vattnigt öga

W

Whirl

Hej! Min innekatt Freya har fått ett vattnigt öga, det verkar inte irritera och ser inte rött ut men hon kisar lite med ögat.

Kan det vara ögoninflammation?
Läste på ett ställe att man kan köpa Noviform på apoteket och testa innan man ringer vet. Någon som testat det?

Tacksam för svar! /Jenny och Freya :bow:

Sv: vattnigt öga

Inflammation medför oftast kladd, så troligen är det lite skit i ögat eller nått. Börja med att spola ur det med koksaltlösning eller absolut rent vatten, blir det inte bättre kontakta vet. Med ögon bör man aldrig göra egna experiment tycker jag.

Noviform är antibakteriellt och hjälper bara när bakterier är inblandade. Är bakterier inblandade brukar det finnas iaf lite "gegg" i ögat. Är det vattnigt är det mer troligt att det hamnat skräp i ögat eller att hornhinnan har repats lite.

Du kan försöka spola med ögonvatten och se om det blir bättre. Blir det inte bättre bör du ringa veterinär.

Noviform har jag använt på mycket lindriga ögoninfektioner på kattungar och det fungerar bra, men då har de som sagt haft lite gegg i ögonen.

Vattniga ögon kan även bero på defekter i tårkanalerna.

Jaha okej.. då får jag spola och se hur det artar sig efter helgen och hoppas att det inte är någon skada utan att skräpet hittar sin väg ut från ögat.

Tack för svar!!
Freya hälsar oxå ;)

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 928
Senast: Sparksfly
·
Övr. Katt Finns en katt jag sett flera ggr när jag brukar promenera, sett den på ungefär samma ställe jämt. Alltid jättekelig och slänger sig...
Svar
16
· Visningar
1 353
Senast: vallhund
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 695
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Frågat med glimten i ögat, men detta tycker jag är lite filosofiskt intressant. Vem är det som ska vara tacksam i en hundaffär...
Svar
12
· Visningar
1 467
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama