Varning för hundtjuvar

dpmatte

Trådstartare
Såhär stod det i rottweilerforum den 14 november 14:40:
Nu är det extra viktigt att Ni håller koll på Era hundar, polisen varnar hundägare på flera orter i landet där man tror att HUNDTJUVAR härjar. Polisen i Örkelljunga och på Södermalm har gått ut med varningar om hundtjuvar, det kan vara fråga om de internationellt fenomenet som kallas dognapping. Där tjuvarna stjäl hundar för att sedan lämna tillbaka dem mot en hittelön som hundägaren erbjuder i samband med annonser där man letar efter sin hund. I annat fall kan det handla om tjuvar som säljer hundarna till andra länder på hemsidor så som blocket.se eller finn.no. Flera hundar har försvunnit eller blivit stulna den senaste veckan, långt fler än normalt. Så var på din vakt, lämna INTE HUNDEN UTAN UPPSYN UTE PÅ DIN EGNA TOMT eller uppbunden utanför affär etc. Sprid detta för att förhindra tjuvarna att lyckas ta våra älskade djur, som behöver få vara med sin matte/husse, och inte hamna i okända händer! VARNING FÖR HUNDTJUVAR SOM RÖR SIG I LANDET JUST NU!

Sv: Varning för hundtjuvar

Tråkigt när sånt här händer. Men är lite fundersam på hur lite koll folk kan ha på sina hundar? Brukar man verkligen lämna hunden utan uppsyn ute så att folk kan stjäla den? Det är ju inte så att dom kan stjäla den när man är ute på promenad, inte utan att man ser dom iaf... Eller har dom blivit stulna ur hemmen?

Men har du missat alla hundar som sitter utanför affärer och dylikt?

Vi har haft otaliga diskussionen bara här på buke om att lämna hundar utanför affären. Jag förstår verkligen inte varför man utsätter sin hund för den situationen. Hittills har inget argument egentligen förklarat varför man gör det på ett sådant vis att det blir begripligt för mig att man utsätter hunden för den risken.

Det var faktiskt ett bra tag sen jag såg en hund sitta utanför affären.

Men håller med, det är oansvarigt att binda fast hunden utan uppsyn! Oavsett om det är hundtjuvar i farten eller inte. Är det någon som vet när och hur dessa hundar har försvunnit?

Tråkigt när sånt här händer. Men är lite fundersam på hur lite koll folk kan ha på sina hundar? Brukar man verkligen lämna hunden utan uppsyn ute så att folk kan stjäla den? Det är ju inte så att dom kan stjäla den när man är ute på promenad, inte utan att man ser dom iaf... Eller har dom blivit stulna ur hemmen?

Jag skulle aldrig lämna mina hundar utanför affären. Däremot har de ibland varit ute i trädgården obevakade, eftersom den är inhängnad. Jag har alltid varit hemma men ibland låtit dem vara ute när jag är inne. Efter att jag har insett hur vanligt det är med hundstölder så har jag slutat med det. Trist för hundarna dock, som faktiskt kan tycka det är trevligt att vara på tomten en stund när det är fint väder.

Svarar flera

Den största andelen hundar försvinner inte utanför affären...

Det finns totalt blåsta djurägare också som lämnar ut sina djur på prov, utan att kolla upp hem och korrekta personuppgifter...som sedan blir anmälda som stulna för djuren går inte att htta!

Finns det något ställe där man faktiskt kan läsa detta uttalande direkt från polisen? Det cirkulerar nämligen såna här påståenden ibland som vid närmare undersökning visar sig bara vara rykten som inte någon polismyndighet alls känner till. Om det är sant är det hemskt(och man bör aldrig lämna sin hund utanför en affär utan uppsikt ändå) men det är lite dumt att skrämma upp folk i onödan.

Lite hårt att säga kanske men om man lämnar iväg sin hund till främmande människor utan att ha korrekta uppgifter alt. att man lämnar dom utan uppsikt utanför affären.. Så får man nog lite skylla sig själv. Synd om hundarna dock!

I södermalamsnytt kunde man läsa Polisens varning förra veckan. Då var det 2 hundar på söder som hade blivit stulna. Båda hundarna hade kommit tillbaka till sina ägare. Polisen ville då inte säga att det var just dognaping det handlade om. Det var lite oklart hur hundarna hade kommit tillbaka. Minns att en av hundarna hade varit bunden utanför konsum på medborgarplatsen.

KL

Varning för hundtjuvar i GÖTEBORG!!!! Detta hände igår!

Nya sättet att försöka sno en hund: Ropa: Hej, vilken fin hund, hur gammal är den...
... Närma sig sakta och greppa tag i hundkopplet och dra som en dåre!!!!
Ägaren släppte inte taget och skrek efter hjälp för full hals och ramlade...vägrade släppa kopplet!!!!
----Ingen reagerade--- Idioterna sprang och nu är hund o ägare hemma. Ska lugna ner sig och ringa polisen...........Ägaren hann se innan påhoppet att dem fotograferade hund och ägare!!!:cry:

Beställningsjobb?

Alltså, då de gör sådär.. till vilket nytta?
ska de sälja hundarna eller vad ska de ha dem till då de försöker rycka kopplet?

Men är lite fundersam på hur lite koll folk kan ha på sina hundar?

Jag meddela att folk inte har koll. Det är dåliga staket, hundar som drar rakt ut när man öppnar dörren, hundar som drar efter vilt/katter/cyklister/brevbäraren.., lånar ut dem på bisarra avtal som rent juridiskt är uppåt väggarna, säljer på avbetalning utan att ha koll på hur avbetalning och avtal om sådant fungerar och listan fortsätter och fortsätter.

I mitt jobb hanterar jag bland annat försvunna hundar och ärligt talat kan man bli rätt less på många hundmänniskors naivitet och oförmåga att ta ansvar för sitt djur.

jag kan ju erkänna att jag brukar sätta fast min hund utanför affären i de fall som man är ute och kommer på "just fan, detta skulle jag behöva innan de stänger" osv, vetefan om jag vågar fortsätta med det nu :eek:

jag kan ju erkänna att jag brukar sätta fast min hund utanför affären i de fall som man är ute och kommer på "just fan, detta skulle jag behöva innan de stänger" osv, vetefan om jag vågar fortsätta med det nu :eek:

Det finns ett ställe där jag bor nu som jag vågar parkera hundarna utanför som snabbast, och det är vid bageriet, där finns ingen väg utanför och det är ett väldigt lugnt område. Men jag förvånas ofta över hur godtyckliga folk är och bara sätter hunden utanför affären, oavsett om det går en trafikerad väg 1 meter från stolpen eller liknande...

Aldrig i livet att jag skulle binda mina hundar utanför en affär. Inte ens om jag kunde se dem hela tiden.

Fenja: Folk är inte lite fräcka nuförtiden. Verkar vara beställningsjob, ja. Men å andra sidan, de har ju inga papper på hunden. Varken tjuvarna eller den som köper hunden kan göra någonting med den utan papper. Kan inte tänka mig att SKK utfärdar dublett av stamtavlan om man uppger chipnumret. Eller har jag fel? Någon som vet?

Eftersom det mest verkar vara amstaffblandningar som är populära att stjäla, så tror jag inte att någon som är beredd att råna någon på deras hund, är intresserad av att ha några papper på hunden eller registrera hos SKK.
Antingen är man väl intresserad av kamper mellan hundar eller andra djur, något som inte är visat i dagsljus i alla fall!
Var rädda om Era hundar därute, oavsett ras! Inte vill vi att våra familjemedlemmar ska hamna i orätta händer.

Just den här händelsen skrev Expressen om igår (Göteborg).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka