Vart hittar jag ett tungband på nätet??

chilling

Trådstartare
Jag har en ridhäst som i två-tre års tid lagt tungan över bettet så fort det blir jobbigt. Nu lägger hon tungan över direkt när man tränsar i boxen. Jag har kollat igenom hela hästen med tänder och allt ja, hela baletten och det är inget fel. Jag har provat tungfelsbett men hästen sprang bara och gapade. Det funkar inte längre att rida med tungan över bettet för när jag rider ut så drar hästen iväg, jag orkar inte hålla hästen Dessutom har det blivit en riktigt ful ovana. Jag har lånat ett tungband och det gick jättebra :idea:, hästen gapade ingenting, var hur lugn som helst och jag hade kontroll!!! Nu vill min kompis ha tillbaka tungbandet så nu måste jag köpa ett eget. Jag hittar inget tungband på nätet som man kan köpa?? Vart finns de? Skulle helst vilja ha ett i nylon med kardborre band.
Ni travfolk, har ni haft en häst som haft detta med att lägga tungan över som en riktigt befäst vana?? Tror ni att det går att vänja bort??
Alla ridfolk tycker jag är knäpp när jag kommer med tungband på min ridhäst, de tycker ja är en elak :devil: djurplågare!!!
Det tycker inte jag. Min häst har alltså sår på den där flärpen under tungan för där trycker bettet på, hon har ju tungan över i princip hela tiden. Jag tycker att det känns humanare att ha tungband än tungfelsbett, dessutom funkade inte det där bettet på min häst, hon fick över tungan till slut ändå.
Så, hit me med era erfarenheter av tungband och vad ni tycker, gärna vad jag får tag på ett också;)
 
Tungband är nästan ett måste på travare iallafall vid lopp...hemma brukar jag använda elastisk gasbinda eller typ en avklippt nylonstrumpa(knästrumpa) inte så snyggt kanske, men effektivt.

Prova o se på travshoparna på nätet om du kan köpa där...skulle tro ändå att frakten blir dyrare än själva tungbandet....annars är det på Biderman kanske du skall prova, eller sök på travsportsartiklar här på nätet.
 
Hej!!
Problemet är att jag inte hittar några travshoppare på nätet!!? Har du några på lager???
Har använt en nylonstrumpa någongång men dressyrtanterna får spader :rofl: Vill ha ett riktigt tungband iaf??
Har de ett sånt på de flesta travbutiker??? Finns en butik på travet några mil bort nämligen....
 
Vad bra, tack!!! Visste inte om tungband är något som tillhör orginalutbudet på en travbutik, men det verkar vara så!!! :) Perfekt, då kan jag dra dit och köpa ett imorrn!!! :bow:
 
Jag är en elak ridmänniska, och tycker därför att du ska försöka hitta grundorsaken till problemet i stället för att binda fast tungan. Hästen räcker ut tungan för att den har ont eller är spänd, och det måste du fixa. Bättre alltså att lägga pengen på ridlektioner. Eller på ett hackamore, så slipper åtminstone pållen ha ont i tungan medan du fixar ridproblemen!
 
Ok. Men om du hade denna häst och inte hittade något fel efter veterinärer, chiropraktorer, ny passande sadel, tandkoll, hästpratare, mängder med tränare, massör bla bla som inte hittar något fel på häten, vad gör du då??
Hästen går MYCKET bättre med tungband istället för hackamore.
Nu kanske jag låter otrevlig men jag är högst seriös och jag tror att det hela beror på en ovana hästenhar lagt till sig då den förre ryttaren var hård i handen. Innan den ryttaren så gjorde hästen aldrig så. Jag har ridit med mjuk hand, inga krav m.m. men ovanan består.(efter TRE år) Vad skulle du göra då??
Måste tillägga att tungbandet verkar hon definitivt inte ha ont av.
 
Ett rätt ansatt tungband gör aldrig ont, det finns föreskrifter om hur tungband får se ut inom travet..."fel" sort är icke godkänt.
 
det e ju bara att ta elastisk gasbind å bind tungan med...
funkar lika bra å e billigare :)
 
Tungband



Skall ha en bredd som är minst 10 mm vid anläggningsytan samt skall vara av läder eller annat oelastiskt material
 
Hej Chilling!
Jag undrar,vad använder du för bett alt. nosgrimma?
Det är så att vi har börjat köra in våra unghästar med 3-delat bett och achengrimma ,ala ridhäst maner och på detta sätt lyckats slippa tungband på våra travhästar,
Det är oxå viktigt att bettet är genomgjutet.
Den som undrar är Stally. :)
 
Det är så att vi har börjat köra in våra unghästar med 3-delat bett och achengrimma ,ala ridhäst maner och på detta sätt lyckats slippa tungband på våra travhästar
Tävlar ni med achengrimma oxå?
Själv använder jag tungband för att risken att de ska svälja tungan eller kväva sig är större utan.
 
Hej igen!
Har ni även kollat hästens hals?
Att jag undrar är för att jag för inte länge sedan kom i kontakt med en häst som bettede sig som din häst,när den väl lyckades lägga tungan över bettet drog den runt som en galning.
Det visade sig att hästen hade en missbildning som inte gick att operera.
Att jag försöker råda dig beror på att jag tycker att tungband är ett av travets gissel,alltså inget att vara stolt över.
Jag råder dig att skaffa en aschengrimma och dra åt nosgrimma och rem ordentligt.se till att sidostyckena är tillräckligt uppkortade(2 veck i mungipan),
hästen kommer förmodligen protestera första veckan men om hon kan lära om så kan du förmodligen lätta på grejorna efter ett tag.
Skulle kunna prata mera om detta men är för trött.
Höres imorn Stally
 
Hej!
Att en häst kan svälja sin tunga är myt!
Det är en fysisk omöjlighet,och bara ett talesätt.
Hänvisar till ANATOMY OF THE DOMESTIC ANIMALS,Sisson / Grossman.
Tungband används enbart för att tungan skall ligga under bettet så att hästen skall bli styrbar.
Att använda riktigt anspända huvudlag /träns under inkörning
i kombination med achengrimma/dubbelspärrgrimma,
lär hästen att hålla bettet på rätt plats och gör därvid hästen mer styrbar.
Jag vill härvid oxså påtala att travare behöver en i regel längre och mera tålmodig inkörning.
Tyvärr är travaråringar oftast av en foglig natur och finner sig i alltså en för snabb inkörning.
Återkommer gärna i ämnet,
just nu trött efter en lång kul helg på Solvalla.
Vänl Stally
 
Ja,det går utmärkt att tävla med achengrimma/ dubbelspärrgrimma.
Det går även bra att tävla med Hackamore med korta skänklar dubbelanspänning,
Magnus Sandgren,Kalmar,firade med hästen Marcon Lep,stora framgångar utrustad med just hackamore.
Stally :)
 

Liknande trådar

Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 373
Senast: AW
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 498
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Jag har ett treårigt halvblod som börjat med en väldigt ful ovana. Han drar bak tungan så den hamnar helt hoptryckt långt innanför...
2
Svar
34
· Visningar
3 928
Senast: Maja_Kandi
·
F
Trav Hejsan! Har en häst som börjat lägga tungan över bettet, och funderar nu på att sätta tungband på henne. Har sett att det är vissa som...
2
Svar
39
· Visningar
6 293
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp