Värmeslangar och hästhage

Q

qrumelur

Det går slangar till jordvärmepumpen under en av våra åkrar.
nu har jag (geniet?) gjort hästhage där och väntar på snön så att de kan gå där i vinter.

Men!
Nu har det nått mitt öra att man ska inte åka skoter, traktor eller låta djur gå på mark som det ligger värmeslangar i - vintertid.

Är det någon här som vet nåt om sånt här?
Det påverkar hela min hästhållning känns det som även om det inte är någon panik riktigt.

Grejen är den att det är en STOR hage, flera hektar och slangarna ligger under en del av det. Inte under tex. utfodringsplatsen. Det kommer också att gå tre hästar där, en islänning och två ponnyer av shettis-typ.
Dvs. det kommer inte vara likvärdigt med att ha en skoter-led över marken. Inte i mina ögon i alla fall. :angel:

Tänkte jag ska försöka kontakta någon som sysslar med sånt här och höra ordentligt, men tänkte höra efter om det är någon här som har luftvärmepump, slangar och hästhagar och sånt...

Sv: Värmeslangar och hästhage

Är det rätt gjort så ligger slangarna på 1 meters djup, systemet blir mer effektivt om man brukar jorden, så tjärlen går inte ner så djupt, våran granne har sådant system, så att låta hästar gå där är ingen fara.

Att låta hästarna gå där luckrar inte jorden utan trycker ihop snön så att tjälen går djupare.
PL

Ja, precis. Det är väl det som är problemet eller hur?

Det är därför det är skyltat på en del åkrar att skotrarna inte ska åka här och där utan bara på anvisad sträcka för värmeslangarna.

Men om det är typ en skoterled så är det ju "jättekoncentrerat". Även om hästarna skulle göra en stig rakt över slangarna så är den ju typ kanske 30 cm bred...

Det är som sagt var stort utrymme. Om det hade varit vid utfodringsplatsen/ligghallen hade jag definitivt flyttat hagen men.....

Är det rätt gjort så ligger slangarna på 1 meters djup, systemet blir mer effektivt om man brukar jorden, så tjärlen går inte ner så djupt, våran granne har sådant system, så att låta hästar gå där är ingen fara.

Jorden brukas, har brukats hittils. Men nu är det ju tal om vintern, då brukar man ju inte gjorden.

Det är rätt gjort, slangarnaligger på gott och väl meterdjup.

Nu skall du ju inte ha så många hästar gåendes där, om du skall påverka tjälen så måste det gå mängder av hästar där, trampandes på samma ställe. ( det är ju ingen motorväg) Ja brukar jorden vinter tid gör man ju inte:) Bättre i hage än i gräsmattan.

Vi har jordvärmeslingorna under vår paddock samt faktiskt nu när jag tänker efter passerar de utanför portarna till lösdriften (befintlig loge som inte var lösdrift på den tiden, har faktiskt inte haft en tanke på att de går där när vi gjorde om den till lösdriftshall), paddocken används iofs inte på vintern iom att vi har ridhus också, men i lösdriften har det varit 2-3 hästar de sista 4 åren och än har vi inte märkt några problem med det i alla fall, det man dock skall tänka på (och nu ger mig förklaringen själv också till varför isen aldrig vill töa upp utanför lösdriften) är just det att marken blir ett par grader kallare iom att värmeslingorna snor värmen. Paddocken är alltid en isbana ett bra tag efter att allt annat töat bort.

Hihi! jag läste lite fel... jag trodde ni hade värmeslingor under paddocken för att kunna rida där på vintern... Fick inte alls ihop det här ;) Tyckte det lät väldigt lyxigt :)
Fast det lät det med ridhus med :)

Anledningen att man inte ska ha slingor i en hage är just det att hästarna går där slingorna ligger och snön som isolerar försvinner.
Vilket gör det oekonomisk. Ska hästar gå eller om slingorna ligger där tex plogas måste de vara isolerade.
Det var vad de sa till mig när vi la slingorna. Så nu ligger de utanför hagarna.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka