Ventilationshjälm vs. "vanlig" hjälm

hjärter_dam

Trådstartare
Hur stor är skillnaden egentligen, mellan "vanliga" hjälmar och hjälmar av lättviktsmodell med ventilation, typ Carles Owen? Jag har en Champion Showring som jag trivs jättbra med, men visst, svettig är man ju efteråt, och inte så lite heller. Skiljer det mycket på hur hjälmen "andas", beroende på om den är med ventilation eller inte? Funderade ett tag på att det bara gick mode i de där hjälmarna, men eftersom "alla" har sådana hjälmar nuförtiden måste de ju vara bättre än de "vanliga". Eller?

Sv: Ventilationshjälm vs. "vanlig" hjälm

Har en lättvikts ventilations hjälm som jag haft i snart 3 år och den är toppen.
Hade en vanlig sammets hjälm förut och var helnöjd med den men ´lånade ut den och provade då min sambos hjälm och är hel såld på den!
Vinter tid är det skönt med pannband eller mössa under oxå när det blåser för då känns det att den har ventiltion men det funkar jättebra ändå!
Sommartid är det en fröjd att rida i hjälmen, känns knappt som man har hjälm!
Och en varm sommardag så kändes det i den gammla hjälmen som man hade en blöt servett låg i pannan och den är ju inte så skönt men nu är jag aldrig svett i hjälmen!

Ska du köpa ny hjälm så rekomenderar jag varmt ventiltions hjämar!

Chivita skrev:
Har en lättvikts ventilations hjälm som jag haft i snart 3 år och den är toppen.
Hade en vanlig sammets hjälm förut och var helnöjd med den men ´lånade ut den och provade då min sambos hjälm och är hel såld på den!
Vinter tid är det skönt med pannband eller mössa under oxå när det blåser för då känns det att den har ventiltion men det funkar jättebra ändå!
Sommartid är det en fröjd att rida i hjälmen, känns knappt som man har hjälm!
Och en varm sommardag så kändes det i den gammla hjälmen som man hade en blöt servett låg i pannan och den är ju inte så skönt men nu är jag aldrig svett i hjälmen!

Ska du köpa ny hjälm så rekomenderar jag varmt ventiltions hjämar!

Vilken ventilationshjälm har du?

Charles Owen har väl ändå ingen ventilation? Däremot GPA-hjälmarna o dess kopior.
Har haft CO ganska många år nu, o dom e väldigt bra o sköna. Mkt nättare o snyggare modell än vanliga sammetshjälmar. Men visst blir dom oxå varma på sommaren.
Funderar på en GPA-hjälm, ventilationen i dom tror jag gör mkt. Sköna är dom oxå! Men dyra... Men du kan ju alltid köpa en kopia, typ IRH från Jacson. Kostar väl runt 1500, GPA runt 2500-3500, finns olika modeller.

Jag har både en Charles Owen Showhat, alltså en sammetshjälm. CO tillverkar inte, så vitt jag vet - några ventilationshjälmar du måste blandat ihop det med något annat märke. Sedan har jag en GPA Titanium hjälm med ventilation som jag trivs väldigt bra med. Har blivit så att jag mest använder CO:n som 'fin-hjälm' eller vad man ska säga. Då jag egentligen tycker att sammet är snyggare än ventilationshjälmar så jag använder mest min GPA som vardagshjälm numera. Men den är skön och väldigt lätt att ha på sig. Dock dyr, jag gav väll ca 3200:- för min men då kom jag ändå undan relativt billigt. Men det finns ju en mängd kopior också t.ex. IRH från Jacson, sedan finns det en till lite billigare modell från GPA har jag för mig som kostar runt 2500:-.
Finns även någon variant hos Hööks m.m.

Men jag kan varmt rekommendera GPA hjälmen i alla fall. Den är jätteskön, speciellt bra såhär på våren/sommaren framför allt. Jag tycker jätte mycket om min CO också men den är hemskt varm på sommaren att rida i och förra året när jag red mycket med den höll jag nästan på att få huvudvärk pga. hjälmen. Så jag uppskattar min GPA extra mycket såhär kring sommartiderna..

Jag är också lite sugen på en ventilationshjälm, har just nu en CO.
Problemet är bara att jag inte vet vilket märke.
Jag har ridit i en IRH från jacson och märkte absolut INGEN skillnad, möjligtvis varmare än i min egen :confused:, varför detta?
Eller bör man köpa en gpa för maximal ventilation? Hur är hööks ventilationshjälmar, ser "mindre" ut än gpa, inte lika fotbolls-liknande.. :D

jag har hööks ventilationshjälm, en hi-lite eller vad de heter fast utan den där fula silvergrejen på mitten :p. det är ju inte lika mkt ventilation i den som i gpa och dess kopior men den är ändå rätt sval och skön jämfört med min andra hjälm. jätteskön att ha på sig och den formar sig bra efter huvudet, samt att den iallafall är lite svalare än andra hjälmar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka