Vattenfontän

Ainon

Trådstartare
Då bägge katterna bara vill dricka ur kranen och jag är less på starta och stänga av kranarna hemma så funderar jag på fontän.
Funkar de så de väljer dessa istället för att tigga vid kranarna?

Tips om sort?, finns massa olika 🤯
Önskar
*en som katterna kommer gilla 😅
*inget motorljud som hörs, helst helt tyst men hellre lite tyst porlande än motorljud för motorljud kommer att göra mig tokig
*lätt att rengöra
*stabil, ena katten är en klumpig sak 🙄

Den bortskämda klumpedunsen
IMG_8889.webp

Den enda vattenfontän jag hittat där man inte behöver byta filter hela tiden är Mjaustore.

Finns i olika färger. Är stabil, men man måste vara lite försiktig vid diskning (diskmaskin fungerar bäst).

Finns reservdelar till pumpen att köpa. Bra garantier och fint hantverk.

Tycker själv inte den låter något vidare mycket. Om man vill kan man köpa till en sensor så att fontänen bara sätter igång när katterna är i närheten.

Jag har haft ett par olika, men det var ett par år sedan sist så utbudet är ju enormt mycket bättre nu. Maja gillade att dricka direkt ur kranen, så för henne var fontänen en bra grej. Redan då var de bättre modellerna både tysta och lättskötta, det jag skulle leta efter är en där det inte verkar kunna bli resonans där pumpen sitter.

De övriga katterna drack ungefär lika mycket ur de andra skålarna jag har utplacerade, men många gillade att leka med vattnet. (Det var också så den sista gick hädan, tre små koratkillar badade alla sina leksaker i den tills pumpen havererade. :angel: :rofl:)

Sigrid tycker att vattenytor är jättespännande så jag skulle väldigt gärna ge henne en fontän, men har ingen vettig stans att ställa en. :down: Köket är för litet, badrummet får de inte vara i ensamma för att en viss korat inte kan låta bli att hoppa upp på ovansidan av badrumsskåpet och klättra på duschdraperistången och det är så mycket som går sönder när han ska ta sig ner därifrån sen... :meh: Övriga rum har parkettgolv och jag vet att det kommer vara vatten lite överallt när de leker.

Miaustore! Den porlar, har många ytor och är rätt fin faktiskt. Jag har en blå. Pumpen har ett skydd som är lätt att göra rent. Den är tung och ganska stor, så inget som välter i första taget.

Enda nackdelen är just att den är tung och i keramik, man måste vara försiktig när man diskar.

Alla mina katter har gillat den. De har föredragit lite olika ställen på den, allt från själva fontänen högst upp till den stilla ytan längst ner.

En till som skriver under på miaustore, i särklass tystast av alla fontäner jag prövat. Som @ufot sa så kan man köpa till en sensor som jag gjort vilket gör att den inte är igång hela tiden. Men ja, den porlar bara lite. Dessutom stadig och tung - men man får vara försiktig eftersom den kan gå i tusen bitar. Den svarta grejen till vänster är sensorn.

Jag la upp den här i adventkalendertråden.

1733589843841.webp

Liknande trådar

B
Övr. Katt Katten kan springa ut och in miljoner gånger på en dag. Hon sitter utanför dörren och gapar - jag springer och öppnar dörren, hon är...
Svar
9
· Visningar
1 343
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka