H

Hästbiten

Funderar på att börja ge vissa hästar vetekli... Eftersom vissa står på torv eller spån istället för halm. Jag vill att de ska få i sig fibrer, är vetekli då ett bra alternativ?
Jag gav de müsli förut, men hästarna blev välgigt tjocka av den och nu måste jag hitta på nått annat.
Blöter ni eran vetekli? Har hört både och...
Har någon erfarenheter av vetekli, bra eller dåliga? Eller har ni något annat förslag istället för vetekli. I övrigt får de bara hö, havre, betfor och mineraler.
Tacksam för tips!

:-Walter-: :banana:

Det bästa sättet att tillgodose hästen fiberbehov är att ge så mycket hö det bara går.

Vetekli kan aldrig jämföras med stråfoder.

mvh Jessica

Då tycker jag lusern vore en bra idé! Det räknas som grovfoder och har ungefär samma Mj och Smrp som vetekli men har högre Kalcium.

De har nästan fri tillgång på hö, men räcker det?
Får de i sig tillräckligt med fibrer då??

Lusern är jag väldigt emot, i alla fall i pelleterad form.. Har bara dåliga erfarenheter av det.
Men hackad lusern kanske är ett bra alternativ? Någon som vet nått om det?

Ja jag menade Lusern Hackad Strå eller vad det heter, eftersom jag läst här ngnstans att inte pelleterad Lusern räknas som grovfoder(om det är sant eller ej vet jag inte) + att det ju med pelleterad lusern är större risk för foderstrupsförstoppning. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hjälp! Har ett riktigt knivigt problem om vilket strö jag ska hitta till lösdriften! Har en häst med ekvin astma så halm går såklart...
Svar
10
· Visningar
1 453
Senast: skiesabove
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 437
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 574
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar