Värma/stretcha egna kroppen

Kookaburra

Trådstartare
Hej alla dressyrnördar!

Vad kör ni för egen uppvärmning/stretch för er kropp innan/efter ni ridit?

För att hålla er rörliga och smidiga, har ni nån favorit som ni tycker ger mest just i ridningen, som ni verkligen märkt större skillnad av?

Vad kör ni för styrkeövningar som ni upplever gett bra och avsevärda resultat?

Gärna specifika övningar som ni gillar och trivs att göra.

Sv: Värma/stretcha egna kroppen

Försöker lägga in lite stretch före o efter ridning, jag har lite problem med stelhet och kör yoga-aktiga stretch o styrkeövningar varje dag som jag fått av en kiropraktor.
Det jag stretchar vid ridning är främst höftböjare, baksida ben/vad och så hållningsstretch typ håll i ett långt spö eller kvastskaft/grep ovanför huvudet o dra ned det växelvis mot övredelen av bröstet o växelvis bakom huvudet men med hjälp av skuderbladen så att axlarna hela tiden är avslappnade o nere, samtidigt är jag noga med att spänna rumpan, slkuta fram bäckenet o ha en "perfekt" hållning.
Det går att göra medans jag skrittar fram o av hästen vid hand.

Styrketräning består ofta av att jag med hjälp av vikter gör "skruvade" övningar där core´n får jobba, exempelvis utfall där jag växelvis, sakta o balanserat för en vikt eller stång från sida till sida under utförandet, eller övningar på boll för mage rygg o säte.

Det jag stretchar vid ridning är främst höftböjare, baksida ben/vad och så hållningsstretch typ håll i ett långt spö eller kvastskaft/grep ovanför huvudet o dra ned det växelvis mot övredelen av bröstet o växelvis bakom huvudet men med hjälp av skuderbladen så att axlarna hela tiden är avslappnade o nere, samtidigt är jag noga med att spänna rumpan, slkuta fram bäckenet o ha en "perfekt" hållning.
Det går att göra medans jag skrittar fram o av hästen vid hand.
Höftböjaren tycker jag är svår att få effektiv, det är så lätt att jag spänner mig för att hålla balans och samtidigt 'trycka på'. Har du nån bra 'ställning' där man helt kan slappna av bättre, eller kör du oxå den klassiska ett knä på marken, andra foten fram? När jag får hjälp av sambon kan jag ligga på på rygg på köksbordet med ena benet utanför, andra benet kramar jag mot magen, så får han trycka ner knät mot backen. Funkar ganska bra, men skulle ju vara fint med en övning som man kunde köra effektivt själv. Har funderat på att använda vikt på foten.

Sen insida lår är superviktig för mig, bästa där tycker jag är att ligga på rygg med rumpan mot en vägg och 'vresa' benen mot väggen. Skulle bara behöva ett par handtag vid golvlisten så att man inte glider bak :D

Behöver köra mer rumpstretch, glömmer ofta baksidan av benen. ska jag starta igång med lite bättre.

Spö-övningen var smart, ska jag prova.
Styrketräning består ofta av att jag med hjälp av vikter gör "skruvade" övningar där core´n får jobba, exempelvis utfall där jag växelvis, sakta o balanserat för en vikt eller stång från sida till sida under utförandet, eller övningar på boll för mage rygg o säte.

skruva skall jag börja göra mer, jag kör en hel del höft-situps, långsamt och fokuserat dra ihop höftkam med revben, och spänna rumpan. Det har gett mig supermycket mer stabilitet i bålen. Magmuskler gör susen!

Tack för ditt inlägg! :bow:

Jag brukar stretcha höftböjaren sedan jag kommit in eller i samband med annan träning genom att stå rakt upp, jämnt på båda fötterna med två stolar att hålla i mig i - framför eller på sidorna spelar inte så stor roll. Med strumpor på vänder jag ena foten med överdelen ned mot golvet, tårna bakåt och sedan sjunker jag med rak rygg bakåt och "åker" liksom på sockan så långt bakåt jag tycker känns lagom. Inte för fort för jag måste hinna stoppa rörelsen innan jag överstretchat. Det andra knät böjs förstås och pekar framåt, med hela fotsulan i golvet. Utan att sätta ner knät håller jag där medan jag andas några lugna andetag och försöker sedan glida tillbaka framåt, fortfarande med rak rygg. Byter ben och gör om två-3 ggr/ben.

Stretchar bröstmusklerna genom att böja armbågen 90 grader med underarmen uppåt och armbågen i axelhöjd. Hakar fast armbåge/underarm bakom en dörrpost och vrider samma sidas höft så långt iväg som möjligt så att jag roterar ryggraden (rak rygg). Byter sida och gör några ggr/sida.

Styrketräning rygg (jag har för svaga ryggmuskler i förhållande till magmusklerna) ligg på golvet, lyft över- och och underdel så högt som möjligt från golvet med magen kvar. Håll några sekunder och upprepa så många gånger du ids.

Jag tycker personligen att det är jättesvårt att stretcha bröstryggen, alla sätt jag testat tar på andra ställen än just mellan skulderbladen.

Kör flera olika höftböj-stretchar, eftersom den är avgörande för min hållning :crazy:
Först brukar jag gå ned som i ett utfall, verkligen fokusera på att vara rak i kroppen, höfter raka, trycka fram höfböjaren o spänna magen, hjälper att hålla samma sidas arm rakt upp i luften så man får sträck i hela höften. Här kan man hålla balansen med andra handen på en stolsrygg/vägg eller nåt, behöver inte vara en balansövning oxå ;)

Efter det sjunker jag ned i marken med knäet, hela fotryggen i marken, andra benet med lite mer än 90 grader i knäleden, o tänker lika att kroppen ska vara rak o höften trycks fram, tänk att du spänner rumpan på den sida du stretchar höftböjaren, sträck hela kroppen naturligt uppåt, stolt hållning skulderblad ned, andas, när du andas ut spänn magen (typ som i yoga, dra in naveln mot ryggen o sjunk ned lite framåt, upprepa.

Här kan man göra samma men med gummiband eller handtag i viktmaskin i gymmet framför dig, börja med armarna framåt avslappnad o samtidigt som du trycker fram höften/höfterna (antingen står du på båda knäna varav det ena lite bakom det andra-det är det som är bakom som ska strechas) eller med ett knä i marken o det andra i 100 graders vinkel) o spänner mage o rumpa drar du handtagen/gummibanden som ett roddtag till din midja, tänk på att ha sänkta axlar, det ska kännas att det är skulderbladen som går ihop bak inte axlarna som spänns, hela tiden ska höften vara den som "styr" övningen, det ska kännas som att höften trycks framåt o resten av kroppen följer med men tänk hela tiden bra hållning o andas.

Efter det brukar jag kunna ligga så som du beskrev, med benet vikt under mig att jag faller fram över mitt ena böjda ben (andra benet kvar i marken bakåt)antingen direkt på marken, eller på en pall/bänk, så att kroppstyngden stretchar rumpmusklerna, där kan du variera vart det ska ta genom att ändra läget på överkroppen, se till att höften är så rak som möjligt, så att den inte faller ut på den sidan där benet är bakåt. Hoppas du fattar, svårt utan bild :)

En bra bröstrygg stretch för mig är att sitta på rumpan, benen framför mig lätt böjda, ta tag med höger hand runt vänsterfot "utifrån"o tryck ifrån så att ryggen krummas, håll en stund o upprepa med andra handen runt högerfot kan behöva justera för att få det att ta men där brukar jag kunna hitta alla små myuskler mellan skulderblad o vid ryggraden i den regionen.

Ja, HJÄLP va svårt det var utan bild!:eek::laugh:
Jag måste nog läsa några gånger tror jag. Men jag undrar vad du menar med "utfall"?

När du kör höftböjaren på det sätt du beskriver... Behöver du då spänna benet för att det inte ska vika sig i knät?

Liknande trådar

Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 478
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka