Vattenkopp i hage - frostfri?

B

Boden

Vi har funderat på hur vi ska få till fri tillgång till vatten under vintern, även när det är riktigt kallt ute. Helst skulle vi vilja ha en typ av vattenkopp på stallväggen i hagen som hästarna skulle ha fri tillgång till utan att vattnet fryser. Är det någon som vet om det finns något sådant? Eller har ni andra bra tips?:)

Sv: Vattenkopp i hage - frostfri?

Jag har en sådan, typ nelson frostfria vattenkopp, den skaffade jag för 6 år sedan då jag skadade min högra hand, den är verkligen toppen, sköter sig helt själv, det är en s.k flottörkopp jag har den placerad mellan två hagar så hästarna kan dricka från båda håll. Den är verkligen guld, behöver aldrig tänka på om hästarna har vatten,, vintertid då vissa står på stall o har hink inne, så väntar de ändå med att dricka tills de kommer ut på morgonen, en häst som anlände hit för tre år sedan, påstogs absolut inte kunna dricka ur kopp, johodå, det gjorde han redan första dagen:D Så jag är verkligen nöjd med min.

nelson frostfria vattenkopp

En sån har vi också inne i lösdriften, bästa investeringen någonsin! :love::love:
Hästarna dricker gärna ur den eftersom den är flottörkopp och de inte behöver trycka fram vattnet, den fyller på sig själv. Lär ska hålla 12 grader i vattnet oavsett utetemp.

vattenkopp.jpg

i filmen rörelse utan gränser visar det som ett vanligt stort vattenkar som är uppvärmt, så att vintern aldrig fryser :) Verkar väldigt praktiskt iaf.

Det finns väldigt många olika frostfria lösningar. Allt från el uppvärmt till de som ändå klarar ner mot - 20 utan att vattnet fryser. Så det mer att man ser till det egna behovet om vilken lösning man ska välja. Saker som hur många hästar som ska dricka till var den ska placeras blir avgörande. Har m t ex många hästar som ska dricka på flera ställen kan det vara mest lönsamt att investera i cirkulerade temporerat vatten. Har man bara en eller två så kanske en termobar blir det bästa.

Tack för bra svar. Var hittar man den typen av vattenkopp? Jag har sökt på nätet men inte ritkigt lyckats med att hitta något.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
716
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka