A

alfur

Kan någon berätta vad vetekli innehåller och tillför hästen? En i mitt stall har köpt en säck och vill att jag ska köpa in mig på den. Hennes argument är att det är bra för pälsen. Nu får han redan B-vitamin för att underlätta pälsbytet, så jag undrar om veteklit är överflödigt? :confused:
 
Det är väl sant att det är bra för pälsen, eftersom det innehåller mycket B-vitamin. Jag ger det dock inte för den anledningen, utan för att det innehåller väl sammansatt protein även om det inte har så högt proteininnehåll. Det innehåller även mycket fosfor. Sen så tycker jag att det är en bra byggsten i min foderstat, eftersom mina hästar inte klarar av havre. Med veteklin får de däremot den energi de behöver, och är precis som jag vill ha dem- pigga utan att vara hetsiga (det blev de av havren) och bra i hullet. :)
 
Vetekli har högt protein innehåll. Det har ju tom mer protein än lucern.
 
Men alfur får havre och betfor, och det får även den andra hästen som nu även får vetekli. Hon brukar tydligen alltid ge det på vårkanten..?
 
I vilka mängder ungefär ger ni? och den ska väl blötläggas, förslagsvis ihop med betforn?
frågvis..
 
Vilka mängder och OM du överhuvudtaget behöver ge vetekli beror på vad höet har för värden och hur foderstaten i övrigt ser ut.
 
Såklart. Nu vet jag bara att det är "bra" värden på höet och att han är i fint hull, men är under uppbyggnad. Får 6-7 kg hö (beroende på hur kallt det är, får mer i hagen då). 1,5 liter havre och 7 dl torr betfor uppdelat på 3 mål. Höet på 4 mål. +mineraler och b-vitamin. Han är en relativt stor islandsvalack som rids varje dag. Och som sagt så är han i bra hull men håller på att bygga upp musklerna. jag förstår att det är svårt att säga exakt hur mkt jag ska ge när ni inte har mina hövärden, men jag är mest intresserad av ungeför hur mkt som är rimligt att ge.
 
Hur blir det med Ca/P kvoten när ni ger vetekli? Enligt mina tabeller innehåller det 1,7g Ca och 12 g P. Det urkalkar skelettet om det är fel balans...

Enligt mina tabeller innehåller vetekli ca 15mg B-vitamin/kg. Om man är ute efter B-vitamin så är det kanske bättre att ge typ foderjäst som innehåller ca 230mg/kg.

Bara lite tankar som jag fick...
 
Precis. Ska man ge vetekli så måste man ha koll på ca/p kvoten. Får hästen för mycket fosfor i förhållande till kalcium så tar inte hästen upp kalciumet i foderstaten.
 
Så har man inte exakta värden så är det bättre att låta bli?
 
jag ger mit sto vetekli för att hjälpa henne hålla i gång magen ordentligt, det behöver inte svälla som betfor men man ska fukta det ordentligt :bump:
 
Jag ger lite vetekli just för fosforet, eftersom jag även ger lusern, som har mkt kalcium och lite fosfor. Dessutom tycker hästarna att gröt är supersmaskigt! :d
 
jag måste också tillägga att vetekli har så pass mycket protein att man inte ska ge obegränsat, max 100g/100kg häst.
Precis som soja alltså.
 
jag skulle inte ge vetekli för att det är skalet kliet görs på och där sammlar växterna föroreningar, så du kan ju tänka dig vad som finns dära i om vetet växte vid en väg tex..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 785
Senast: warg
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 515
Senast: Habina
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
677
Senast: Cavallo
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 126
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp