Sv: Värma/stretcha egna kroppen
Kör flera olika höftböj-stretchar, eftersom den är avgörande för min hållning
Först brukar jag gå ned som i ett utfall, verkligen fokusera på att vara rak i kroppen, höfter raka, trycka fram höfböjaren o spänna magen, hjälper att hålla samma sidas arm rakt upp i luften så man får sträck i hela höften. Här kan man hålla balansen med andra handen på en stolsrygg/vägg eller nåt, behöver inte vara en balansövning oxå
Efter det sjunker jag ned i marken med knäet, hela fotryggen i marken, andra benet med lite mer än 90 grader i knäleden, o tänker lika att kroppen ska vara rak o höften trycks fram, tänk att du spänner rumpan på den sida du stretchar höftböjaren, sträck hela kroppen naturligt uppåt, stolt hållning skulderblad ned, andas, när du andas ut spänn magen (typ som i yoga, dra in naveln mot ryggen o sjunk ned lite framåt, upprepa.
Här kan man göra samma men med gummiband eller handtag i viktmaskin i gymmet framför dig, börja med armarna framåt avslappnad o samtidigt som du trycker fram höften/höfterna (antingen står du på båda knäna varav det ena lite bakom det andra-det är det som är bakom som ska strechas) eller med ett knä i marken o det andra i 100 graders vinkel) o spänner mage o rumpa drar du handtagen/gummibanden som ett roddtag till din midja, tänk på att ha sänkta axlar, det ska kännas att det är skulderbladen som går ihop bak inte axlarna som spänns, hela tiden ska höften vara den som "styr" övningen, det ska kännas som att höften trycks framåt o resten av kroppen följer med men tänk hela tiden bra hållning o andas.
Efter det brukar jag kunna ligga så som du beskrev, med benet vikt under mig att jag faller fram över mitt ena böjda ben (andra benet kvar i marken bakåt)antingen direkt på marken, eller på en pall/bänk, så att kroppstyngden stretchar rumpmusklerna, där kan du variera vart det ska ta genom att ändra läget på överkroppen, se till att höften är så rak som möjligt, så att den inte faller ut på den sidan där benet är bakåt. Hoppas du fattar, svårt utan bild