Veterinärfobi?

Haukur

Trådstartare
Jag blir så konfunderad över trådar på buke ibland. Både på hästvård, hund, katt och andra djur ser man trådar där djur har hemska symptom på sjukdom men det har inte ens slagit TS att kontakta veterinär. Istället tar många gratisvägen och hoppas att nån nätguru ska rädda deras djur (och plånbok) från onödigt lidande.

Jag har blivit itutad sedan barnsben att man först skaffar sig kunskap -sen kan man möjligtvis skaffa ett djur -om mna har råd.
Dyker något problem upp som man inte kan lösa själv så tar man hjälp, det är man lixom skyldig som djurägare.

Att ha djur är väl ingen mänsklig rättighet? Det är en förmån till dom som lyckats bli tillräckligt rika för att försäkra och betala självrisken när något händer.

Sv: Veterinärfobi?

Vid icke akut sjukdom kan jag förstå att man kollar runt lite, för att få ett hum om vad det kan handla om. Det är ju ett sätt att förbereda sig inför veterinärbesöket. Själv kontaktar jag uppfödarvänner jag tror kan hjälpa mig.

Men man måste ju ha någon slags förmåga att bedöma hur länge det är lämpligt att vänta med veterinärbesök.

Men man måste ju ha någon slags förmåga att bedöma hur länge det är lämpligt att vänta med veterinärbesök.

Självklart är det ok att fråga runt lite, som du säger, för att förbereda sig. Men att se ett internetforum som ett alternativ till veterinärvård tycker jag är skrämmande. Många vill ha djuret diagnostiserat direkt på nätet och gärna tips om något reseptfritt läkemedel att behandla med.
Är man så himla orolig för sitt djur tycker jag man ringer veterinären först, rådfrågar och eventuellt bokar en tid. Sen kan man slå sig ner vid datorn och kolla om någon varit med om liknande.

Jag håller med.

Är det inte akut så stjälper det nog mer än det hjälper att i fullständig panik ringa veterinären alt. släppa allt och åka in till djursjukhuset. Det blir lite som "vargen kommer" för veterinärerna, ungefär. Dessutom är det absolut aldrig fel att som djurägare höra sig för och försöka skaffa en del information själv.

Men att logga in på internet för att ställa frågor till andra (icke veterinärer) när ens djur är uppenbart, akut sjukt är förstås helt förkastligt.

Fast jag var ju påväg till veterinären med Aini när hon, visade det sig efter några minuters letande på nätet, tappade en mjölktand :o

Håller med!

Man blir helt förskräckt över vissas trådar; min katt skriker när jag klämmer den på magen - vad kan det vara? Och senare: "Äh jag avvaktar några dagar ..."

Men att fråga lite om icke akuta saker är ju helt okej tycker jag innan veterinärbesöket.

Det är inte bara när det gäller djuren som detta fenomen uppstår. Kolla bara på ÄU/Senior, hur många trådar har det inte varit där TS radar upp en massa symptom och alla skriker "åk till akuten" men TS inte gör ngt ändå...

Det är inte bara när det gäller djuren som detta fenomen uppstår. Kolla bara på ÄU/Senior, hur många trådar har det inte varit där TS radar upp en massa symptom och alla skriker "åk till akuten" men TS inte gör ngt ändå...

Fast då kan jag tycka att man får skylla sig lite själv men ens djur har man ju ett ansvar för, dom kan ju inte direkt ta sig till veterinären själva..

Min mamma är sån :cool: Jag berättade för henne att jag känner på mej att det är något på tok med min häst, han körde upp huvudet och blev spänd som en fiolsträng när jag travade idag, plus att han inte kunde gå rakt utan gick som en ostbåge ungefär. Jag sa till henne att jag ville ringa vet. eller ET, hon svarade att jag 'kan gå ut och fråga på det där forumet du sitter på hela tiden, han kanske behöver vila bara?' Talade (o)vänligt och bestämt om för henne att nej, jag ska ha ut någon och titta på honom! Så nu blir jag fattig på onsdag, för hon tänker inte betala någonting med min häst (jag säger bara tack och lov att jag sparade studiebidraget i fyra månader!) men när det gäller familjens hundar ringer hon veterinären om de skulle hosta, ungefär. Jag blir så trött!

Samtidigt finns det ju folk som ringer vet så fort djuren snubblar till eller hostar. Jag kommer ihåg skräckexempel i tvprogrammet djursjukhuset, folk som inte hade något sunt förnuft alls. Exempelvis en hund som hade varit själv i vardagsrummet en stund och sen hittade man inte nån liten plastgrej. I stället för att avvakta och LETA efter prylen åkte de in och röntgade i en massa vinklar och inte fasen hade hunden svalt något. De hittade sen plastprylen då de kom hem. Vad kostade det oss alla i försäkringspremier?
Jag har en bekant som ringer ut vet så fort någon av hennes hästar hostar det minsta. Vet har förklarat att de kan ha torrhosta precis som vi och har hästen inget snor, ingen feber och inte hostar igen så är det ingen fara. Men en hostning och vips är vet ute igen.

Fast då kan jag tycka att man får skylla sig lite själv men ens djur har man ju ett ansvar för, dom kan ju inte direkt ta sig till veterinären själva..

Absolut! Jag försvarar absolut inte beteendet, bara konstaterade att det inte bara gäller djur.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka