Vem vet något om Cushing´s Disease?

annas_makeup

Trådstartare
Var till ATG och fick den diagnosen på vårt shettissto, inga prov togs. Jag fick en förklaring men det var fler patienter på kliniken så det sprangs emellan. Veterinären sa att det var typiskt att shettisen hade satt vinterpäls lite här och där på kroppen, hela övre halsdelen var hård, hon sa att det var fett samt att ponnyn är rund om magen. Nu har ponnyn gått med betesreducerare i några dagar och halsdelen börjar att gå ner. Anledningen till pälssättning trodde jag att det berodde på att hästarna gått ute dygnet runt i 1.5 månad med täcke då hon är klippt. Finns det någon som har fått denna diagnos eller har kunsap om den så vore jag tacksam. Ponnyn har tidigare varit lite hård i halsdelen men med motion så har det försvunnit. Tack på förhand.
Mvh Anna.

Sv: Vem vet något om Cushing´s Disease?

Var till ATG och fick den diagnosen på vårt shettissto, inga prov togs. Jag fick en förklaring men det var fler patienter på kliniken så det sprangs emellan. Veterinären sa att det var typiskt att shettisen hade satt vinterpäls lite här och där på kroppen, hela övre halsdelen var hård, hon sa att det var fett samt att ponnyn är rund om magen. Nu har ponnyn gått med betesreducerare i några dagar och halsdelen börjar att gå ner. Anledningen till pälssättning trodde jag att det berodde på att hästarna gått ute dygnet runt i 1.5 månad med täcke då hon är klippt. Finns det någon som har fått denna diagnos eller har kunsap om den så vore jag tacksam. Ponnyn har tidigare varit lite hård i halsdelen men med motion så har det försvunnit. Tack på förhand.
Mvh Anna.

Det finns medicin att få. Dyr men effektiv. Och helt nödvändig för att få en förbättring. Den onormalt tjocka bringan och påsarna över ögonen kommer att minska och förhoppningsvis försvinna, och fång- benägenheten minska med medicinering.
Vad jag förstått, beror det på en tumör på hypofysen.
Det finns även Cushing på människa.

Vad jag förstått, beror det på en tumör på hypofysen.
Det finns även Cushing på människa.

Kan inget om Cushings hos häst, men hos människa kan det bero på flera olika saker. Tumör i hypofysen är en, tumör i binjurebarken är en annan.

Mitt råd till annas_makeup är att kontakta veterinären igen och få helt klart vad som gäller.

:bow: Tack så jättemycket, verkligen bra information. Vi utreder vidare.
Mvh Anna.

Fick också en halv diagnos på Cushings på min häst. Han har bara pälsen som symtom och dessutom fång. Efter någon vecka pratade jag med en god vän som är djurskötare. Hon berättade att hos hennes veterinärer hade man diskuterat just Cusings. Hon sa att massor av gamla hästar får Cushingsdiagnos utan att ha detta. Cushing är en relativt besvärlig diagnos att ställa. Man får tydligen ta både urin- och blodprov samt ibland spruta något särskilt hormon för att få en helt korrekt diagnos.

Idag har min gubbe fällt av nästan all päls (vilket förra ägaren sa att han aldrig gjorde). Han har inga andra Cushingssymtom (ökad törst, i och för sig har han alltid varit glad för mat så kanske). I alla fall så börjar jag betvivla diagnosen. Ok, hur som helst så sa hon att man kan inte bara säga rent ut att en häst har Cushings. Det är mycket mera omständligt än så.

Tack Janna för länken. Nu blev jag ännu mer övertygad om att min häst inte har Cushings. Stämmer endast med pälsen (vilket kan vara vanligt bland gamla hästar).

Men kan inte hästar ha olika grader och varianter av Cuchings, precis som sköldkörtelsjukdomar på människa?

Vad är symtomen för cushing? mitt lilla russ har inte fällt klart än i år? hon har haft lite svårt för det sista åren speciellet efter hon fick sina prblem med hsta, nu ska jag ta träckprov oxå och se så det inte är mask som spökar för så här länge brukar hon inte hålla kvar pälsen, i övrigt så är hon lite tunn pga fångrisken, väldigt fin och glansig i sin sommarskrud pigg och vaken.

Vad är symtomen för cushing? mitt lilla russ har inte fällt klart än i år? hon har haft lite svårt för det sista åren speciellet efter hon fick sina prblem med hsta, nu ska jag ta träckprov oxå och se så det inte är mask som spökar för så här länge brukar hon inte hålla kvar pälsen, i övrigt så är hon lite tunn pga fångrisken, väldigt fin och glansig i sin sommarskrud pigg och vaken.

Lång lockig päls är väl det mest kända symptomet. Dom dricker och kissar mkt. Fånganfall. Fettansamlingar (t ex i nacke och groparna över ögonen). Dom tappar muskler på överlinjen och får lite hängigare mage (pga att muskler bryts ner).

Det var dom jag kom på nu.

/Maria

The most common symptoms of Cushing’s syndrome are:

- Sudden-onset polydipsia. An affected horse may drink as much as 80 litres of water a day (as opposed to an average 20 – 30 litres). This condition is usually accompanied by polyuria.
- Abnormal hair growth and shedding. Affected horses may develop a growth of heavy, coarse, often curly hair, which does not shed in the summer. This may be accompanied by sweating and seborrhea.
- Development of a swayback stance and a pot belly.
- Filling above the eyes caused by the deposition of fat.
- A general appearance of malaise, with dull eyes and drab coat.
- Increased appetite (usually with no accompanying weight gain).
- Chronic laminitis.
- Loss of muscle over the topline.
- Compromised immune system. This gives rise to a host of conditions/diseases which are often passed off as old age. These include respiratory disease, skin infections, abscesses of the foot, buccal ulcers, and periodontal disease.

Från: http://www.recoveryeq.com/cushings_syndrome_pro.htm

/Maria

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka