Cilva

Trådstartare
Vad kan det tänkas innehålla i näringsväg? Enligt mina böcker så ska det vara mest energi i halm (vilket skulle passa mitt hö alldeles utmärkt) men det står inte hur mkt. Måste jag göra en analys på halmen el kan jag räkna på nåt medelvärde?

I boken jag har så finns det olika sorters halm, gräsfröhalm och stråhalm (tror jag det var) med olika näringsvärde. Gissar att vetehalm hör till den sista gruppen?

Det är för mig väldigt tilltalande att ge halm eftersom jag gärna vill ge mer grovfoder åt mina hästar. Och nu finns det en bonde i närheten som har storbalar till salu, 250kg för 500kr. Är det ett ok pris? Halmen är hittransporterad nånstans söderifrån så en del av priset är ju kostnad för transporten.

Sv: Vetehalm

Enligt min "foderbibel" innehåller vetehalm ca 4,7 Mj/kg. Nu är det ju så att analysen är antagligen gjord på hela stråt men hästarna är ju lite smartare och äter bara de bästa bitarna så man kan nog egentligen räkna med något högre Mj-innehåll. Själv så räknar jag på 4,7 Mj för enkelhetens skull.

Jag betalar 60 öre/kg för halm i småbal som väger i snitt 9 kg. Hämtar hos grannen 300 meter bort och får även lagra på hans loge då jag inte får plats med så mycket på min loge. 2 kr/kg skulle jag aldrig betala men jag bor ju i E-län där det odlas vete...
//marti

Tack för ditt svar!

Kan/bör jag räkna med något proteininnehåll? Har aldrig fodrat med el använt halm öht så jag har ingen koll.

2kr kilot är nog rätt dyrt om man bor som du men nu är det här nog transporterat över 100 mil (norrut). Det finns de som odlar spannmål här (en i min kommun) men de tar oftast inte rätt på halmen.

Protein/Ca/P/Mg/selen etc behöver du inte räkna med. Halm innehåller i princip ingenting av dessa näringsämnen. Ett tips från Christina Planck är att fodra halm i samma hörn/höhäck etc som du ger hö i istället för att sprida det i boxen.
//marti

Tack, då är jag inte helt ute och cyklar.

Jag hade tänkt mig att fora me dhalmen samtidigt som höet och inte använda det att strö med. Skulle bli väldigt dyrt och onödigt eftersom jag har gratis spån :)

Liknande trådar

C
Foder & Strö Jag skulle gärna vilja ha synpunkter från landets alla hörn om hur ni har det i er landsända med: Hö / Hösilage, har ni fått tag i...
Svar
15
· Visningar
1 437
Foder & Strö jag har börjat att fundera att ge mina hästarna halm som komplement till spån att strö med. detta för att de ska få något att tugga på...
Svar
18
· Visningar
5 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka