Vem står för kastrering, vargtänder osv vid fodervärd?

purity_666

Trådstartare
Jag funderar på att ta en unghingst på foder. Det jag funderar på är hur man bör göra med kostnad för tex kastrering, utdragning av vargtänder ock liknande? Veterinärkostnad vid skada och sjukdom känns logiskt att fodervärden står för, men att betala för en kastrering som utförs i samtycke med ägaren, eller utdragning av vargtand känns inte lika lockande. Speciellt när det inte är säkert att hästen skall säljas sen.
I det här fallet vill ägaren behålla hingsten som hingst så länge det funkar med hantering osv, blir han omöjlig skall han alltså kastreras.

Så hur tycker ni man bör göra? Kan man skriva kontrakt på såna saker? Annars är det ju ett finfint sätt för luriga unghingstägare att få gratis kastrering, utdragning av vargtänder osv på sin häst. Nu påstår jag inte att ägaren är lurig på något sätt, men man vet ju aldrig tyvärr.

Likadant om hästen skulle visa sig behöva genomgå ett större ingrepp, operation eller liknande, är det då vanligt att hästen åker hem till sin ägare igen, eller mer vanligt att den stannar hos fodervärd. Vem står för de kostnaderna?

För att förtydliga igen så gäller det inte provfoder innan köp, utan en längre tids fodervärd. Vet inte om jag la den på rätt ställe så ni får flytta om det är fel.

Sv: Vem står för kastrering, vargtänder osv vid fodervärd?

Allt sådant är ju upp till fodervärd och hästägare att gemensamt komma överens om och skriva med i kontraktet. Därför är det viktigt att diskutera igenom sådant innan, så att man inte "tror" att den ena eller andra ska stå för de ena eller andra kostnaderna.

Eftersom det är hästägaren som måste fatta beslut om kastrering, så är det ju mest naturligt att hon står för kostnaden, men för att undvika diskussioner så måste det stå med i kontraktet.

(När jag lämnar ut hästar på foder så brukar de kontrakten vara på flera A4-sidor och ta upp det mesta som på ena eller andra sättet rör hästen. Man kan aldrig skriva för mycket, eftersom det dels förebygger senare tvister och dels så får man en naturlig dialog avseende skötsel, hantering och ansvar, sdom är bra att ha innan man lämnar ut hästen.)

Som sagt är det ju upp till de berörda parterna att avtala om sånt.
Personligen tycker jag att det är ägaren som står för kastrering och vargtänder, det är ju inte "sjukdomsrelaterat".
Stora operationer/långvariga sjukdomstillstånd är väl inte lika självklart, spontant känns det väl som att FV står för självrisk om det är tex kolikanfall eller liknande, sedan bör man avtala hur man gör med sådant som överstiger eller går utanför det försäkringen täcker. Man kanske kan skilja på vad "vet anser måste göras" och vad "ägaren anser måste göras", det kan ju skilja sig åt lite.

Det är svårt det där med FV, så mycket kan hända och det kan alltid bli struligt. Se till att komma överrens om och avtala kring varje liten fråga som ni kan komma på, för bådas skull.

Jag skulle inte betala för kastrering och "bestående" grejer man gör med hästen, typ vagtänderna, slutmätintyg, passtillverkning, osv. Sådant bör ligga i hästägarens intresse, att det blir gjort. Däremot anser jag att ja, typ årliga vaccinationen går på fodervärden om man har hästen mer än nåt halvår och vaccinationstiden blir under tiden man har den hemma.

Liknande trådar

F
Ekonomi & Juridik Hej hästvänner! Jag hittade en häst förra hösten som jag blev fodervärd för, min allra första egna foderhäst. Tyvärr gjordes ingen...
Svar
9
· Visningar
2 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar