vem med vem?

F

fnorr

Lägger tråden här och hoppas den får vara kvar, det är de här sortens folk jag vill ha råd av så......

Stallet kommer snart att vara fullt, 5 hästar och jag funderar över hur de ska gå ihop(eller inte)

-Häst 1:17 årigt fuxsto, taskigt förflutet med vävning + gå i hagen fram o tillbaka(hästen mår mkt bättre sen den kom till vårat stall). Den är mkt matglad och äter som en dammsugare (på vintern får de en del av höet ute). Gått mkt själv men borde må bra av att ha en polare ute.

-Häst 2: 7 årigt sto, vet inget om denna men då den är släkt med "dåren" är den förmodligen "yr". Har gått med annat sto, men vet inget om den då den inte har kommit än, köpt från Frankrike och anländer nästa vecka.

-Häst 3: 10 årig ponnyvalack, mkt snäll mot andra hästar, älskar sällskap

-Häst 4: 8 årig ponnyvalack, kan vara lite kaxig, vet inget annat, anländer om ngn vecka

-Häst 5. 11 årig dåre, valack som tävlar hoppning, är bara hemma ibland och har då gått ihop med häst 3, de gillar varandra. Inga risker med denna, han håller på med sin karriär. Kan inte vara själv speciellt bra

I stallet kommer stona att stå brevid varandra i egen avdelning och valackerna står i en annan.

Behöver hjälp med att para ihop dem 2 och 2........både till humör och "matmässigt" och är själv inget proffs på utsläpp, kommer från en miljö där alla var ute en och en(om ens det:eek:)

En hage ligger uppe vid stallet och från den kan hästarna bara till viss mån se de andra hästarna i andra hagar. En hage är ngt mindre och skulle kunna passa åt en ensam.....

Sv: vem med vem?

Alltid svårt att veta hur hästar trivs med varandra. Jag skulle satt hästarna som ska gå i samma hage bredvid varandra inne i stallet så de får känna av varandra inne först, innan de släpps ihop ute. Om nr 1 är van att vara själv (& kan vara lite egensinnnig / ranghög pga dety) skulle jag släppa henne med nr 3 som är vänlig & nr 5, då har troligt vis nr 5 alltid sällskp av någon.., sen nr 7 & 8 tillsammans. Men svårt att säga såhär "teoretiskt" du får väl se vad de verkar vara för individer när du får hem dem;)

Vi har aldrig haft problem med att slppa ihop hästar. Det har varit ett antal genom åren.

Rent spontant vallackerna i en hage om det verkar funka. Det blir då tre ibland och annars två.

Sto 1 lär väl få gå själv, men släpp sto 2 i närheten och se om det *kan* vara alternativ på sikt. Du måste ju få koll på tvåan, och ettan har ju faktiskt blivit bättre?

Hur du än gör, så blir ju resultatet förmodligen tre hagar. Och sto 2 vet du inget om än.
Att vallackerna går tillsammans - om det går - är bara bra eftersom antalet inte kommer att vara konstant.

Håller med bubbel :bow: !
släpp alla tillsammans i en hage, det blir nog lite pip i början mellan hästarna när de ordnar rangen men så är det alltid, men sen kommer de förmodligen att trivas bäst eftersom det förmodligen aldrig blir så att nån häst blir ensam.

Och jag har sett en häst sparka av benet på en annan.

Så himla enkelt är det inte.

Jag skulle inte blanda valacker och ston då det oftast är i såna flockar det blir bråk. Vissa ston är rent hatiska mot valacker..

Håller med centaur,
vårt sto har sparkat av benet på en häst så den fick avlivas, hon skadade en annan häst allvarligt men den är OK nu.
När vi köpte henne var vi försiktiga först och hon fick gå i egen hage brevid de andra, men efter några veckor släppte vi ihop dem och det har gått bra!! De hon går med hemma är en valack och ett sto på 19 år-
Nu har vi flyttat henne till ett stall med bättre träningsmöjligheter just under vintern och där är det ingen som törs släppa ihop sin häst med vårt sto,så nu får hon gå själv igen, tycker allt lite synd om henne men hon går där så lugnt utan att ropa efter andra så det får väl gå till våren då vi tar hem henne till gamlingarna igen.

jumanji

Nej jag kommer inte att våga släppa ihop alla.............tycker nog att hagarna är lite för små för det + riskfullt

Hmmm...det kommer nog gå bra, ta det lungt och sansat och låt dem få sniffa på varandra, det är ju bra att dojja av dom. Det är ju de där magiska 10 minutrarna (om man har tur) som man som hästägare gärna undviker, men får de bestämma rangen så är det sååå skönt att ha en flock som kan gå ihop. Jag tänkte på vävaren...det "smittar" lätt så när kusarna står i stallet så försök att sätta skivor eller gardinder så hon inte står där och "undervisar" om kvällarna.
Mares rules...eller?

Jag är en förespråkare av valack respektive stohagar men vi har också provat att ha en valack i stohagen och det har fungerat bra. Skulle däremot inte släppa in ett sto i valackhagen, alldeles för stor risk att de slåss om henne.

jag har mina egna hästar blandat alla tillsammans, ston som valacker,

det är bara när jag har kunders hästar hemma som jag ofta har dem en och en eller om ägaren vill så släpps de in i flocken.

Vi har alltid haft ston och valacker tillsammans i flock i STORA hagar. Har endast haft problem en gång då en ny häst blev totalt utmobbad. Denne häst kunde inte läsa de sociala koderna och stod glatt kvar när de andra kom med blottade tänder och bakåtstrukna öron. Eftersom den hela tiden blev attackerad, och inte flyttade på sig, så fick denna häst byta till ett stall där hästarna går1 eller 2 i varje hage. Annars har det alltid fungerat fint!

För oss har det absolut inte fungerat, speciellt inte med "påfyllning" av valack i blandad hage.

I Stall 1 där jag står går det en valack och ett sto i varje hage, stoet alltid ranghögt....funkar skitbra

I stall 2 går min valack med ett sto, kommer senare komma in ett sto till....

Har alltid tyckt att ston går bra ihop, dock kan dom va överjävliga mot valacker....

Min mammas häst (Sto) tål knappt att ha en valack i sin hage...dom ska ut och det är NU!!!!

Den enda hon accepterat är min valack, men han e väldigt ranglåg och sköter mest sitt....Och sen kan han va en riktig charmör som småpratar vackert med damerna hela tiden....:love:;)

//Domino_s

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 666
Senast: jemeni
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 684
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 443
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar