växthusodling

B

Bloody F Mary

Vad odlar ni i ert växthus?
Jag har själv bara sått lite tomat och gurkor, men ska prova squash, är det lätt eller behövs det pollineringshjälp som ibland med meloner?

Sv: växthusodling

Förra året var första gången jag odlade gurka - har inte så hög luftfuktighet i växthuset som gurkor vill ha... men löste det genom att ha ett miniväxthus över gurkplantorna och duschade på gurkornas blad varje dag. Hade både en frilandsgurka och en växthusgurka och fick ganska många krispiga och goda gurkor!

Brukar odla physalis också - det gäller bara att hålla efter plantorna på samma sätt som man gör med tomatplantor så att de inte bara växer och växer utan att man även får mogna bär/frukter!

Ett citrusträd har jag haft - men tyvärr dog det av okänd anledning nu i januari. (Övervintrar det inomhus.)

Squash brukar jag odla varje år, men inte i växthuset för det går lika bra ute på friland. När det gäller pollineringen borde dock inte växthuset vara något problem - för du måste ju ändå se till att ha bra luftväxling där inne och då kommer ju "flygfän" in också!

Här är en bild från mitt växthus förra sommaren, där man kan se lösningen med miniväxthus till gurkan. De höga plantorna bortanför miniväxthuset är physalis. Mellan vilstolarna längst in anar man citrusträdet. På spaljén bakom pelargoniorna i förgrunden klättrar passionsfruktsplantor som jag sått av frön från en frukt. Plantorna var ungefär ett år gamla på bilden - de har ännu varken blommat ett gett någon frukt.

Lycka till med odlandet!

Svärföräldrarna odlade utöver tomat och gurka även vindruvor. Stora, jättefina och goda blåa druvor, kunde smälla i mig hur många som helst :d

Vilket fint växthus, mitt är litet av äldre modell typ med stampat jordgolv.
Men jag ska anamma ditt tips med squashen och sätta dem ute kanske i kanten på kompsten?

Jag har oxå druvor i mitt lillalilla växthus och det känns som ett litet misstag, det bir sämre plats över till mina gurkor och tomater.

*kl*

Någon som vet vilken av alla dessa sorters pumpor som växer så bra på dynghögar? :)

Detta blir första sommarne med växthus, men har lite paprika och physalisar som jag ska ha, sen i det andra växthuset finns det redan vindruvor, då de som bodde där förut hade satt in dom. :)

TACK!!! Jag tycker det är UNDERBART! Kallar det för orangeriet - för jag har det som uterum med mycket växter - inte främst för att odla massor.

Squash i komposten är en jättebra idé - den växer snabbt och täcker tillslut hela! Squash vill ha mycket vatten - så om det är en torr sommar är det alltså en fördel om du inte har så långt från vattenkranen till komposten (ifall du väljer att plantera den där.)

Glömde ju faktiskt skriva att jag har vindruvor också! En planta baltiska druvor, den är planterad i jorden utanför växthuset för att övervintra bättre men rankan får växa in uppe vid taket.

Till dig som tänkte ha paprika i växthuset: VARNING!!! Paprika får jättelätt ohyra och då sprider det sig till allt i växthuset! Jag har gjort det en gång och gör ALDRIG om det... odlar paprikan ute istället, i en kruka vid söderväggen. Då klarar den sig bättre från ohyran samtidigt som det är lättare att hålla ett säkerhetsavstånd till övriga växter.

Jag har odlat ganska mycket förut men det intresset har varit vilande ett tag och det har då även jorden i växthuset varit så det är nog bra.
Förut gödslade jag alltid med hästgödsel men i år ska sambon hämta hönsgödsel hos sin kompis, vad tror ni om det, bättre sämre?

Min odling är väldigt ynklig och jag har bara 4 tomatplantor och igår sådde jag fyra gurk och fem squashar, Jag vill fråga, varför övervintrar en vinplanta bättre utanför växthuset?

Jag har odlat ganska mycket förut men det intresset har varit vilande ett tag och det har då även jorden i växthuset varit så det är nog bra.
Förut gödslade jag alltid med hästgödsel men i år ska sambon hämta hönsgödsel hos sin kompis, vad tror ni om det, bättre sämre?

Min odling är väldigt ynklig och jag har bara 4 tomatplantor och igår sådde jag fyra gurk och fem squashar, Jag vill fråga, varför övervintrar en vinplanta bättre utanför växthuset?

"Välkommen in i spelet" igen då! :) (Om nu någon fortfarande minns en klassisk jeopardy-replik...)

Vinrankan övervintrar bättre om den har rötterna nedgrävda i jorden. Och eftersom jag har stengolv i växthuset och odlar allt i krukor har jag istället grävt ner den utanför - och låter rankan växa in genom en liten öppning. ´(För att druvorna mognar bättre inne i växthuset.)

Jag läste nyligen en artikel om gödsling av en forskare på SLU och han skrev att hästgödsel tyvärr är alldeles för underskattat som gödslingsmedel och snarast ses som ett avfallsproblem. Men i själva verket ger det både bra "gödseleffekt" och tillför mullämnen som många jordar mår bra av. Jag tror därför mer på att fortsätta med hästgödsel än att byta till höns-dito.

Men för att vara helt säker måste man väl analysera just din jord och se vad den är i behov av för ämnen. (Har läst någonstans att ett alternativ till att skicka iväg på jordanalys är att se vilka ogräs som växer naturligt - det talar om vilka ämnen man har mest gott om i jorden. Vissa växter kommer om man har mycket kväve, andra vid kalkrik jord o s v. Minns dock inte på rak arm vilka växter som indikerade vad.)

Jag borde förstått det innan jag frågade för du visade bild på ditt fina golv.Jag som har stampat jordgolv har min rankaliksom i det stampade jordgolvet!Och jag ska med ditt tips i bakhuvudet ta hästgödsel det finns hemma så slipper sambon att hämta.Du kanske lägger ut någon mer bild senare på innehållet i ditt hus?

...fast nu har jag läst på bättre... Tydligen har hönsgödslet det allra högsta gödselvärdet... :o

Häst- och kogödsel kommer först därefter. Men det mest miljövänliga måste i alla fall vara att använda den hästgödsel du redan har hemma - som även den är mkt bra - än att åka och hämta annan!

Jag har oxå läst på och jämför:

Gödselslag N P K

Häst 3 1 3
ko 4 1 5
höna 7 2 2

NPK 18 4 10

Jag kommer tillbaka om gödsel hovslagaren kom precis.

Väntar spänt på gödselinfo :) Vi har ju en hel dynghög med välbrunnen hästskit som vi vill nyttja.... känns lite onödigt att pröjsa för bajs när man har gratis :p

mian för ett tag sen utplanterade fåtal tomatplantor har jag fått problem med. Eller problem med två plantor.tror jag.
En planta växte inte alls något så jag drog upp den.:cry:, då fanns det ett myrbo under som bodde i rötterna.:eek:, tyvärr var det ett pissmyrsbo oxå.
Jag ruskade av myrorna, grävde bort boet och nu ligger plantan i en kruka och vilar rötterna från myrpiss.Vi får se hur det går.

men nu är det en till som inte växer så vad gör ni, har någon av er fått myrbo i tomatrötter så plantan i princip dör? jag är nog tvungen att gräva upp nr 2 oxå

Väntar spänt på gödselinfo :) Vi har ju en hel dynghög med välbrunnen hästskit som vi vill nyttja.... känns lite onödigt att pröjsa för bajs när man har gratis :p

Fördelen med hästgödsel är att den inte behöver brinna... ;) Om man vill börja odla tidigt på våren så kan man börja med att lägga rejält om obrunnen gödsel, tex häst, sen lite jord uppepå och sedan så i jorden. Eftersom gödseln "brinner" så blir det varmt i jorden och man kan börja odla så fort snön är borta. Om man dessutom för det i tex lådor och kan lägga på fönster med bubbelplast så är det ännu mer ultimat odling! :D

Ett annat jättebra användningsområde för hästgödsel (trådkapningsvarning) fick jag på en handelsträdgård för några år sedan: man lägger någon spade gödsel under träd och buskar i maj/början av juni. Då kommer näringen succesivt att lakas ut varje gång det regnar. Dessutom tillförs jorden mullämnen.

Gjorde så två år i rad och buskarna blev verkligen jättefina! Men förra året blev det aldrig av... Nu har jag precis hämtat hem en första säck gödsel från stallet idag (ett bra sätt att motivera sig att mocka i vinterhagen också!) som jag ska strö ut under några buskar. Hade bara fått med mig en svart plastsäck så därför blev det inte mer idag... men ska hämta mer i morgon!

(Hittade just att vinbärsbuskar gärna ska gödslas på våren med ca 2 kg kogödsel/m2 och eftersom hästgödsel är något kraftigare kanske man ska ta lite mindre av den.)

Senast ändrad:

Den borde hetat gödseltråden!:)
jo, jag brukar oxå kratta i hagen och ta sån gödsel och ska nog tänka lite mer på att lägga det under mina fruktträd så det blir precis som du säger.

Myror gör sällan så stora skador på växterna, men det är inte så roligt att ha... Jag brukar köra ut myrdosor i växthuset när de försöker flytta in och då brukar det lugna ner sig.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
2 004
Senast: sthu
·
Mat Jag har noll fantasi när det gäller sallad. Vi ska träffas ett gäng imorgon och äta nyårsmiddag tillsammans med barnen. Och jag tycker...
Svar
9
· Visningar
837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka