Vatten mängd på kli???

H

Hemligisten

Hej jag undrar om mängden vatten man sväller kliet med har någon inverkan på hur kliet verkar på hästen?
Alltså tex... mer vatten = lösare bajs
mindre mängd vatten= fastare bajs..?
eller finns det något annat som gör att vattenmängden på kliet spelar någon roll?
 
Sv: Vatten mängd på kli???

Vattenmängd ?? Kli behöver ju bara fuktas, inte stå i vattenbad ;-)
 
Sv: Vatten mängd på kli???

Ingen som har experimenterat alltså?
Varför jag frågar är för att min stallägare säger att om kli´t är mkt blött så blir hästen lös i magen.. och tvärtom.. om man inte blöter det så mkt så blir dom hårda i magen.. :confused:
 
Sv: Vatten mängd på kli???

Nej andelen vatten i kliet har ingen inverkan på kluttarna...

En häst som dricker mer än en annan häst har ju inte lösare "kluttar" för det... Vattnet oavsett vart det kommer ifrån (vatten, betfor eller kli) går ut urinvägen och det fastar som kluttar...
 
Sv: Vatten mängd på kli???

Ja det är det jag oxå tänkte.. men men.. lätt att lära sig fel saker då man är ny i ämnet foder... tur att ni finns så man kan bolla lite med er..
Tack
 
Sv: Vatten mängd på kli???

Jag tycker att du ska fråga stallägaren om hon alltid har diarré när hon ätit soppa. :rofl:
Anledningen till att kli ska fuktas är att det annars kan fastna på insidan av strupen och bilda en propp. Hur mycket vatten du tar spelar ingen roll, bara det inte dammar.
 
Sv: Vatten mängd på kli???

:rofl: Inte lätt när man är nybörjare och ser någon som sin guru..
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 142
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 027
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Hoarfrost
·
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 542
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp