E

Eccu

Min häst är en vävare på det sättet att hon springer i hagen. Beror det bara på att hon vill ha sällskap eller finns det nått annat som kanske kan hjälpa? Jätteglad för svar! :D

//Eccu

Sv: Vävare

Kan hon inte gå med en annan häst?
Har hon tillräckligt med annan meningsfull sysselsättning, om hon nu måste gå ensam? Mat, gnagpinnar osv

Om hon är ensam är det inte så konstigt om hon håller på så.
du får helt enkelt skaffa en kompis till henne!

Min häst är en vävare på det sättet att hon springer i hagen. Beror det bara på att hon vill ha sällskap eller finns det nått annat som kanske kan hjälpa? Jätteglad för svar! :D

//Eccu

Din häst är inte vävare utan mest troligt stressad och/eller ensam. En vävare gungar från sida till sida på ett och samma ställe.

Kicki :)

//Eccu

Va?!

Väver gör hästar förslagsvis i en box, när de står och gungar med huvudet fram och tillbaka. Vad menar du med "springer i hagen"?

Men snälla du.!!.

Har du den ensam i hagen? :eek:
Den springer väl omkring förtvivlad och rastlös.. stackarn
Har du hört talas om att hästar är flockdjur ?

//Eccu
En häst är inte en vävare för att den springer i hagen. En vävare står och gungar kraftigt från sida till sida. Har du sett isbjörnarna på Skansen så förstår du vad jag menar. Att de höll på så berodde antagligen på tristess och fel miljö så de fick flytta. Din häst behöver en kompis så blir hon säkert också lugnare.

//Eccu

Som många andra påpekar väver din häst inte.
Jag hoppas verkligen att du har sällskap till henne, åtminstonde i en hage precis bredvid hennes, helst i samma. Hästar har mycket svårt att slappna av när de är ensamma.
I en flock brukar de turas om att vila och att hålla koll efter faror, men är den ensam måste den hela tiden hålla koll efter faror och får svårt att vila. (Hästar vilar ju inte heller på natten som människor, utan under flera korta perioder på dygnet, men det visste du säkert). Dessutom är det ju väldigt tråkigt att gå ensam, ingen att leka med eller som kliar en...
Men framförallt svårt att slappna av.

juu jag vet. men jag läste i en min häst att vävare också kan springa i hagen.

juu jag vet. men jag läste i en min häst att vävare också kan springa i hagen.

alla hästar kan springa i hagen, även vävare.... ;-)

skämt åsido tror jag att man redan sagt det som behöver sägas. dessutom behöver hästen mat ofta och mycket (grovfoder) och kan behöva både det och grenar att tugga på i hagen, förutom kompisar då.

Boxvandrare kan vandra i hagen, följer då ofta en sida eller går runt i en liten cirkel/fyrkant. Har jag hört. Skaffa kompis till din häst på något sätt, och ge fri tillgång till grovfoder (tex halm om det blir för mycket mat med hö) om det går.

Det där med boxvandring har jag aldrig riktigt fattat. En häst måste ju få röra sig i boxen :). Hur exakt gör en boxvandrande häst?
Sorry för Offtopic.

Den rör sig oupphörligen (tja, det känns så iallafall) i boxen med ett monotont och ofta stressat rörelsemönster. Typ runt-runt-runt-runt-runt-runt-runt-runt-runt-runt-runt-runt-runt-runt-runt-runt-runt (när du blir stressad så vet du *ler*) eller sida-sida i olika konstalationer. Skillnaden mot vävning om jag har förstått det rätt är att vävaren står still och bara flyttar tyngden. Är väl egentligen samma grundbeteende.

Det där med boxvandring har jag aldrig riktigt fattat. En häst måste ju få röra sig i boxen :). Hur exakt gör en boxvandrande häst?
Sorry för Offtopic.

Den går runt, runt, runt, runt i all evighet för att den inte har något annat att göra eller är stressad och orolig. Man ser en stig efter den runt boxen... Detta vandrande sliter mycket och det är väldigt annorlunda mot hur en häst vanligtvis rör sig i boxen.

Hade en häst i stallet som vandrade ett tag. Man höll på att på ett nervöst sammmanbrott av att se honom...

Oki för jag har aldrig varit med om det. Vi har dock en vävare i stallet och det är verkligen hemskt att se :(.

Den går runt, runt, runt, runt i all evighet för att den inte har något annat att göra eller är stressad och orolig. Man ser en stig efter den runt boxen... Detta vandrande sliter mycket och det är väldigt annorlunda mot hur en häst vanligtvis rör sig i boxen.

Hade en häst i stallet som vandrade ett tag. Man höll på att på ett nervöst sammmanbrott av att se honom...

Usch det låter hemskt. Tur att man har sluppit se det iallafall :crazy:.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
494
Senast: Freazer
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar