TS, visst är det tomt efter de små liven. Men i erat fall så gjorde ni allt rätt men jag förstår din undran. De är ju alltid så att man funderar på vad man kunnat gjort bättre och om man kanske kunnat göra någonting mera.

Hoppas du kan njuta av dina minnen när sorgen lagt sig.

Tack för allt stöd och era fina ord.
Det är fortfarande tomt och en hård klump i magen..
Man går bara och väntar på att de ska ringa och säga att vi kan komma och hämta henne nu och att allt är bra..
Även om vi var med vid insomnadet, jätte konstigt känns det..

Det verkar ju vara ett "vanligt problem" bland katter, någon som vet varför?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Hej alla kunniga! Jag är nyss hemkommen ifrån veterinären med min katt och befinner mig i ett litet kaos. Han diagnosticerades med...
2
Svar
21
· Visningar
3 775
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
12 350
Senast: LevelSkin
·
Katthälsa hane,6år. bondkatt .Aldrig varit sjuk innan. Veterinären kunde inte fastställa vad det var katten dog av,men jag undrar fortfarande vad...
Svar
11
· Visningar
5 253
Katthälsa Den 8/7 fick jag låta min underbara katt tjej somna in. Hon fick njursvikt. Hon blev 12 år. Jag åkte in med henne på morgonen men få...
Svar
0
· Visningar
923
Senast: Pernilla34
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama